تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۸۰۳۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش میدانی ایرنا از بازار شب عید؛
بازار آجیل اهواز در کما
کمتر از یک هفته به سال جدید مانده است اما هنوز بازار آجیل اهواز کساد است تا جایی که گمانه زنی ها از افت 70 تا 80 درصدی فروش این اقلام شب عید حکایت دارند.
چند سالی است که آجیل به عنوان یکی از اقلام پذیرایی در ایام نوروز باستانی تقریبا از سفره های هفت سین مردم بخصوص افراد کم درآمد حذف شده و این روند بازار آجیل در این ایام را با چالش هایی مواجه کرده است که می توان اوج آن را در آستانه عید امسال مشاهده کرد.
اتحادیه آجیل و شیرینی فروشان شهرستان اهواز قیمت فروش پسته را از یک میلیون 500 هزار ریال تا 2 میلیون 100 هزار ریال اعلام کرده و این درحالی است که بر اساس نرخ نامه فروش آجیل معمولی چهار مغز 900 هزار ریال تا یک میلیون 140 هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده است.

*افت 70 تا 80 درصدی بازار فروش آجیل
سیامک جعفری رئیس این اتحادیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از وضعیت موجود در سطح بازار ، اظهارداشت: بنا بر اعلام بنکداران و خرده فروشان سطح شهر می توان گفت فروش آجیل در آستانه عید نوروز 70 تا 80 درصد افت پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اصناف واحدهای صنفی که به فروش خشکبار و آجیل مشغول هستند تنها می توانند کالاهای خود را با سود 10 درصدی عرضه کنند، در حال حاضر آجیل فروشان این میزان را به 6 درصد نیز کاهش داده اند اما عملا همچنان استقبالی از سوی مردم دیده نمی شود.
رئیس اتحادیه آجیل و شیرینی فروشان اهواز با اشاره به اینکه آجیل شب عید در انبارها به اندازه کافی موجود است، تصریح کرد: متاسفانه مردم به دلیل قدرت خرید پایین نمی توانند نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

*افزایش 100 درصدی آجیل
رضا باقری یکی از فروشندگان آجیل در خیابان شریعتی اهواز در خصوص افزایش قیمت ها، گفت: این افزایش قیمت برای مردم به شدت تعجب آور است.
وی ادامه داد: اینکه آجیل طی تقریبا یک سال گذشته 100 تا 150 درصد افزایش پیدا کرده عامل اصلی استقبال نکردن مردم برای خرید آن است.
این فروشنده با تاکید بر اینکه با وجود اینکه در آستانه سال جدید هستیم امسال برخلاف دیگر سال ها بازار آجیل با کاهش شدید آجیل مواجه است، یادآور شد: با وجود اینکه امسال در کشور تولید آجیل کاهش داشته اما مغازه داران آجیل برای شب عید مردم عرضه کرده اند .
او در خصوص دلایل کاهش استقبال مردم برای خرید آجیل ، بیان داشت: علاوه بر موج گرانی ناشی از نرخ دلار ، قطعا جوسازی های صورت گرفته در فضای مجازی نیز در این زمینه تاثیر مستقیمی داشته است.

*امید به روزهای پایانی سال
سعید بهرامی یکی دیگر از کسبه های مرکز شهر اهواز با اشاره به اینکه برخی از خانوارهای با درآمد پایین مجبور به حذف آجیل از سفره های شب عید کرده اند، گفت: با این وجود همچنان مشتری هایی هستند که می توانند با قدرت خریدی که دارند نسبت به تهیه آجیل اقدام کنند.
وی با بیان اینکه هنوز باید تا روزهای پایانی سال امیدوار بود ، گفت: هنوز تعدادی از شهروندان منتظر هستند تا حقوق خود را دریافت کنند که آجیل شب عید را تهیه کنند.
این فروشنده آجیل یادآرو شد: بازار شب عید اخیر شروع شده است ولی با همه این اوصاف استقبال مردم بسیار افت کرده است.

*پیش بینی گرایش مردم به سمت شیرینی
از روزهای پیش از شب یلدا کمپینی تحت عنوان نه به خرید آجیل در فضای مجازی ایجاد شد که با استقبال کاربران همراه بود دامنه آن تا امروز که چند روز مانده به عید ادامه دارد و می توان یکی دیگر از دلایل کاهش استقبال خریداران از آجیل را این کمپین عنوان کرد.
علاوه بر این موضوع قدرت خرید مردم به شدت حاشیه هایی را در پی داشته که تنها محدود به آجیل نمی شود و این موضوع در بخش های دیگری از بازار از جمله پوشاک نیز دیده می شود.
برخی از شهروندان شیرینی را به عنوان کالای جایگزین به عنوان آجیل عید می دانند و این احتمال وجود دارد که گرایش خریداران در روزهای پایانی سال به این سمت هدایت شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار