تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۸۰۳۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجتمع های پتروشیمی بندر امام و بوعلی در بورس عرضه می شود
 مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه در سال آینده سهام سه پتروشیمی بندر امام، بوعلی ( منطقه ویژه بندر امام )و نوری (عسلویه)در بورس عرضه می شود، گفت: هلدینگ های پتروشیمی با انتشار اوراق به پشتوانه و ضمانت سهام خود می توانند بخشی از نقدینگی جامعه را جذب کنند.
پذیره نویسی10 هزار میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از شنبه 25 اسفند در بورس آغاز شد که تا 26 اسفند ادامه دارد؛ مبلغ کسب شده از طریق این اوراق برای تکمیل پروژه های در حال ساخت پتروشیمی اختصاص خواهد یافت.

جعفر ربیعی در آیین پذیره نویسی 10 هزار میلیارد ریال اوراق اجاره صنعت پتروشیمی در بورس، افزود: میزان صادرات محصولات پتروشیمی توسط هلدینگ خلیج فارس تا پایان امسال به چهار میلیارد دلار می رسد که همه این مبلغ وارد چرخه اقتصادی کشور می شود.
وی افزود: البته بخشی از این درآمد به تامین هزینه های شرکت ها، خرید مواد اولیه و کاتالیست اختصاص می یابد و بقیه در سامانه نیما عرضه می شود.

** افزایش بهای سوخت گاز پتروشیمی ها
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره ورود پتروشیمی های جدید به بورس نیز گفت: طبق برنامه اولیه قرار بود پتروشیمی نوری امسال در بورس عرضه شود که به دلایل فنی به تاخیر افتاد، اما در سال آینده سه پتروشیمی بندر امام، بوعلی و نوری در بورس عرضه خواهد شد.
وی گفت: نقدینگی و پول زیادی در کشور وجود دارد که باید به مسیر درست هدایت شود، شرکت ها می توانند با انتشار اوراق بخشی از این نقدینگی را جذب و اقدام به تامین مالی کنند.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: هلدینگ های پتروشیمی دارای پروژه های زیادی هستند که با انتشار اوراق به پشتوانه و ضمانت سهام خود می توانند بخشی از این نقدینگی را جذب کنند.
وی درباره افزایش قیمت سوخت گاز پتروشیمی ها نیز گفت: مطابق قانون بودجه 98 تنها بهای سوخت گاز پتروشیمی ها افزایش می یابد و نرخ خوراک آنها تغییری نمی کند، بنابراین پتروشیمی هایی که میزان مصرف سوخت گاز آنها زیاد است، هزینه هایشان افزایش می یابد.

** تجمیع پتروشیمی های کشور در یک هلدینگ
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تجمیع پتروشیمی ها نیز گفت: قرار است که پتروشیمی های کشور تجمیع شده و یک هلدینگ بسیار بزرگ پتروشیمی تشکیل شود.
ربیعی افزود: اما باید توجه داشت که از نظر فنی اجرایی شدن این طرح پیچیده و زمانبر است زیرا جزییات زیادی در این طرح وجود دارد که باید رفع شود.
وی اضافه کرد: در هلدینگ های زیرمجموع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق های بازنشستگی این عزم وجود دارد که با هلدینگ خلیج فارس تجمیع شوند.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: برای نهایی شدن بحث تجمیع پتروشیمی ها زمان دقیقی را نمی توان اعلام کرد، زیرا لازم است که وزارتخانه ها و سازمان های مربوطه با یکدیگر به توافق برسند.

** تسهیل تامین مالی با پذیرفتن سهام به عنوان پشتوانه انتشار اوراق
محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن نیز در این آیین گفت: بانک ها تاکنون از پذیرفتن سهام شرکت ها به عنوان پشتوانه عرضه اوراق خودداری می کردند که باعث شد شرکت های بزرگ نتوانند از طریق سهام خود تامین مالی کنند.
وی اضافه کرد: بر اساس پذیره نویسی که امروز صورت گرفت، راه برای انتشار اوراق و تامین مالی به پشتوانه سهام شرکت ها و هلدینگ باز شد و بدین ترتیب شرکت های بزرگ می توانند از این طریق تامین مالی کنند.
وی اضافه کرد: پیش از این، ارزش دفتری شرکت ها مبنای انتشار اوراق بود، اما با تایید کمیته فقهی بورس، شرکت ها می تواند بر اساس ارزش روز دارایی های خود اقدام به انتشار اوراق کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار