تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۸۰۳۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش 6 میلیمتری باران بار دیگر شهروندان اهواز را غافلگیر کرد
بارش 6 میلیمتری باران در روز یکشنبه کافی بود تا خیابان های شهر اهواز در زمان کوتاهی پر از آب با مخلوط فاضلاب شود تا ناکارآمدی متولیان مربوطه در این کلانشهر را بار دیگر نشان دهد.
  سالهاست که مساله آبگرفتگی معابر و بالازدگی فاضلاب شهری پس از هر بارش باران به یک معضل برای شهروندان اهوازی تبدیل شده اما با وجود انتقادات بسیار هنوز هیچ راه حل دایم و حتی موقتی برای رفع آن ارایه یا اجرا نشده است.
پیش از این مسئولان شهرداری اهواز اعلام کرده بودند که اهواز تا بارش 20 تا 30 میلیمتری باران مشکلی در دفع آب های سطحی ندارد اما امروز با بارندگی 6 میلیمتری شاهد آبگرفتگی باران در بسیاری نقاط شهر بودیم.
شاید بتوان عمده دلیل این معضل را نبود هماهنگی بین بخشی میان شهرداری و آبفای اهواز بیان کرد که هرکدام از این دستگاه ها با فرافکنی سعی در انداختن توپ در زمین دیگری دارد.

** نبود سیستم دفع آبهای سطحی عامل آبگرفتگی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز پیش از این با اشاره به لزوم اجرای طرح جامع دفع آب های سطحی به عنوان نیاز اصلی شهر گفت: تا زمانی که شبکه دفع آب های سطحی احداث نشود اهواز مشخصات یک کلانشهر را به دست نمی آورد.
فردوس کریمی افزود: به دلیل نبود شبکه دفع آب های سطحی با هر بارش باران خیابان ها پر از آب می شود؛شبکه فاضلاب براساس سرانه جمعیت ساخته شده اند و ظرفیت نگهداری آب های سطحی را ندارند از این رو لازم است دربازه زمانی 10 ساله این شبکه در اهواز احداث شود.
وی ادامه داد: در زمان اجرای پروژه های زیرساختی باید پیش از بهره برداری تمام زوایای آن به لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد؛ در منطقه کیانشهر این شبکه احداث شده اما به دلیل رعایت نکردن الزامات مهندسی با هر بارش باران شاهد تجمع مقدار زیادی آب باران هستیم.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز با قبول اینکه مشکل اصلی آبگرفتگی سطح شهر نبود سیستم دفع آبهای سطحی است می گوید: باتوجه به اینکه ساخت سیستم دفع آبهای سطحی نیاز به هزینه و زمان بسیاری دارد انتظار می رود شرکت آب و فاضلاب برای دفع آب باران همکاری کند.
به گفته علیرضا عالیپور بیش از 400 نقطه اهواز در تابستان که هیچگونه بارشی هم وجود ندارد با بالازدگی فاضلاب روبه رو می شوند که این موضوع به فرمانداری و آبفا اهواز منعکس شده است.
وی با اشاره به اینکه یک سوم شبکه دفع فاضلاب اهواز فرسوده است افزود: یک سوم از شهر اهواز نیز سیستم دفع فاضلاب ندارد و این شبکه در اهواز با یک سوم ظرفیت خود فعال است.
عالیپور با بیان اینکه 10 ایستگاه پمپاژ مشترک با شرکت آبفا در اهواز داریم گفت: برخی شبکه های اصلی شهرداری مختص دفع آب های سطحی است اما برای دفع فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد و حتی کارکنان شهرداری در لایروبی نیز با آبفا همکاری می کنند.
وی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی موجود برای این کار بسیار کم است و با این توان مالی نباید منتظر حل موضوع زیرساخت شهری در زمینه فاضلاب باشیم.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز چندی پیش در گفت و گو با ایرنا مشکل آبگرفتگی معابر پس از باران را نداشتن سیستم دفع آبهای سطحی دانسته و گفته بود: نباید انتظار داشت شبکه فاضلاب پس از گذشت 27 سال، تحمل دفع آب های سطحی را داشته باشد.
اردشیر شاهمرادی ادامه داد:شهرداری اهواز معتقد است به دلیل بازه زمانی کوتاه فصل بارندگی در اهواز ضرورتی برای احداث شبکه دفع آب های سطحی نیست در صورتی که این از ضروریات شهری است و حق مسلم شهروندان یک کلانشهر داشتن سیستم دفع آبهای سطحی است.
وی افزود: بر اساس اصول مبانی طراحی مقاطع دفع فاضلاب،برای دفع همزمان فاضلاب و آب های سطحی، نخاله های ساختمانی، پسماندها و خدمات مورد انتظار شهرداری ، باید قطر مقاطع فاضلاب را حداقل چندبرابر مقاطع فعلی افزایش دهیم که این موضوع به لحاظ فنی و اقتصادی اصولی نیست.
بارش باران در اهواز بیش از آنکه چهره آلوده شهر را بزداید و روحی تازه به کالبد شهر بدمد سبب آبگرفتگی وسیع سطح شهر و برخاستن بوی فاضلاب می شود و عبور و مرور شهری در اهواز را فلج می کند.
همین امر سبب شده بارش باران در شهر آغازی برای نگرانی های شهروندان برای تردد در خیابان ها باشد؛ اهواز تنها شهری در ایران است که سیستم دفع آبهای سطحی ندارد و طرح انتقال فاضلاب آن نیز مربوط به 50 سال پیش است.
استان خوزستان پس از دوره ای به نسبت طولانی خشکسالی، امسال شاهد بارش های قابل ملاحظه باران است که این مساله سبب شادی مردم و به ویژه کشاورزان شده اما به دلیل برخی ضعف ها در مدیریت و زیرساخت های شهری ، این نعمت الهی مشکلاتی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.
نیمه دوم امسال به لحاظ شرایط آب و هوایی برای مردم خوزستان خاطره بخش شد و مردم شهرهای مختلف این استان پس از سال ها شاهد بارش مکرر باران بودند.
امسال میانگین بارش باران در اهواز نسبت به سال های پیش رشد قابل توجهی داشت این امر اگرچه سبب تلطیف هوا شد اما سبب آبگرفتگی مکرر معابر شهری شد باید دید برنامه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز برای سال آینده چیست؟
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار