تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۸۰۳۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفر به دهدز، بام خوزستان را از دست ندهید
 بخش دهدز از توابع شهرستان دهدز، از طبیعتی کوهستانی و زیبا بهره‌مند است که با جغرافیای خاص و آب و هوایی کوهستانی، ذهنیت عام از خطه گرم خوزستان را تغییر می‌دهد.
 بخش دهدز که مرز بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود به بام خوزستان معروف شده است، این منطقه از تمام موهبت‌های الهی بهره‌مند است، برف منگشت، آب کارون، باغ‌های شیوند و غریبی‌ها، تلفیقی از رنگ‌های سفید و آبی و سبز را در این منطقه به نمایش می‌گذارد.

اگر در تعطیلات نوروز بدنبال مکانی برای تفریحات برفی هستید، دهدز بهترین گزینه برای شماست، به واسطه بارش چندین باره برف در زمستان، چندین نقطه دهدز تا ماه‌ها پس از فصل زمستان نیز پوشیده از برف است و علاقمندان به طبیعت برفی را به سوی خود می‌کشاند، روستاهای سرصحرا، لنده و خواجه انور و منطقه دشت بزرگ و کوچک در دامنه کوه سفید از جمله مناطق برف‌گیر دهدز محسوب می‌شود.

دریاچه سد کارون سه به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های مصنوعی کشور و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور در بخش دهدز واقع شده است، این دریاچه مانند یک نوار آبی رنگ در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده و برف‌گیر زاگرس، منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورد.

در آنسوی دریاچه سد کارون سه، دنیای بکری وجود دارد که تا حدودی ناشناخته باقی مانده‌ است، روستای شیوند با باغ‌های فراوان یکی از این روستاهاست، این روستا به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوه های زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراه ها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیت های بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

از وسط روستا که عبور کنید پس از حدود 30 دقیقه پیاده روی در کوه، به یک آبشار زیبا با ارتفاع حدود 70 متر می‌رسیم، این آبشار، مرتفع ترین آبشار خوزستان است که طراوت خاصی به این منطقه بخشیده است.
عبور رودخانه از میان درختان و این منطقه سرسبز منظره‌ای زیبا به وجود آورده است که توجه هر گردشگری را به خود جلب کرده و می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن دوست‌داران طبیعت برجا بگذارد.

بردگوری (دخمه سنگی) و سنگ نگاره های شیوند که قدمت آنان به یک هزار و 700سال پیش، یعنی دوره اشکانیان می رسد نیز در همین منطقه‌ واقع شده‌اند.
در همین منطقه و در همسایگی شیوند روستاهای غریبی ها واقع شده اند که شامل پنج روستا می‌شوند، منطقه‌ای زیبا با مردمی مهربان که می‌تواند زمینه‌ساز یک سفر خاطره انگیز برای شما باشد، وجود چند آبشار بزرگ و کوچک در کوه‌های اطراف این منطقه بر زیبایی‌های آن افزوده است.

روستاهای سادات حسینی در دهستان دنباله رود دهدز، با شالیزارهای برنج مناظر دلپذیری را به وجود آورده‌اند، امامزاده شهپیر(ع) یکی از بقاع متبرکه مهم ایذه است که مورد اقبال مردم دهدز نیز هست .

پارک جنگلی بلوط بلند با مساحتی حدود 50 هکتار، در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهدز واقع شده است. کوهستانی بودن منطقه به همراه گل و گیاهان مختلف و جنگل انبوه بلوط، پسته­­ کوهی، کلخونگ، و ... این پارک را به یکی از زیباترین پارکهای جنگلی ایران تبدیل کرده است، این پارک جزء مناطق نمونه گردشگری استان خوزستان است.
این منطقه که قبلاً جاده اصلی خوزستان به سمت چهارمحال و بختیاری را در خود جای داده بود، بعد از آب‌گیری کارون سه و احداث جاده جدید، تردد در آن کم شد و این مورد باعث خلوت شدن این منطقه شده است‌.
بلوط بلند که چندین روستا را در دل خود جای داده است در طول پاییز و زمستان چندین بار به احاطه برف در می‌آید و به همین دلیل طبیعت بهاری آن بسیار مطبوع و دل‌انگیز است.
به گزارش ایرنا دهدز در 240کیلومتری شرق اهواز با طبیعتی بکر و زیبا یکی از مناطق شگفت انگیز و دیدنی خوزستان است که در فصل بهار زیباییش دو چندان می شود.
دهدز از جمله شهرهایی است که جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی با ارزشی را در خود جای داده و اکنون روستاهای شیوند، سادات حسینی، لهبید، حاجی کمال و... هر ساله مقصد گردشگران و طبیعت گردان بسیاری است.
همچنین وجود بقعه ها و زیارتگاهها باعث شده که در فصل های مختلف سال، زائران زیادی برای زیارت به این منطقه سفر کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار