تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۰۳۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ادامه کشمکش ها بر سر سهمیه قیر رایگان در خوزستان
هفته گذشته استاندار خوزستان به شهرداری های کم کار در جذب قیر رایگان ویژه محلات مشمول طرح بازآفرینی شهری هشدار داد و امروز نیز برخی از شهرداران استان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان به این اظهارات واکنش نشان دادند.
 استاندار خوزستان یکشنبه در جمع اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی با تکرار بخشی از اظهارات هفته گذشته خود خطاب به شهرداران، عنوان کرد: در سفرهای متعددی شهرستان مردم از وضعیت آسفالت خیابان ها به شدت گلایه دارند.
غلامرضا شریعتی ادامه داد: با وجود این گلایه ها اما می بینیم که سهمیه سه هزار و 200 تن قیر رایگان ویژه طرح بازآفرینی شهری به دلیل پیگیری نکردن شهرداری ها برای تکمیل اطلاعات خود در پایگاه داده‌ های مکانی (GIS) ، بلاتکلیف مانده است.
وی بر ضرورت تکمیل فرم ها و انجام دستورالعمل ها برای آزاد شدن این سهمیه تاکید کرد و افزود: شهرداران نباید منتظر باشند که حواله تسهیلاتی مانند قیر که دولت برای آنها فراهم کرده را بدون انجام تعهدات لازم در اختیار بگیرند.
نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: شهرداری ها برای انجام تعهداتشان در طرح بازآفرینی شهری نیاز به آموزش های تخصصی دارند که در این زمینه باید اداره کل راه و شهرسازی زمینه آن را فراهم کند.
وی در پایان اظهارات کوتاه خود یادآور شد: باید تمامی سهمیه قیر پیش از اتمام سال جذب شود تا دولت بتواند برای سال آینده سهمیه های جدیدی به استان اختصاص دهد.
استاندار خوزستان هفته گذشته در انتقادی تند خطاب به شهرداران استان گفت: برخی شهرداران از تسهیلات و فرآیندهای دولت استفاده نمی ‌کنند اما استان ‌های دیگر نهایت استفاده از تسهیلات دولت را دارند. برخی شهرداران خوزستان و نیروهای ‌شان عرضه کار کردن ندارند.
وی هشدار داد: فرمانداران و شهرداران شهرهایی از جمله مسجدسلیمان، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوش، بهبهان، گتوند، اندیمشک، باغملک و هفتکل باید سریعا نسبت به انجام مراحل لازم جهت دریافت قیر اقدام کنند در غیر این صورت با آنها برخورد می ‌شود.

*شرح وظایف در طرح بازآفرینی شهری شفاف شود
شهردار خرمشهر که در این جلسه بیشترین تلاش را برای پاسخ به این اظهارات استاندار خوزستان داشت، بیان داشت: در ستاد بازآفرینی شهری استان، نماینده عالی دولت مقصر اصلی جذب نشدن قیر رایگان شهرهای استان را شهرداران اعلام کرد و این موضوع انعکاس رسانه ای وسیعی در شهرها را در پی داشت.
داود دارابی افزود: اما مسئله اصلی در انجام طرح بازآفرینی شهری این است که هر روز ابلاغیه های جدیدی به شهرداری ها ارسال می شود و همین موجب شده برخی از وظایف محوله به شهرداری ها انجام نشده است.
وی در ادامه مسئولان و معاونین اداره کل راه و شهرسازی را مورد خطاب قرار داد و گفت: اگر واقعا قیر رایگانی وجود دارد و جذب نشدن کامل سهمیه ها برای استان یک تهدید محسوب می شود، درخواست داریم که در انجام فرآیندهای اداری تسریع داده شود.
شهردار خرمشهر تصریح کرد: این شهرداری امروز فرآیندهای ذکر شده را طی کرده و بر همین اساس درخواست ارائه هرچه سریعتر حواله قیر به این شهرداری را دارم.
دارابی ابهام در فرآیندها موجود بین شهرداری ها و اداره کل راه و شهرسازی به منظور اجرای سند بازآفرینی شهری جهت تامین قیر و ساخت مسکن را یکی از مواردی دانست که نیاز به شفاف سازی بیشتر دارد تا اختلافات موجود برطرف شود.

*شهرداری ها در جذب قیر کوتاهی ندارند
شهردار بهبهان نیز در این نشست از اداره کل راه و شهرسازی استان خواست فرآیندها برای اختصاص قیر به طرح های بازآفرینی شهری روشن و شفاف شوند، افزود: استاندار شهرداری ها را در این خصوص مقصر دانست در صورتی که از سوی ما کوتاهی برای جذب قیر صورت نگرفته است.
حمیدرضا ورزشی تاکید کرد: از آبان ماه امسال در حال انجام مکاتبات مختلف با اداره کل راه و شهرسازی استان هستیم و می توان گفت در مقاطع مختلف برای انجام این طرح در شهر بهبهان نکات تازه و جدیدی از سوی این اداره کل اعلام شده است.
وی از این اداره کل خواست تا برای انجام طرح بازآفرینی شهری بیش از این سختگیری های جدیدی را اعمال نکند.

*سند بازآفرینی شهری در تمام کشور هنوز شفافیت کامل را ندارد
شهردار اهواز نیز با اشاره به اینکه طرح بازآفرینی شهری یکی از مهم ترین اقداماتی است که شخص رئیس جمهور توجه ویژه ای به آن دارد، گفت: قرار است با اجرایی شدن این طرح سالانه در کشور 400 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.
منصور کتانباف ادامه داد: با این وجود باید تاکید کرد که اجرایی کردن بازآفرینی شهری در سطح کشور هنوز از شفافت کامل برخوردار نیست.
وی با اشاره به برخی موازی کارهای بین شهرداری ها و اداره کل راه و شهرسازی در استان ها ، بیان داشت: بر همین اساس نیاز است که اجرای این طرح با هماهنگی بیشتری همراه باشد تا از دوباره کاری ها اجتناب کرد و در این بین اصلاح فرآیندها در جهت سرعت بیشتر در انجام وظایف محوله، ضروری است.

*اختصاص قیر به شرط تهیه اطلاعاتی مکانی محلات بازآفرینی
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در این نشست با اعلام این موضوع که اجرای صحیح این طرح در استان نیاز به آموزش شهرداران و فرمانداران دارد، گفت: یکی از مهم ترین فرآیندهایی که در اختصاص سهمیه قیر رایگان اهمیت دارد، تهیه اطلاعات مکانی (GIS) محلات در سامانه مربوطه است.
سلام ابوقداره نسب تصریح کرد: برخی از شهرداران از انقاد استاندار خوزستان مبنی بر کم کاری های صورت گرفته در تهیه این اطلاعات و ثبت نهایی آن در سامانه ناراحت هستند در صورتی که این موضوع جای نگرانی ندارد به این خاطر که ما در اختصاص سهمیه محدودیتی نداریم و تنها باید فرآیندهای تعریف شده طی شوند.
وی خاطرنشان کرد: طی سه ماه گذشته 900 تن قیر به شهرداری های استان اختصاص داده شد اما طبق اعلام وزارتخانه در بهمن ماه امسال همچنان سه هزار و 200 تن سهیمه جذب نشده مختص استان خوزستان باقی مانده است.

*فرصت از دست رفته خوزستان در سال 97
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان در خصوص اجرایی شدن طرح بازآفرینی شهری، اظهارداشت: در صورتی که شفافیت های لازم در این زمینه صورت نگیرد ، خوزستان نمی تواند عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشد و این درحالی است که خوزستان عملا فرصت های خود برای اجرای این طرح در سال جاری را از دست داده است.
امید حاجتی یادآور شد: چیزی که مشخص شده این است که به منظور اجرایی شدن سند باآفرینی شهری در استان هماهنگی های بین بخشی وجود ندارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزاری دوره آموزشی ویژه فرمانداران و شهرداران بعد از یک سال پس از ابلاغ این طرح را تعجب آور دانست و گفت: نیاز است که مجموعه ها و دستگاه های اجرایی وظایف خود را با شفافیت بیشتری پیگیری کنند تا موانع اجرایی در این رابطه برطرف شود.

*ضعف زیرساخت ‌ها و سرانه ‌های خدماتی دلیل نارسایی های شهری
با توسعه شهرنشینی در کشور و افزایش مهاجرت به شهرها تحت تاثیر عوامل مختلف ، شاهد افزایش حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی بوده ایم . برای از بین بردن مشکلات شهر و کاهش آسیب های اجتماعی که در نتیجه گسترش حاشیه نشینی و بافت فرسوده به کالبد شهر وارد می شود، و تبدیل شهر به محلی امن و آرام و بازگرداندن هویت شهری از دست رفته این بار دولت سندی ملی تحت عنوان 'باز آفرینی پایدار شهری' را تدوین و پس از تصویب در خرداد ماه امسال به دستگاه های متولی در سطح کشور و استانها ابلاغ کرده است.
در این بین نیز ضعف زیرساخت ها و سرانه های خدماتی که دلیل عمده نارسایی های شهری به حساب می آیند نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته است که موضوع زیرسازی و آسفالت معابر از جمله مواردی است که در این بین نیاز به توجه دارد که قیر مهم ترین مواد اولیه شهرداری ها برای اجرایی شدن طرح های تعریف شده است.
طی یک سال گذشته بر اساس تفاهم نامه سه جانبه شرکت بازآفرینی شهری، سازمان برنامه بودجه کشور و صندوق توسعه ملی 10 پروژه عمرانی از بین 39 پروژه مصوب به ارزش 546میلیارد ریال در قالب این طرح در استان به اتمام رسیده است که اغلب آنها نیز زیرسازی و آسفالت معابر هستند.
همچنان تعداد 29 پروژه مصوب دیگر از این نوع فعالیت های عمرانی در استان باقی مانده تا شاید با اجرایی شدن آنها بخشی از ضعف زیرساخت ها و سرانه های خدماتی شهری موجود در خوزستان جبران شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار