تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۸۰۳۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی سوز چهارشنبه بر سور آن می چربد/ آتش مدرن در جدول سنت

 طی سال های اخیر آتش بازی های مدرن باعث شده تا فرزندان ایران از سنت دیرینه چهارشنبه سوری فاصله و خود را با سوزش در آتش الگوبرداری غلط درگیر کنند.

در سنت‌های دیرینه ایران، جشن چهارشنبه سوری همراه با مانند آش بیمار، توپ مروارید، آجیل خوری، کوزه شکستن، فال گوش شال اندازی، قاشق زنی و گره گشایی همراه بود ولی طی سال‌های اخیر با تغییر ذائقه فرزندان این مرز و بوم، سنت دیرینه به یک دغدغه و ترس در میان مردم مبدل شده است.

تلاش‌ها برای آموزش و فرهنگ سازی و بازگشت به سنت واقعی چهارشنبه سوری همواره ادامه دارد اما باز هم هر سال ساخت مواد محترقه دست ساز و رفتارهای خطرآفرین فرزندان تکرار و خانواده‌های بسیاری به جای خوشحالی ایام عید باید عزادار فوت عزیزان و یا نگرانی از مصدومیت آنها باشند.

آمار حوادث رو به افزایش است

رئیس بیمارستان طالقانی  با اشاره به آمار حوادث چهارشنبه سوری سال قبل می‌گوید: بر اساس آمار متأسفانه حوادث این چهارشنبه سوری به لحاظ آسیب‌های جسمی و غیر قابل برگشت رو به افزایش است.

پیمان نجاتی می‌افزاید: ۱۷ مورد سوختگی در سال ۹۵ رخ داد که این آمار در سال ۹۶ به ۲۷ مورد سوختگی رسید؛ آمارها نشان می‌دهد که متأسفانه تعداد قربانیان چهارشنبه سوری و سوانح و سوختگی طی سالیان اخیر افزایش پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان مردم را از برپایی مراسم‌ها و جشن‌ها نهی کرد، یادآور می‌شود: هر چقدر بیشتر مردم را از برپایی مراسم نهی کنیم؛ کشش و ذائقه آنها برای برپایی چنین جشن‌هایی بیشتر می‌شود؛ بنابراین تنها راه، مدیریت و آموزش صحیح است.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز با اشاره به نقش خانواده‌ها در تعدیل حوادث چهارشنبه سوری تصریح می‌کند: خانواده‌ها باید با حضور، دخالت و نظارت خود برپایی این جشن را مدیریت و اجازه ندهند که از مواد محترقه و انفجاری استفاده شود.

نجاتی یادآور می‌شود: بیشتر آسیب‌ها ناشی از آتش سوزی هیزم و یا کارتن نبوده بلکه مواد محترقه بیشترین عامل بروز حوادث در مراسم چهارشنبه سوری بوده‌است.

وی ادامه می‌دهد: ورود مواد محترقه غیراستاندارد از چین و انبار کردن آن منجر به ایجاد حالت انفجار در این مواد می‌شود که در نهایت مواردی مثل کوری و سوختگی‌های غیر قابل جبران به دنبال خواهد داشت.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز می‌گوید: مخالفت صرف با برپایی یک جشن و سنت قدیمی درست نیست ولی این جشن باید با نظارت و دخالت خانواده‌ها و مدیریت آنها برپا شود.

نجاتی می‌افزاید: افراد مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر متأثر از خطرآفرینی دیگران بوده‌اند که مواد محترقه به داخل ماشین یا سمت افراد پیاده پرتاب شده است.

وی توصیه می‌کند: مردم باید از تردد غیرضروری خودداری کنند، به ویژه کودکانی که قدرت دفاعی ندارند نیز حتی‌المقدور بیرون رفتن خود را به تأخیر بیاندازند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز تصریح می‌کند: نوجوانان و جوانان اگر می‌خواهند جشنی را برگزار کنند حتماً این کار را در کنار دوستان بزرگ‌تر خود انجام دهند و موضوع را مدیریت کنند تا دچار آسیب‌های جدی و معلولیت‌هایی که سالیان سال این شخص را گریبانگیر می‌کند و نمی‌تواند از آن رهایی پیدا کنند، نشوند.

نجاتی می‌گوید: وزارت بهداشت، استانداری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز بخشنامه‌هایی را برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری ابلاغ کردند که در حالت آماده باش هستیم.

وی ادامه می‌دهد: در این بخشنامه تأکید شده که موارد استنشاقی هم گوشزد شود و در جریان باشیم که احتمال سوختگی‌هایی از این نوع هم هست که آسیب جدی به اطفال وارد می‌کند.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز بیان می‌کند: بیشترین عامل ایجاد مشکل در چهارشنبه سوری مواد پلاستیکی، سطل زباله‌ها، تایرها، ایرانیت‌های سایه‌بان و مواد پیش ساخته پلی اتیلنی، کائوچویی است که ذوب می‌شود و مواد مذاب آن آسیب جدی ایجاد می‌کند.

نجاتی در پایان می‌گوید: برای مثال مواد قابل اشتعال مثل بنزین، تینر و نفت، مواد محترقه در دست نوجوانی منفجر و باعث آسیب به خود و چند نفر دیگر شده بود.

آماده باش مراکز درمانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: برای چهارشنبه آخر سال یک سری تمهیدات و تدابیر ویژه‌ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نظر گرفته و با توجه به ساخت مواد محترقه توسط افراد از اول اسفندماه امسال به بیمارستان‌ها دستور آماده‌باش کامل داده شده است.

منوچهر ورناصری ادامه می‌دهد: دستورالعمل اختصاصی برای نحوه پذیرش و اعزام بیماران سوختگی، حضور متخصصان طب اورژانس و سایر متخصصان به مدیران بیمارستان‌ها داده شده است.

وی می‌گوید: پذیرش بیماران سوختگی و رفع کمبودهای احتمالی در زمینه تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان بیماران سوختگی از دیگر تدابیر در نظر گرفته شده برای مواجه با حوادث چهارشنبه سوری و قربانیان احتمالی آن است.

ورناصری با بیان اینکه آمار قربانیان احتمالی سوانح و سوختگی از ابتدای اسفندماه جمع‌آوری می‌شود، ادامه می‌دهد: حالت آماده‌باش ویژه از ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه تا پایان این مراسمات اعلام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان می‌کند: تأکید ما بر حضور و آمادگی استقرار آمبولانس‌های فوریت‌های پزشکی است.

وی اضافه می‌کند: مرکز پایش و eoc مدیریت مرکز ۱۱۵ برای هماهنگی بین بیمارستانی دستورات لازم را دریافت کرده‌اند و آمادگی کامل برای رسیدگی به حوادث احتمالی چهارشنبه سوری را دارند.

ورناصری در پایان می‌گوید: خانواده‌ها فرزندانشان را از حضور در در این تجمعات منع کنند چون مواد محترقه به شدت آسیب‌زا هستند و در صورت انفجار خسارت‌های جانی جبران ناپذیری به جا می‌گذارند.

اکسیژن سهم مادر از چهارشنبه سوری

نعیم دورقی آتش نشانی با بیش از ۱۴ سال سابقه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: چهارشنبه سوری‌ها توأم با حوادث غیرمترقبه است و متأسفانه مردم نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند؛ به عنوان نمونه سه سال قبل خانواده‌ای جشن چهارشنبه سوری را در پارکینگ اجرا و با روشن کردن لاستیک و دپوی چوب و الوار منجر به حریق کل مجتمع شدند.

وی ادامه می‌دهد: در این حادثه مادر خانواده در آپارتمان حبس و با تلاش بسیاری از طریق نردبان وی را نجات دادیم ولی متأسفانه دچار عارضه تنفسی شدید شده و هنوز هم اکسیژن مصنوعی برای زنده ماندن استفاده می‌کند.

این آتش نشان باسابقه می‌گوید: به مردم توصیه می‌کنم که پدر و مادرها حتماً نسبت به فرزندان خود حواس جمع باشند چون وقتی در این شب خطرناک اگر از آنها غافل شوند قطعاً برای آنها حادثه‌ای پیش می‌آید.

دورقی با اشاره به ساخت مواد محترقه به صورت دستی یادآور می‌شود: این مواد محترقه دست ساز آسیب‌زا و با کوچک‌ترین جرقه منجر به انفجار یا حریق اماکن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مصدومان از طریق رفتارهای خطر آمیز دیگران مصدوم شده‌اند، می‌گوید: مردم باید جشن چهارشنبه سوری را در فضای نسبتاً ایمن و دورتر از خانه برگزار کنند؛ همچنین کسانی که قصد شرکت در جشن را ندارند در اماکن عمومی از تردد غیرضروری خودداری کنند چون پرتاب ترقه به ماشین‌ها و یا عابران پیاده یکی از معضلات این شب است.

دورقی با تأکید بر اینکه نباید به دیگران صدمه زد، می‌گوید: باید از جسم خود که امانت الهی است به درستی نگهداری کنیم چون آسیب‌های مالی شاید قابل جبران باشند ولی افراد مصدومی که اعضای بدن و یا حتی بینایی خود را از دست می‌دهند دیگر مانند قبل نخواهند شد.

کشف حدود ۳۰ هزار قلم فشفشه و مواد محترقه

سردار عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر خبر می‌دهد: دریابانان خوزستان در راستای مبارزه با قاچاق کالا و کنترل آب‌های ساحلی استان روز گذشته در نتیجه ساعت‌ها کار اطلاعاتی و با انجام عملیاتی برنامه‌ریزی شده موفق شدند یک فروند شناور تجاری حامل کالای قاچاق را که از کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس به مقصد بنادر آبادان در حرکت بود، شناسایی و متوقف کنند.

وی ادامه می‌دهد: در بازرسی دقیق از شناور توقیف شده ۲۹ هزار و ۹۲۰ قطعه مواد محترقه و فشفشه با مارک‌های خارجی متفاوت که به طرز زیرکانه‌ای در زیر بار اصلی جاساز شده بود را کشف شد.

این مقام ارشد مرزبانی در ادامه با اشاره به دستگیری ۶ متهم در این رابطه می‌گوید: کارشناسان ارزش محموله کشف شده را بیش از دو میلیارد ریال ارزیابی کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی به همراه متهمان تحویل مراجع ذیصلاح شد.

 

سردار نظرپور در پایان با اشاره به پیامدهای آتش بازی چهارشنبه آخر سال یادآور می‌شود: هرساله گزارشات تکان‌دهنده از نابینایی، ناشنوایی کودکان، سکته‌های قلبی در افراد بزرگ سال و سقط جنین در زنان باردار و سوختگی‌های شدید سر و صورت در چهارشنبه آخر سال دریافت می‌شود که فقط به خاطر چند لحظه شادی و هیجان از سوی برخی افراد متخلف اتفاق می‌افتد لذا خانواده‌ها باید در کنترل شادی فرزندانشان دقت کنند تا در آستانه سال نو اندوهگین نشوند.

پلیس به دنبال امنیتی کردن مسائل اجتماعی نیست

سرپرست فرماندهی انتظامی کلان‌شهر اهواز بیان می‌کند: از آنجایی که برخی از هموطنان بر اساس آداب و رسوم و سنت‌های گذشته در آخرین چهارشنبه آخر سال جشن‌ها و تجمعاتی را به روش‌های مختلف برگزار می‌کنند، ذکر این نکته را بر خود لازم می‌دانم که بی نظمی، قانون‌شکنی و ایجاد مزاحمت برای دیگران در هیچ آئین و فرهنگی پذیرفته نیست.

سرهنگ محسن دالوند ادامه می‌دهد: اما آنچه مسلم است، پلیس به دنبال امنیتی کردن مسائل اجتماعی نبوده و نیست؛ بنابراین به منظور ایجاد فضای امن توأم با سلامتی و نشاط در کنار مردم اهواز خواهد بود.

وی عنوان می‌کند: در سال‌های اخیر کاهش خسارات و صدمات جانی و مالی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال نویدبخش افزایش همدلی و همراهی صمیمانه تمامی اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان با نیروی انتظامی و توجه به آموزش‌های ارائه شده از سوی ناجا و سایر سازمان‌ها و رسانه‌ها بوده است.

سرپرست فرماندهی انتظامی کلان‌شهر اهواز یادآور می‌شود: این فرماندهی ضمن اهتمام در تأمین امنیت و آرامش شهروندان به منظور پیشگیری از بروز حوادث دلخراش و ایجاد هرگونه ناامنی برخورد شدید با فروشندگان مواد محترقه و افراد مزاحم و هنجارشکن را در دستور کار خود قرار داده است.

 سرهنگ دالوند اضافه می‌کند: به جوانان و نوجوانان توصیه می‌کنم به جای استفاده از مواد محترقه خطرناک و خطرساز که با سنت‌های ایرانیان و محتوای آئین‌های باستانی هیچ سنخیتی ندارد و همچنین به منظور رعایت حقوق شهروندی و رعایت هنجارهای اجتماعی ضمن توجه به هشدارهای پلیس بستر شادی، نشاط، آرامش و همدلی را در کنار خانواده خود فراهم ساخته و با پشت سر گذاشتن هرگونه حادثه و خطر به استقبال نوروزی شاد و خجسته بروند.

با توجه به آسیب‌های جبران ناپذیر جسمی برای قربانیان روش‌های غلط برگزاری جشن چهارشنبه سوری و همچنین آثار بد روحی و روانی ناشی از نقص عضو، معلولیت و نابینایی این افراد خانواده‌ها باید بیشتر از هر چیزی نسبت به فرهنگ سازی آداب و رسومات صحیح این جشن اقدام کنند و به جای نهی کردن کودکان خود نیز در کنار آنها باشند تا خطرات احتمالی کاهش پیدا کند.

:
:
:
آخرین اخبار