تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۸۰۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۳۶۰ هزار هکتار کانون ‌گرد و غبار در خوزستان شناسایی شد
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به ۳۶۰ هزار هکتار کانون داخلی گرد و غبار گفت: تاکنون ۵۰ هزار هکتار در سه محور مالچ‌پاشی‌ شده ‌است.
 کیامرث حاجی‌زاده در سی و ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، با اشاره به سال جاری به عنوان سال پر فراز و نشیب اظهار داشت: همدلی و همفکری موجب شد تا حداقل رنج‌ها در دو سال 95 و 97 به مردم تحمیل شود.

وی با اشاره به بهمن 95 و شروع گرد و غبار، بیان کرد: مشکلات حوزه زیرساختی خوزستان به ویژه اهواز موجب شده تا چنین ابر بحرانی در سطح خوزستان در زمینه انرژی، آب و برق ایجاد شود اما با پیام رهبرمعظم انقلاب به نقطه عطفی تبدیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در مدیریت بحران‌های مختلف، گفت: این نقش موجب شده تا تهدید به فرصتی برای بازسازی خوزستان تبدیل و میزان کمبود خوزستان برای همه مشخص شود.

حاجی‌زاده با اشاره به 360 هزار هکتار کانون داخلی گرد و غبار، بیان کرد: تاکنون 50 هزار هکتار در سه محور مالچ پاشی شده و اقدامات قابل توجهی در زمینه مقابله با کانون گرد و غبار انجام شده است.

وی با اشاره به خشکسالی به عنوان ابر بحران دیگر در سطح استان خوزستان، عنوان کرد: 60 درصد بحران‌ها مربوط به کمبود اعتبارات و زیرساخت‌ها و 40 درصد نیز به دلیل سوء مدیریت است. برای استانی مثل خوزستان برخوردار از مدل‌های مختلف آب و هوایی، بحران‌های آن نیز متفاوت است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به بحران ترسالی و آغاز آن بعداز چند سال، اظهار داشت: در این زمینه کارگروه‌های مختلف اعم از مقابله با سیلاب تشکیل شد و نیروهای مسلح حضور داشتند همچنین مردم و دستگاه‌های مختلف نیز به اخطاریه‌ها و هشدارها توجه داشتند.

وی با اشاره به 400 میلی متر میزان بارندگی در چند ماه اخیر، خاطرنشان کرد: بارندگی سال 95 عددی نزدیک به 120 میلی متر بوده که به علت عدم آمادگی و مدیریت، خسارات بسیاری به استان خوزستان وارد شد اما امسال به موقع ورود کردیم و توانستیم از سیل بنیان کن عبور کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به همراهی و همدلی مردم در مقابله با سیلاب، گفت: قطعا در این زمینه نقاط ضعف وجود داشت چراکه چندین دهه رودخانه‌ها لایروبی نشده بودند و در این مدت دولتی‌ها و مردم به حریم رودخانه‌ها نیز تجاوز کرده بودند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به سیل اخیر و افزایش آورد سدها، بیان کرد: در این سیل تلفات انسانی اتفاق نیافتد و مصوبه خوبی با هدف لایروبی به اعتبار 61 میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شده تا عرصه رودخانه‌ها ایمن‌سازی شوند.

وی با اشاره به بحران‌های نهفته در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: از جمله این بحران‌ها مشکلات خطوط لوله است که می‌توان به آتش سوزی پتروشیمی ابوعلی، آتش سوزی رامهرمز، آتش سوزی برومی اهواز  و دیگر موارد اشاره کرد که برای رسیدگی به این وضعیت اعتبارات خوبی برای بازسازی خطوط لوله استفاده شود.

حاجی‌زاده با اشاره به تعطیلات نوروزی، گفت: اطلاعیه‌ها جدی گرفته شود و در زمینه کشیک‌های نوروز، مدیران دستگاه‌های اعضای بحران تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار