تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۸۰۴۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برآورد سدهای خوزستان بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب است
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان برآورد سدهای استان ‌تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته شاهد ۵ برابر بودن آن هستیم.
 محمد سبزه‌زاری در سی و ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: براساس ارزیابی‌ها، استان خوزستان در رده چهارم میزان بارش در سطح کشور قرار دارد.

وی با اشاره به 422 میلی‌متر بارش تا این لحظه در سطح استان خوزستان، گفت: 59 درصد بارش افزایش و آب نیز 320 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم.

مدیرکل اداره هواشناسی استان خوزستان افزود: در مقایسه شهرستان‌های خوزستان از لحاظ بارش، حسینیه با 910 کیلومتر بیشترین میزان بارندگی و آبادان نیز کمترین مقدار را داشته است.

وی با اشاره به این‌که بارش‌های استان‌های اعم از ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری بر استان خوزستان اثرگذار است، گفت: برای سه ماه نخست سال آینده آب و هوایی نرمال به سمت بالای نرمال پیش‌بینی می‌شود.

سبزه زاری اظهار داشت: بارش نسبتا قوی برای هفته آینده در آسمان استان خوزستان پیش‌بینی می‌شود که باید تمهیدات لازم اتخاذ شود.

17.5 میلیارد آب در مخازن سدها کنترل شده است

در ادامه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان، هوشنگ حسونی زاده اظهار داشت: آمار بارندگی بیانگر افزایش میزان حجم بارش به نسبت بیش از 220 درصد و 50 درصد نسبت به بارش متوسط مشابه است.

وی بیان کرد: میزان آورد سدهای استان خوزستان تاکنون بیش از 20 میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته شاهد 5 برابر بودن آن هستیم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: رتبه‌بندی آب ورودی در سد کرخه سوم که نسبت به دوران اتفاق افتاده، سد در رتبه پنجم و کلیه سدهای استان خوزستان نیز در چهل سال گذشته رتبه سوم را برخوردار هستند.

وی در تبیین نحوه برخورد و مدیریت آوردها، ذخیره و رهاسازی آن، ادامه داد: 9 میلیارد و 100 میلبون متر مکعب از سیلاب‌های مقطع بوده و از این میزان 6 میلیارد و 800 میلیون یا 72 درصد بوده است و تلاش‌ها در جهت به حداقل رساندن ضررها از طریق تعهد و امکانات هستیم.

حسونی زاده با اشاره به پیش بینی‌ها و تبیین شرایط وضعیت آب و هوایی از 10 اسفندماه تا 10 خرداد براساس هفت مدل، عنوان کرد: عمده سدها در دو ماه نخست نرمال و کمی بالاتر هستند. افزایش حجم ورودی به داخل مخازن پیش‌بینی می‌شود که باید دقت عمل داشته باشیم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان بارش در حوزه کرخه از 12 فروردین تا 10 اردیبهشت ماه 57 میلی متر و کارون بزرگ نیز 51 میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت فعلی سدها، عنوان کرد: از بیش از 21 میلیارد ورودی 17.5 میلیارد در مخازن سدها کنترل شده که در تابستان و پاییز برای مقاصد مختلف کشاورزی و شرب استفاده شود.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار