تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۸۰۴۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شیرینی چهارشنبه آخر سال را تلخ نکنیم
آیین چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایران باستان است که متاسفانه امروزه با روش های نادرست و استفاده از موادمحترقه توسط برخی افراد برگزار ، و موجب صدمات جانی و مالی می شود.
 چهارشنبه سوری ، در چهارشنبه آخر سال به بهانه جمع شدن بستگان و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود که امروز این جشن تبدیل به آتش بازی و استفاده از مواد آتش زا و خطرناک، و باعث رخ دادن حوادث ناگوار و خطرناک شده است.
هر سال در چهارشنبه آخر سال شاهد اعلام گزارش های ناراحت کننده از جمله نقص عضو افراد و یا سوختگی به دلیل استفاده از مواد محترقه هستیم.
برگزاری سنت های قدیم باید در شرایطی برگزار شود که به اصل آن خدشه وارد نشود و بیانگر آداب و رسوم باستانی ایران باشد اما متاسفانه برخی از افراد با استفاده از موادی که علاوه بر آلودگی صوتی ، خطرات جانی را نیز به همراه دارد خاطرات و زیبایی های این شب را تیره می کنند.
استفاده از مواد و وسایل خطر ساز باعث ایجاد هرج و مرج روحی و نیز رعب و وحشت در این جشن باستانی می شوند.
فرهنگ سازی رعایت نکات ایمنی و عبرت از حوادث آیین چهارشنبه آخر سال، در سال های گذشته می تواند حوادث و خطرات این آیین را کاهش دهد.

** کاهش 40درصدی آمارحوادث چهارشنبه آخرسال دراهواز
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: پارسال در چهارشنبه آخر سال تعداد حوادث به 57 مورد رسید که نسبت به سال پیش از آن 40 درصد کاهش داشت.
آتش پاد علی تراب پور گفت: آموزش و اطلاع رسانی و رعایت اصول پیشگیری باعث می شود تا آمار حوادث در چهارشنبه آخر سال کاهش یابد.
وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار در اهواز کمپین ' نه به چهارشنبه سوری خطرناک' برای ارتقای فرهنگ ایمنی و جلوگیری از اقدامات خطرناک راه اندازی شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: با آموزش در سطح مدارس و بیان تذکرات و هشدارها تلاش داریم تا خطراتی که ممکن است در روز چهارشنبه آخر سال و استفاده از مواد محترقه مردم را تهدید می کند اطلاع رسانی شود.
تراب پور بیان کرد: لازمه پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخرسال ترویج فرهنگ ایمنی با آگاه سازی و اطلاع رسانی است.
وی با اشاره به چند نمونه از نکات ایمنی که باید در جشن چهارشنبه آخر سال رعایت کرد افزود: نگهداری نکردن مواد محترقه در خانه و یا انبار، استفاده نکردن از مواد محترقه دست ساز، نزدیک نشدن به مواد محترقه و آتش زا و پرتاب نکردن مواد محترقه و فشفشه به درختان از جمله نکات ایمنی است که باید در این روز رعایت شود.
وی بیان کرد: برای برگزاری آیین چهارشنبه آخرسال امسال مناطق پرخطر در سطح شهر اهواز مشخص شده و گروه هایی از آتش نشانی در این مناطق به منظور امدادرسانی در زمان وقوع حادثه حضور دارند.

** توصیه های چهارشنبه سوری
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نکات و توصیه های ایمنی که باید در چهارشنبه آخرسال رعایت شود بیان کرد: دور نگه داشتن ظروف زیر فشار گاز و قوطی حشره کش و اسپری ها از دسترس کودکان در این روز ، خودداری از پرتاب ترقه و مواد آتش زا و نگهداری نکردن از مواد محترقه در خانه از جمله مواردی است که در این روز باید رعایت شود.
سید مهدی حسینی زاده بیان کرد: قطع عضو ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم.
وی ادامه داد:هرگز مواد محترقه را در جای گرم به ویژه داخل یا مجاور موتورخانه انبار نکنیم و مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنیم؛ از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن چه در واحدهای مسکونی و پارکینگ خودداری شود.
حسینی زاده گفت: از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پارکینگ های عمومی باید پرهیزشود.
وی حضور والدین شاغل در این روز، زودتر از زمان همیشگی در کنترل و نظارت بر فرزندان در انجام فعالیت های خطرناک بسیار موثر دانست.
حسینی زاده ادامه داد: در پایان شب، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنیم و حتما برای این کار، لااقل 15 تا 20 دقیقه صبر کنیم و پس از این مدت، بر روی آن یک سطل آب بریزیم و دور اندازیم و پیش از ترک محل، حتما از خاموش شدن آتش مطمئن شویم.
وی گفت: از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آنها و نمای شهر می شود، خودداری کنیم.
حسینی زاده افزود: تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش ترقه ها و مواد منفجره هستند، سعی کنیم در تیررس ترکش ها نباشیم و هیچ گاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنیم.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: برای روشن کردن آتش از محل هایی استفاده کنیم که امکان سرایت به جاهای دیگر را نداشته باشند و در نزدیکی پمپ بنزین ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند آتش روشن نشود.

** 101 مصدوم درچهارشنبه سوری پارسال
در چهارشنبه سوری پارسال به نقل از مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان 101 نفر مصدوم و راهی بیمارستان شدند که از این تعداد 33 نفر در اهواز و 68 نفر مربوط به شهرستان ها هستند که از نواحی مختلف بدن دچار آسیب دیدگی شدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار