تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۸۰۴۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک متخصص تغذیه اصول تغذیه صحیح در ایام نوروز را تشریح کرد
  یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی نکات لازم در خصوص تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی در ایام نوروز را تشریح کرد.
 
دکتر فاطمه حیدری بیان کرد:از آنجا که در ایام نوروز چون امکان دسترسی به مواد غذایی متنوع در وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها بیشتر است و تعداد زیادی از افراد فعالیت بدنی خود را در این روزها نسبت به سایر روزهای سال کاهش می دهند مشکلاتی از جمله چاقی، اضافه وزن، پرفشاری خون و افزایش قند و چربی خون ایجاد می شود.
وی افزود: برای کنترل این عوارض، افراد باید سعی کنند در ایام تعطیلات مانند بقیه ایام سال به سالم خوردن غذا توجه کنند و سعی کنند دریافت کالری خود را تا حد امکان کنترل کنند و تعادل و تنوع را در رعیات وعده ها میان وعده ها داشته باشند.//
حیدری ادامه داد: برای کنترل کالری دریافتی افراد سعی کنند پیش از وعده های اصلی خود به ویژه اگر در رستوران ها و میهمانی ها صرف می کنند حتما مقدار کافی سالاد و سبزی بدون سس و روغن مایع استفاده کنند و پیش از غذا مقدار کافی آب بنوشند چون مانع پرخوری آنها در صرف وعده های غذایی اصلی می شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: همچنین افراد مصرف نوشیدنی شیرین و نوشابه های گازدار را تا حد امکان کاهش دهند و به جای آن از آب سالم یا دوغ کم چرب و کم نمک استفاده کنند.
وی گفت: یکی از مواردی که باعث می شود دریافت کالری افراد در این دوران افزایش یابد دسترسی بیشتر به انواع تنقلات از جمله تخمه ها و آجیل، شیرینی و شکلات پرکالری، پرچرب و شور است بنابراین باید در مصرف آنها میانه روی کنیم.
حیدری بیان کرد: گروه آجیل ها هرچند در گروه غذایی گوشت ها قرار دارد اما 50 درصد انرژی این گروه را چربی ها تشکیل می دهد و در نتیجه آجیل ها جز اقلام غذایی هستند که در حجم کم حاوی کالری بالایی هستند لذا زیاده روی در مصرف آنها باعث اضافه وزن و مشکلات ناشی از آنها می شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: بیشتر آجیل های این ایام شور هستند و زیاده روی در آنها باعث افزایش فشار خون می شود.
وی افزود: مصرف شرینی ها و شکلات ها و انواع کاکائوهای پرانرژی و پرچرب در این دوران بالاتر از سایر اوقات سال است پس بهتر است افراد در زمان میهمانی از یک نوع شیرینی و شکلات استفاده، و از مصرف همزمان چند نوع شکلات و شرینی خودداری کنند.
حیدری بیان کرد: اگر قرار است در طول روز به چند میهمانی مختلف بروند باید برنامه ریزی کنند که در هر میهمانی از یک نوع تنقلات استفاده کنند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: حذف هیچ یک از وعده های غذایی اصلی به ویژه صبحانه در ایام نوروز مانند سایر اوقات سال پیشنهاد نمی شود و بهتر است افراد شب به موقع بخوابند تا با روحیه و نشاط کافی بیدار شوند و با تمایل کافی صبحانه مصرف کنند.
وی ادامه داد: در وعده صبحانه بهتر است از غلات کامل از جمله نان های سبوس دار و لبنیات کم چرب مانند پنیر استفاده شود و از خیار و گوجه برای تامین فیبر غذایی آنها استفاده شود چون مانع پرخوری در طول روز می شود.
حیدری گفت: به منظور کنترل کالری دریافتی در طول روز، توصیه می شود وعده شام سبک و کم کالری باشد و از غذاهای کم کالری مانند سوپ، آش، خوراک حبوبات، نان و پنیر و گوجه و خیار و یا نان و یک عدد تخم مرغ آب پزاستفاده شود که نیازهای مواد مغذی افراد را تامین می کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: افراد ممکن است در ایام نوروز به دلیل مشغول بودن به دریافت کافی مایعات به ویژه آب توجه نکنند که علاوه بر به خطر افتادن سلامت جسمی، می تواند عاملی برای پرخوری، چاقی و اضافه وزن آنها باشد.
وی توصیه کرد: روزانه حداقل 6 تا هشت لیوان آب سالم مصرف شود تا نشاط و شادابی پوست حفظ شود و مانع بیماری هایی از جمله یبوست و مشکلات گوارشی شود.
حیدری خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل میهمانی ها ، دید و بازدیدها و استقبال از رستوران ها و فست فودها، مصرف غذاهای پرچرب، پرکالری و سرخ شده که بیشتر در خارج منزل تهیه و سرو می شود افزایش می یابد بنابراین پیشنهاد می شود اگر افراد به مشکلاتی از جمله چاقی، دیابت فشار خون و بیماری قلبی و عروقی مبتلا هستند سعی کنند مصرف غذا در بیرون منزل را تا حد امکان کاهش دهند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: در صورتی که ناچار بودند و تمایل داشتند بیرون از منزل و رستوران غذا مصرف کنند سعی کنند غذا را در سهم های کوچک سفارش دهند و یا درخواست ظروف یکبار مصرف کنند تا باقی مانده غذا را با خود آورده و در وعده های بعدی با حفظ اصول بهداشتی مصرف کنند.
وی در خصوص اهمیت تغذیه کودکان گفت: کودکان باید حتما وعده صبحانه را مصرف کنند و وعده غذایی و میان وعده ها سر ساعت به کودک داده شود تا گرسنه نشود و به تنقلات پرکالری و پوچ از نظر ارزش تغذیه ای روی نیاورد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار