تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۱۸۰۵۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شوشتر شهری زیبا با قدمتی کهن
شهرستان شوشتر با سازه های آبی ثبت جهانی،تمدنی غنی،طبیعت رویایی،بقاع متبرکه ،صنایع دستی و مردمان خونگرم آغوش باز نموده تا پذیرای حضور گردشگرانی داخلی و خارجی باشد.
  دارالمومنین شوشتر، از شهرهای قدیمی و بسیار زیبای ایران است که در دامنه‌ی کوه‌های زاگرس قرار داشته که از آب و هوایی مطلوب و طبیعتی زیبا برخوردار است که آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب غرب کشور، در چهار فصل سال به‌ویژه ایام نوروز تبدیل کرده است.
سازه های آبی شوشتر
سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.

**پل بند لشکر
پل بند لشکر، یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوشتر است که قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد.
این سازه‌ی تاریخی با مصالحی چون ماسه سنگ و ملات ساروج ساخته شده و دارای طولی بالغ بر 124 متر است. ارتفاع این پل در قسمت‌های مختلف، متغیر است اما به طور میانگین دارای بلندایی حدود 8 متر و 35 سانتی‌متر است.
پل بند لشکر، یکی از دروازه‌های شوشتر بوده است که این شهر را به شهر عسگر مکرم، متصل می‌کرد.

**نهر داریون شوشتر
نهر داریون، از دیدنی‌های شگفت‌انگیز و قابل توجه شهرستان شوشتر است که این نهر در شهر شوشتر از «رود شطیط» جدا می‌شود و دوباره پس از پیمودن مسیری، به آن متصل می‌شود.
در زیر قلعه‌ سلاسل، سر دهانه‌ی نهر قرار گرفته و در دوران گذشته، آن را از داخل قلعه و با کمک میراب‌ها، کنترل می‌کردند.
نهر داریون دارای قدمتی برابر با قرن پنجم پیش از میلاد و دوران پادشاهی داریوش اول است

**برج کلاه فرنگی شوشتر
در مرکز شهر شوشتر، در کنار رود کارون و در نزدیکی یکی دیگر از آثار تاریخی کشور به نام «بند میزان»، عمارتی تاریخی و ارزشمند قرار گرفته است که از آن به «برج کلاه‌فرنگی شوشتر»، یاد می‌شود. قدمت این برج متعلق به دوران حکومت قاجاریان است که سازندگان آن را به صورت هشت‌ضلعی طراحی و ساخته‌اند. جالب است بدانید که فاصله‌ی بخش زیرین این بنای تاریخی که برج روی آن قرار دارد، با سطح زمین برابر با 4 متر است. حال با احتساب ارتفاع هفت متری برج، کلاه‌فرنگی شوشتر دارای بلندایی برابر با 11 متر خواهد بود. ساکنین بومی شوشتر معتقد هستند که در زمان حکومت قیصر روم یا شاپور ساسانی، از آن به عنوان مقر دیده‌بانی استفاده می‌شد که امر نظارت بر امور و فعالیت کارگران که در بند میزان مشغول به کار بوده‌اند، صورت می‌گرفت.

**خانه مستوفی شوشتر
خانه‌ مستوفی از عمارت های تاریخی شهرستان شوشتر و یکی از آثار ارزشمند ایران کهن است که کارشناسان بناهای تاریخی، قدمت آن‌ را به دوران حکومت پادشاهان قاجار نسبت داده‌اند.
این بنای ارزشمند تاریخی متعلق به یکی از تجار مشهور شوشتر به نام «محمدعلی مستوفی» است که براساس سبک معماری مرسوم در اواخر پادشاهی قاجاریه و در زمان مظفرالدین شاه، در بافت قدیمی این شهرستان ساخته شده است. معمار این عمارت، طرح نخستین آن‌ را به شکل عمارتی متشکل از دو بخش داخلی و بیرونی طراحی کرده است. این خانه‌ی تاریخی بهره‌مند از چشم‌اندازی بسیار زیبا و منحصربه‌فرد نسبت به رود شطیط و پل‌بند قدیمی شادروان است که خود نمونه‌ی بارزی از هنر و استادی معماران و هنرمندان در ایران کهن به شمار می‌رود. امروزه با دایر شدن بخش‌های مختلفی از جمله موزه خانه‌ی مستوفی، رستوران، مرکز صنایع دستی و عکاسخانه در این مجموعه‌ی تاریخی، آن را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شوشتر می‌شناسند.

**قلعه سلاسل شوشتر
در شمال شوشتر و روی صخره‌ بسیار بزرگ، یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان قرار دارد که از آن به «قلعه‌ی سلاسل»، یاد می‌شود. برخی از کارشناسان ساخت این دژ مستحکم و تاریخی را در دوران حکومت ساسانیان عنوان کرده و براین باور هستند که احتمالا همزمان با سال «پل بند شادروان»، احداث شده است. قلعه سلاسل در دوران مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است. گفته می‌شود که در گرداگرد آن و از شرق تا غرب، خندقی جهت جلوگیری از نفوذ دشمن و نیز تامین آب مورد نیاز قلعه، کنده شده بود.
قدمت ساخت «قلعه سلاسل شوشتر»، برابر با دوران حکومت ساسانیان و احتمالا همزمان با ساخت «پل بند شادروان» است

**پل بند شادروان
در شمال غربی شوشتر و روی رودخانه‌ی «کارون» یا «شطیط»، یکی از دیدنی‌های تاریخی استان خوزستان قرار گرفته است که مردم آن را به نام «پل بند شادروان»، می‌شناسند.
این اثر تاریخی از دید برخی از کارشناسان لقب کهن‌ترین پل ایران را نیز به خود اختصاص داده و قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان و سلطنت شاپور ساسانی، بازمی‌گردد.
این پل جمعا از 87 دهانه ساخته شده که 44 دهانه‌‌‌ی آن بزرگ و بقیه کوچک است. البته امروزه تنها 37 دهانه‌ی آن برجای مانده است که 9 دهانه در بخش شمال قرار و 28 دهانه در بخش جنوبی پل است.

**باغ خان شوشتر
باغ خان، مجموعه‌ای است تاریخی و متعلق به دوران حکومت قاجار که در فاصله‌ای کمتر از یک کیلومتر از محوطه‌ی تاریخی «آبشارهای شوشتر»، در بخش غربی «رود گرگر» و در نزدیکی بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر، قرار دارد. محوطه‌ی باغ بالغ بر یکهزارو 600 متر مربع وسعت دارد که با قرارگیری درختان به صورت منظم و با قاعده و نظمی خاص، گذرگاه‌هایی برای تردد و عبور ایجاد شده که خود به زیبایی و جمال باغ افزوده است. درختانی همچون انجیر، انار، پرتقال، نارنج، لیموترش، موز، توت و گل‌هایی همچون رز، محمدی، شاه‌پسند، لاله عباسی و گل کاغذی از جمله گیاهانی است که در این باغ تاریخی، وجود دارد و فضایی دلچسب و دیدنی را ایجاد کرده است.

**مسجد جامع شوشتر
مسجد جامع شوشتر، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و از مکان‌های مذهبی در این شهرستان است که باستان‌شناسان با توجه به وجود کتیبه‌ای کهن، دوران ساخت آن را به زمان ولایت امام حسن عسگری (ع)، نسبت می‌دهند.
این بنای تاریخی با معماری بسیار زیبا و تحسین‌برانگیز که تزئینات انجام شده در آن فوق‌العاده و چشم‌نواز است، ساخته شده و از مکان‌های ارزشمند تاریخی و مذهبی شوشتر، محسوب می‌شود. گچبری‌های هنرمندانه، کنده‌کاری‌ها و آجرکاری‌هایی که با استادی تمام به صورت شلوغ و پرنقش و نگار انجام شده است، این مکان دیدنی را زیبا و تحسین‌برانگیز ساخته و همواره میزبان گردشگران و مسافران از سراسر ایران است.

**منطقه حفاظت شده کرایی
در 25 کیلومتری از جنوب شرقی شهرستان شوشتر، یکی از مناطق گردشگری تاریخی و طبیعی استان خوزستان قرار دارد که به «منطقه‌ی حفاظت شده‌ی کرایی نامگذاری شده است.
وسعت این منطقه نزدیک به 40 هزار هکتار است که رشته‌کوه سیاه یا کوه شه در آن قرار گرفته است. پوشش گیاهی منطقه‌ی کرایی از نوع مرتعی و در انواع مختلف است که می‌توان به بادام کوهی، انجیر کوهی، کلخنگ، رملیک، سریم، گز، کاسنی، لگومینوز، بارهنگ، بومادران، پونه و درخت کنار اشاره کرد. جانورانی همچون قوچ، میش، گرگ، تشی، تیهو، کبک، پلنگ و هو نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین در این منطقه می‌توان آثار باستانی مانند خرابه‌های قلعه گره و مقابر چند امامزاده را مشاهده کرد. چشمه‌های کرایی مانند راهدار، خرسی، چاه کرا، کرایی قدیم و آبگرمک نیز از جاذبه‌های طبیعی منطقه‌ی کرایی است که تماشای آن‌ها برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، مناسب است.
تنگ عقیلی،خانه تاریخی طبیب،خانه سرابی،خانه مقدم،بندمیزان،ساحل رودخانه کارون از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار