تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۰۵۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روستای تنگ‌تکاب میزبان کل و بزهای وحشی در دامن طبیعت بهبهان+ تصاویر
تنگ تکاب در استان خوزستان واقع شده و معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده و طول تنگه حدود ۵ کیلومتر است.
تنگ تکاب در استان خوزستان واقع شده و  معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده و طول تنگه حدود 5 کیلومتر است.

رودخانه مارون از میان آن جریان دارد که دارای دو مدخل است، مدخل شرقی آن را سد مارون اشغال کرده و عملا تنگه را مسدود کرده و در سمت شمال تنگه ارتفاعات کوه بدیل قرار دارد و در سمت جنوب آن ارتفاعات خائیز گسترده شده که این تنگه از نظر تاریخی بسیار پراهمیت است.

نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده که  آریوبرزن آن را  با 25 هزار سپاهی اشغال کرد و دیواری ساخت که هنگام ورود مقدونی‌ها، پارس‌ها سنگ‌های بزرگ از بالای کوه به زیر غلطانیدند که این حمله باعث شکست اسکندر و عقب نشینی نیروهای وی شد.

پس از این شکست اسکندر سپاهیان آریو را محاصره کرد و وی در نبردی دیگر در این منطقه کشته شد. آثار یک دخمه و مقبره هخامنشی در روستای حسین آباد کوپن وجود دارد که احتمالاً آرامگاه آریو برزن است.

از دیگر آثار تاریخی این منطقه بقایای تاریخی ارجان در اطراف روستای تنگ تکاب و حاشیه رودخانه مارون قرار است که به فاصله کمی از مدخل تنگ دو کتیبه تاریخی به خط نستعلیق ساده بر روی سنگ نقر شده، همچنین قلعه ارجان بر بالای کوهی سنگلاخی در مرتفع‌ترین قسمت کوه و متکی به تخته سنگ بزرگ ساخته شده است.

روستای تنگ تکاب در داخل این تنگ واقع شده است که از توابع بخش مرکزی شهرستان بهبهان، با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 21 دقیقه طول شرقی و 30 درجه و 41 دقیقه عرض شمالی، در 22 کیلومتری شمال شرقی شهر بهبهان قرار دارد.

این روستا از جنوب شرقی به کوه تنگ تنکاب و از شمال به روستای گیوه چرمی محدود می‌شود، رودخـانه مارون از یک کیلومتری غرب روستا عـبور مـی‌کند که روستای تنگ تکاب از سطح دریا 700 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در سایر فصول معتدل است.

کام یا کان میوه‌ای از خانواده‌ی مرکبات و شبیه پرتقال است و پوست نارنجی رنگ دارد که درون آن مانند سایر مرکبات لایه لایه، ولی اندازه و شکل آن مثل خرما است، این میوه معمولاً با پوست خورده می‌شود و از آن مربا نیز تولید می‌کنند.

همچنین یک پناهگاه سنگی با اسم غار توپو در این تنگه قرار دارد که متعلق به دوران پیش از تاریخ و مورد استفاده انسان‌های اولیه بوده و  وجود چند سنگ نوشته متعلق به دوران ساسانی و اوایل اسلامی که در حال حاضر تخریب شده است هم گواهی بر قدمت تاریخی این تنگه دارد.

دسترسی به این تنگ از طریق جاده کارخانه سیمان بهبهان و پس از آن جاده سد مارون و روستای تنگ تکاب امکان‌پذیر است.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار