تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۱۸۰۵۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موج اولیه سیلاب وارد سدهای خوزستان شد
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به ورود اولین موج سیلاب به سدهای خوزستان گفت: در حال حاضر خروجی از سدهای خوزستان منطبق با تاب آوری و دبی ایمن عبوری رودخانه ها تنظیم شده است.
 داریوش بهارلویی  اظهار داشت: موج اولیه هم اکنون وارد سدهای کرخه، دز و کارون شده و مخازن آنها را به حالت سیلابی درآورده، همچنین تا 24 ساعت آینده نخستین موج سیلابی وارد سد مارون نیز می شود؛ که با توجه به تمهیدات و ظرفیت سازی انجام شده در مخازن سدها امیدواریم که موج اولیه سیلاب ها تعدیل شود.
وی افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی طی بارش های اخیر حجم ورودی به سدهای استان در همه حوضه های آبریز افزایش چشمگیری یافته و به شرایط سیلابی می رسد، بر همین اساس اعلام آماده باش و اطلاع رسانی صورت گرفته و تمهیداتی اندیشیده شده است.
به گفته وی بر اساس پیش بینی های قبلی، ظرفیت سازی برای کنترل سیلاب های بهاره از زمستان گذشته آغاز شده بود.
وی اظهار داشت: بیشترین سیلاب ورودی در حوضه دز و کرخه بوده که پیک آن در حوضه دز در حدود 3 هزار مترمکعب برثانیه و در حوضه کرخه 2 هزار و 500 مترمکعب برثانیه بوده است.
بهارلویی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی در هفته آینده افزود: سیلاب سنگینی که اکنون در خوزستان و استان های بالادست جریان دارد، باعث می شود که ظرفیت سدهای استان پر شود که این مساله می تواند در زمان وقوع سیلاب بعدی نگران کننده باشد، البته با توجه به احتمال محقق نشدن بارندگی هفته آینده، قضاوت درباره وضعیت سیلاب آینده زود است.

*سیلاب در جاده ساحلی اهواز
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین با بیان اینکه خروجی از سدهای خوزستان هم اکنون منطبق با تاب آوری و دبی ایمن رودخانه ها تنظیم شده گفت: دبی خروجی سدها به گونه ای است که مناطق مختلف دچار سیلاب و آبگرفتگی نشوند؛ البته باید در نظر داشت که بخشی از بارش ها بعد از سدها اتفاق می افتد و باعث فعال شدن حوضه میانی می شود که این مساله می تواند موجب افزایش رواناب رودخانه ها شود.
وی با اشاره به افزایش جریان رودخانه های استان تاکید کرد: نیاز است که شهروندان و مسافران نوروزی به طور جدی از تردد و توقف در کنار رودخانه ها، مسیل ها و مکان هایی که احتمال آبگرفتگی وجود دارد، خودداری کنند.
بهارلویی در ادامه گفت: احتمال افزایش دبی کارون در مقطع اهواز تا بیش از 2 هزار مترمکعب برثانیه وجود دارد که پیش بینی می شود پارک ها و جاده های ساحلی دچار آبگرفتگی شود.
وی اظهار داشت: نظر شهردار اهواز این است که دبی بالای 2 هزار مترمکعب بر ثانیه مشکل ساز است، اما مدل ها نشان می دهد که شهر اهواز و معابر شهری با این میزان دبی دچار آبگرفتگی نشوند و آب تا جاده های ساحلی و پارک ها را فراگیرد، البته این امر تا کنون تجربه نشده است.
بهارلویی افزود: آبگرفتگی هایی که تا کنون در برخی مناطق استان اتفاق افتاده ناشی از افزایش خروجی سدها نبوده، بلکه به دلیل بارندگی است، در اروندکنار آبادان نیز بالاآمدن آب انهار تحت تاثیر «مَد اکبر» و خلیج فارس بوده است.
وی با بیان اینکه تغییری در خروجی سد کرخه داده نشده، گفت: در پایین دست کرخه در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه آماده باش کامل اعلام شده تا در صورت بروز حوادث ناگهانی و یا شکستن سیل بندها وارد عمل شوند.
به گفته وی تلاش ها برای افزایش ظرفیت عبوری سد کرخه همچنان ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، در پی پیش بینی بارش شدید تا چهارشنبه، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است.
ستاد بحران خوزستان نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.
در پی بارش برف و باران، سه محور جاده قدیم پل زال – اندیمشک، بستان - چذابه (جاده قدیم) و اندیکا - شهرکرد در محدوده «گردنه چری» به دلیل ریزش دیواره کوه و بارندگی شدید برف و باران از امروز تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.
با طغیان رودخانه مرزی اروند، معابر شهری اروندکنار دچار آبگرفتگی شده و تعدادی از روستاها در محاصره سیلاب قرار گرفته اند.
فرمانداری اندیمشک همچنین از ساکنان مناطق پاپی آباد، شهرک دوبندار و علی آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان که در مسیر رودخانه بالارود قرار دارند خواسته است که منازل خود را تخلیه کنند. فرمانداری ایذه نیز اطلاعیه تخلیه چند محله را صادر کرده است.
هواشناسی ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه لغایت اوایل چهارشنبه هفته آینده را پیش بینی کرده که طی این مدت افزایش ابر، رگبارباران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به تبع آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها را در پی خواهد داشت. طبق این پیش بینی بیشترین حجم بارش ها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوزه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون خواهد بود.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (01مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن ماه امسال با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار