تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۰۷۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روستای در معرض رانش میراحمد را دریابید
  اوضاع در روستای در معرض رانش میراحمد غریبی‌های دهدز اصلا مساعد نیست و هر لحظه امکان بروز یک فاجعه انسانی وجود دارد.
روز گذشته فرماندار شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد از ناپدید شدن روستای «آبیدک» دهستان زیلایی در شهرستان بویراحمد بر اثر رانش زمین خبر داده بود اما این روستا که کمتر از 20خانوار جمعیت داشت، با پیش بینی حادثه وقوع رانش زمین، از سکنه خالی شد و این حادثه تلفات جانی نداشت.
با این وجود روستای میراحمد غریبی‌ها که با حدود 700نفر جمعیت ، بیش از 15 سال با تهدید رانش در وضعیتی مشابه آبیدک قرار دارد، همچنان مسکونی است حال سوال این است که درصورت بروز حادثه مشابه در میراحمد غریبی ها چند نفر جان خود را از دست می‌دهند و چه کسی مسئولیت این فاجعه را برعهده خواهد گرفت؟
محسن البرزی بخشدار دهدز از توابع شهرستان ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چندین بار اخطاریه های لازم را برای مسئولین مربوطه ارسال کردیم، در بارش‌های سیل آسای روزهای قبل نیز با توجه به حساسیت موضوع شخصا در منطقه حضور پیدا کردم و در یک اقدام احتیاطی 50 تخته چادر بین اهالی این روستا تقسیم شد.
وی تأکید کرد: در آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران که حدود 2 ماه پیش برگزار شده بود، مقرر شده بود که جانمایی محل جدید روستا به تأیید روستاییان برسد که متأسفانه این محل مورد اقبال آنان قرار نگرفت.
بخشدار دهدز افزود: مشکل این روستا باید هرچه زودتر حل شود چون با توجه به بحرانی بودن وضعیت آن، هر لحظه امکان وقوع یک فاجعه انسانی وجود دارد.
وی با بیان اینکه این بخشداری بودجه‌ای برای جابجایی روستای میراحمد در اختیار ندارد تصریح کرد: وظیفه جابجایی این روستا بر عهده سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو است، چندین پیغام برای این ارگان‌ها ارسال و در آن‌ها وضعیت خطرناک میر احمد تشریح شده است اما تاکنون جابجایی این روستا انجام نشده است.
در نشست شهریور ماه سال 96 مدیریت بحران استان خوزستان در دهدز مقرر شده یود روستای میراحمد غریبی ها با توجه به مطالعات زمین شناسی و آثار رانش و خطرات احتمالی به مکان امن جابجا شود.
اواخر فصل پاییز سال گذشته، پنج خانه روستایی در روستای میراحمد غریبی‌ها به دلیل بارش باران و جنس خاک منطقه تخریب شده بود اما خوشبختانه در این حادثه به کسی صدمه وارد نشد.
میراحمد غریبی‌ها با حدود 700 نفر سکنه در بخش دهدز شهرستان ایذه قرار گرفته است، دهدز با مساحت تقریبی یک هزار و 321 کیلومتر مربع دارای جمعیتی بالغ بر 17 هزار نفر است که در سه دهستان دهدز،دنباله رود شمالی و دنباله رود جنوبی متشکل از 103 روستا زندگی می‌کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار