تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۱۸۰۷۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:
مردم برای پیشگیری ازحوادث سیلاب با مسئولان همکاری کنند
  استاندار خوزستان گفت: مردم در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی و کنترل سیلاب با مسئولان ذیربط همکاری کنند و موارد احتیاطی لازم را رعایت کنند تا با اسیب کمتری این وضعیت را پشت سر بگذاریم.
غلامرضا شریعتی چهارشنبه در حاشیه بازدید از ساحل کارون اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم باید توجه کنند که سیلاب و جریان شدید آب شوخی بردار نیست و ممکن است در اثر بی احتیاطی حوادث جبران ناپذیری پیش آید.
وی افزود: مردم با توجه به شرایط جوی تا چند روز ازرفتن به پارک های ساحلی خودداری کنند تا این وضعیت سپری شود.
شریعتی ادامه داد: در مسیر کرخه ازشهروندان کشاورزان می خواهم به گونه ای همکاری تا بتوانیم حجم آب خروجی بیشتری داشته باشیم .
استاندار خوزستان اظهار داشت: در زمان ایجاد فیوزپلاک ها ( مکانهایی برای پخش سیلاب )، برخی کشاورزان به دلیل نگرانی نسبت به زمینهاو کشت و زرع خود مانع کار می شوند ، که ما به آنها حق می دهیم و تعهد می دهیم به آنها پرداخت خسارت شود اما درحال حاضر خوستار کمک و همراهی آنها هستیم.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است روان آب ها و سیلاب های استان های دیگر روان به پشت سدهای استان را مدیریت کنیم.
استاندار خوزستان گفت: در این راستا جلسات متعددی برگزار می شود و برنامه ریزی های خوبی برای خروجی سدها انجام شد و به تدریج باید خروجی سدها را از وضعیت عادی و نرمال افزایش دهیم تا بتوانیم شرایط را برای بارش های بعدی فراهم کنیم تا با شرایط غیر قابل انتظاری مواجه نشویم.
وی گفت: در حال حاضر شرایط تحت کنترل است و برخی سیل بندها ممکن است آسیب ببنینند که با توجه به تقسیم امکانات مدیریت و کنترل می شود.
شریعتی ادامه داد: ورودی سدها در حال کاهش است اما هنوز بیش از حد نرمال است به گونه ای که ورودی سد دز به 2 هزار و 350 ، سد کرخه به یک هزار و 500 ، سد مارون به 700 و سد های کارون 2 هزار و 300 مترمکعب برثانیه است.
استاندار خوزستان اضافه کرد: مردم در حوضه های آبریز کرخه، شهرستان های شوش، سوسنگرد، دشت آزادگان و هویزه، در حوضه دز، قسمتی از شوش، دزفول، شعیبیه شوشتر و بامدژ اهواز، حوضه آبریز کارون، گتوند، شوشتر، درحوضه مارون، بهبهان، امیدیه، جایزان امیدیه، رامشیر و قسمتی از ماهشهر و شادگان و در حوضه زهره قسمتی از بهبهان، امیدیه و هندیجان باید همکاری کنند.
وی اظهار داشت: سیل بند بامدژ دچار شکستگی شده که همه نیروها بسیج شده اند و در حال کنترل وضعیت هستند.
شریعتی ادامه داد: شب گذشته روان آب یک هزار و 700 متر مکعب بر ثانیه از سمت چم شیر کهگیلویه و بویر احمد وارد خوزستان شد و به سمت قسمتی بهبهان، امیدیه و هندیجان رفت که در دست کنترل و مدیریت است.
در پی پیش بینی بارش شدید از یکشنبه گذشته تا امروز، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند..
دیروز ذخیره آب در سد کرخه 4.9 میلیارد مترمکعب، سد دز 2.1 میلیارد مترمکعب سد گتوند علیا 3.9 میلیارد مترمکعب، سد مارون یک میلیارد مترمکعب و سد جره نیز 154 میلیون مترمکعب بوده است.
بر اساس آخرین گزارش به نقل از معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان حجم ذخیره سد کرخه از پنج میلیارد مترمکعب گذر کرده است.
میانگین بارش استان خوزستان از ابتدای سال زراعی جاری (یکم مهر ماه 97) تا پنجم فروردین ماه سال 98، 438.1 میلیمتر اعلام شد که این مقدار بارش در مقایسه با مقدار بلند مدت در همین بازه زمانی (277.3 میلیمتر) 58 درصد افزایش یافته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار