تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۸۰۸۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مردم مراقب باشند؛ جولان قارچ‌های سمی در بهار
قارچ

بارندگی زیاد و افزایش رطوبت خاک شرایط مناسبی را برای رشد قارچ‌های وحشی در طبیعت نقاط مختلف کشور ایجاد کرده است.

  همه ساله در اوایل بهار و پاییز، مشاهده قارچ‌هایی که در محیط طبیعی و به‌خصوص زیر درختان رشد کرده و کاملا شبیه قارچ خوراکی هستند، چشم طمع مصرف‌کنندگان و فروشندگان را بر می‌انگیزد اما باید دانست همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نبوده، بلکه بعضی از آن‌ها سمی و خطرناک هستند تا جایی که خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ مصرف‌کننده نیز شود.

نکاتی در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی

مسمومیت با قارچ‌های سمی بسیار خطرناک و تشخیص قارچ سمی و غیرسمی از روی ظاهر آن بسیار مشکل است، لذا برای پیشگیری از بروز هر نوع مشکلی باید از مصرف قارچ‌های خودرو و جمع‌آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری و تنها از قارچ‌های تولیدی توسط مراکز مجاز که در بسته‌بندی‌های دارای مجوز است، استفاده شود.

آیا تشخیص قارچ سمی از غیرسمی کار ساده‌ای است؟

برخلاف باور عموم، تشخیص قارچ سمی از غیرسمی کار ساده‌ای نیست. تشخیص و افتراق انواع قارچ‌های سمی از انواع غیرسمی، امری علمی است و تنها بر اساس آزمایش‌های تخصصی گیاه‌شناسی و شیمیایی و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب امکان‌پذیر است و امکان شناسایی آن‌ها تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، مزه، قوام یا محل رویش توسط افراد عادی امکان‌پذیر نیست.

رعایت این نکات در مصرف قارچ ضروری است

هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، حتی برخی از سموم موجود در قارچ‌ها از جمله سم آماتوکسین عامل سمیت کبدی و کلیوی مقاوم به حرارت بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب آن‌ها نیست، پس قدم اول انتخاب قارچ سالم و غیرسمی، سپس نحوه مصرف صحیح است.

تاخیر در انتقال افراد مسموم، استارت پایان زندگی آنان

انتقال سریع فرد به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود، بنابراین بیمار باید هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی تخصصی سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل شود.

در همین رابطه، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم‌دره با اشاره به خطرات ناشی از مصرف قارچ‌های خود رو به خبرنگار ایسنا، گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در فصل بهار، طبیعتا رویش قارچ خود رو افزایش یافته و برخی از افراد ممکن است از این قارچ‌ها استفاده کنند که خطرساز است.

جلیل کریم‌خانی با تاکید بر اینکه همه ساله5 با آغاز فصل بهار با خطر مسمومیت قارچ‌های سمی در کشور مواجه هستیم، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود که فقط از قارچ‌های خوراکی مجاز عرضه شده در مکان‌های مجاز استفاده کنند.

از خوددرمانی در زمان مسمومیت پرهیز شود

وی ادامه داد: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

این مسئول تاکید کرد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ پس از مصرف قارچ سریعا به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه و از خوددرمانی پرهیز شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار