تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۸۰۸۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طبق نتایج نظرسنجی پلاتس
معافیت از تحریم‌های نفتی ایران تمدید می‌شود
 طبق نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، آمریکا در اوایل ماه مه احتمالاً معافیت از تحریم‌های واشنگتن علیه صادرات نفت ایران را برای حداقل چهار کشور خریدار بزرگ نفت و میعانات ایران شامل چین، هند، کره جنوبی و ترکیه تمدید خواهد کرد.

 نتایج نظرسنجی پلاتس از ده‌ها تحلیلگری که سیاست تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران را دنبال می‌کنند، نشان داد احتمالاً دولت ترامپ به چین، هند، کره جنوبی و ترکیه اجازه خواهد داد به واردات نفت و میعانات ایران به مدت شش ماه دیگر ادامه دهند، در حالی که معافیت از تحریم‌ها برای ایتالیا، یونان، ژاپن و تایوان منقضی خواهد شد.

یک منبع آگاه از برنامه‌های دولت ترامپ به پلاتس گفت: آمریکا به چین اجازه خواهد داد واردات نفت ایران را در حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز حفظ کند، در حالی که از هند خواهد خواست وارداتش را از ۳۵۰ به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و سقف واردات ترکیه نیز به حدود ۷۵ هزار بشکه در روز محدود می‌شود. هم‌چنین کره جنوبی باید خرید میعانات ایران را ۱۰ درصد دیگر کاهش داده و به حدود ۱۸ هزار بشکه در روز برساند.

اما منابع آگاه متعددی اظهار کرده‌اند که برنامه‌های دولت ترامپ درباره تحریم‌های ایران مدام در حال تغییر است. معافیت شش ماهه فعلی برای واردات نفت ایران، قرار است اوایل ماه مه به پایان برسد.

تحت معافیت فعلی، صادرات نفت و میعانات ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۷۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ بود که خرید نفت ایران به دلیل ابهامات پیرامون تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا کرده بود. دولت ترامپ به طور علنی درباره صدور معافیت تا زمان اعلام آن‌ها در دوم نوامبر حرفی به میان نیاورد.

بنا بر آمار کشتیرانی، صادرات نفت ایران در فوریه به حدود ۱.۵۱ میلیون بشکه در روز رسید که شامل صادرات ۵۷۲ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز به چین بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار