تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۸۰۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه ارتباطی سه روستای اهواز قطع شد
  بخشدار مرکزی اهواز گفت: افزایش دبی رودخانه دز ، سبب قطع راه ارتباطی سه روستای سید هاشم، سید ظاهر و یدیم از توابع بخش مرکزی این شهرستان در روز شنبه شد.
علی بلمچی افزود: 13 روستای بخش مرکزی اهواز در حاشیه رودخانه دز ،در خطر وقوع سیلاب قرار دارند اما از این تعداد سه روستا در شرایط بحرانی قرار دارند.
وی با اشاره به جمعیت 400 نفری ساکنان این سه روستا افزود: از طریق هلال احمر بسته های غذایی 72 ساعته برای اهالی این روستاها تامین شده است.
وی ادامه داد: تاکنون برای انتقال اهالی به مکان امن اقدامی صورت نگرفته اما سه محل اسکان در الهایی، بامدژ و حریه برای آنها در نظر گرفته شده است.
بلمچی با اشاره به آمادگی ارتش برای انتقال ساکنان سه روستای در معرض خطر گفت: شرایط در این سه روستا پایدار نیست و زمین های کشاورزی و منازل در معرض آب گرفتگی هستند.
وی با بیان اینکه حفظ جان مردم اولویت نخست است خاطر نشان گرد: دیگر اولویت ما حفظ زمین های کشاورزی روستاییان است. تاکنون 30 درصد زمین های کشاورزی منطقه به دلیل افزایش دبی سدها به زیر آب رفته اند.
بخشدار مرکزی شهرستان اهواز گفت: شرایط در روستاهای مجاور رودخانه کرخه به مراتب بهتر از رودخانه دز است زیرا فاصله روستاها از حریم رودخانه بیشتر است اما فاصله روستاهای حاشیه دز از رودخانه کم است.
بلمچی از مسئولان خواست تا در شرایط حساس کنونی بروکراسی اداری را در جهت تسریع خدمات رسانی به مردم کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه حضور مسئولان در کنار مردم این روستاها باعث دلگرمی آنها است گفت: ساکنان روستاهای گرفتار سیل به لحاظ مالی توانمند نیستند و عمده درآمد آنها از طریق کشاورزی است؛ امیدواریم مسئولان مطابق قول رییس جمهوری خسارت های وارده را جبران کنند.
بلمچی ادامه داد: ساکنان روستاهای بخش مرکزی اهواز خاطره ناخوشایندی از سیل سال 95 دارند و تمام دارایی آنها از بین رفت که هیچ کدام از این خسارت ها جبران نشد.
به گزارش ایرنا به گفته معاون آب و آبفای وزارت نیرو سیلاب ها 85 درصد از ظرفیت سدها و بیش از 80 درصد تالاب هورالعظیم را پرآب کرده است؛ در سد کرخه ورودی سیلاب تا میزان هفت هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته است. همچنین مسئولان سازمان آب و برق خوزستان تاکید کردند که حجم ذخیره سد کرخه از پنج میلیارد مترمکعب گذر کرده و نگرانی از شرایط حوضه رودخانه کرخه همچنان وجود دارد.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در این استان از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر 97) تا (26 اسفند97) را 422 میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه پیش از آن 321 درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود 60 درصد افزایش را نشان می دهد. بارش ها و افزایش خروجی سدها، سیلابی شدن رودخانه های دز و کرخه را در زمستان به دنبال داشته و بهمن گذشته با شکسته شدن سیل بندها، تعدادی از روستاهای پایین دست کرخه در دشت آزادگان و هویزه دچار سیلاب شدند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار