تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۸۰۹۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان :
وضعیت سد کرخه و دز مطلوب نیست/در سد کرخه ورودی آب بیش از خروجی آن است
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سد دز و کرخه مطلوب نیست، گفت: حجم خالی دز 262 میلیون مترمکعب و حجم خالی سد کرخه 52 میلیون است؛ درسد کرخه ورودی آب بیش از خروجی آن است.

حمیدرضا لشکری معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با حجم ورودی و خروجی آب سدهای استان اظهار کرد: ورودی سد دز 1234 میلیون مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن 1800 میلیون مترمکعب بر ثانیه است.

وی افزود: ورودی سد کرخه 898 و خروجی 775 میلیون مترمکعب بر ثانیه که 71 میلیون مترمکعب آن سمت ایلام (تونل دشت عباس) می‌رود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: ورودی گتوند علیا 1264 و خروجی آن 1300 میلیون مترمکعب بر ثانیه و ورودی سد مارون 231 میلیون مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن 450 میلیون مترمکعب بر ثانیه است.

لشکری در رابطه با تأثیر حجم رهاسازی آب در رودخانه کارون بر روی رودخانه دز بیان کرد: در مقطعی که رودخانه دز و کارون به هم ملحق می‌شوند زمانی که رهاسازی از کارون کمتر باشد چون سطح رودخانه پایین می‌آید رودخانه دز به‌راحتی جریان پیدا می‌کند.

وی افزود: اما در زمان سیلاب که رهاسازی آب در دو نزدیک به هم تخلیه می‌شود سطح آن‌ها تقریباً نزدیک به هم است به همین دلیل در نقطه‌ای که دو رودخانه دز و کارون تلاقی پیدا می‌کنند از سرعت آن‌ها کاسته می‌شود؛ البته همچنان خروجی سد دز بیش از سد کارون است.

لشکری با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سد دز و کرخه مطلوب نیست، عنوان کرد: با توجه به اینکه ورودی سدها بالا است حجم خالی دز 262 میلیون مترمکعب و حجم خالی سد کرخه 52 میلیون است؛ درسد کرخه ورودی آب بیش از خروجی آن است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار