تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۱۸۰۹۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دستور تخلیه ۸ روستای در معرض سیلاب دزفول صادر شد

 بخشدار مرکزی دزفول گفت: دستور تخلیه هشت روستای در معرض سیلاب بخش مرکزی دزفول با توجه به افزایش خروجی سد دز، صادر شد.

نصرالله فخر مجدیان  اظهار کرد: با توجه به سیلاب‌های روز گذشته و امروز در بالا دست سد دز و افزایش خروجی سد دز برای جلوگیری از خسارات احتمالی دستور به تخلیه دامی و انسانی در ۸ روستای بخش مرکزی صادر شد.

وی افزود: این روستاها شامل عزیب، خرسان، حمودی، مرادی، حاجیان، مشعلی موسوم به زاویه‌ها و با حدود سه هزار نفر جمعیت و نیز روستاهای دیلم سفلی و بنه علوان است.

فخر مجدیان تصریح کرد: هم اکنون در حال ارسال اتوبوس به روستاهای زاویه‌ها در جنوب دزفول برای انتقال اهالی به کمپ اسکان نوروزی هستیم.

بخشدار بخش مرکزی دزفول ادامه داد: برخی از اهالی روستاهای زاویه‌ها در حال تخلیه منازل خود هستند و از سایر اهالی نیز درخواست می‌شود با مأموران امدادی و انتظامی همکاری داشته و منازل خود را برای جلوگیری از خسارت جانی و مالی تخلیه کنند.

وی افزود: کلیه نیروهای امدادی، انتظامی، بسیج، سپاه، ارتش و کلیه دستگاه‌ها در آماده باش کامل بوده و در حال خدمت رسانی به شهروندان به ویژه ساکنان روستاهای در معرض سیلاب هستند.

فخر مجدیان بیان کرد: نیروهای امدادی در حال ترمیم سیل بندهای روستاهای پیروزی و بهروزی بوده تا بتوانند از ورود سیلاب به روستاها جلوگیری کنند. در حال حاضر روستاهای پیروزی و بهروزی را خطری تهدید نمی‌کند اما اهالی این دو روستا آمادگی داشته باشند تا در صورت لزوم منازل خود را تخلیه کنند؛ ضمن اینکه شهر صفی آباد برای اسکان اهالی روستاهای پیروزی و بهروزی نیز آماده شده است.

وی بابیان اینکه خطری شهرک انقلاب و شهرک امیرالمومنین را تهدید نمی‌کند اما اهالی هوشیاری لازم را داشته باشند، گفت: اهالی روستاهای مذکور که در معرض سیلاب قرار دارند لازم است با نیروهای امدادی کمال همکاری را داشته باشند و برای تخلیه مقاومت نکنند چراکه نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه امنیت روستاها را تأمین خواهند کرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

فخر مجدیان همچنین یادآور شد: ساکنان منازل روستاها هنگام تخلیه منازل خود هشدارهای ایمنی از قبیل خاموش کردن سیستم و وسایل برقی، گازی و غیره را رعایت نموده تا مشکلی به وجود نیاید، همچنین آذوقه لازم برای دام‌های دامداران نیز تهیه شده و جای نگرانی نیست.

  ورودی سد دز به حدود پنج هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده و پیش بینی می‌شود تا هشت هزار متر مکعب نیز افزایش یابد ضمن اینکه خروجی سد دز در روز دوشنبه حدود یک هزار و ۸۵۰ مترمکعب بر ثانیه است.

احتمال می‌رود دبی رودخانه تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب نیز افزایش یابد. با توجه به افزایش دبی رودخانه دز احتمال خسارت به روستاهای پایین دست وجود دارد لذا ستاد مدیریت بحران شهرستان از مردم تقاضا کرده در خصوص تخلیه منازل با مدیریت بحران همکاری لازم را داشته باشند.

سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور چند اطلاعیه نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و ۵۱ روستا در حوضه کرخه، ۱۸ روستا در حوضه دز و ۱۸ روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار