تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۸۱۰۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیل زدگان شعیبیه نگران گاومیش‌های بلاتکلیف خود هستند
 گاومیش‌های سیل زده شعیبیه شوشتر پس از تخلیه از روستا برای نجات از سیلاب با در‌های بسته کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) که از قبل برای نگهداری این دامها جانمایی شده بود ، مواجه شده و اجازه ورود پیدا نکرده اند.
یکی از روستاییان شعیبیه  اظهار داشت : گاومیش‌های ما امروز از روستا تخلیه شده اند اما متاسفانه شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) که برای اسکان و نگهداری موقت آنها جانمایی شده بود، از ورود آن‌ها ممانعت می‌کند.
وی ادامه داد: هم اکنون (در لحظه مخابره خبر) ما در مقابل ورودی شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر امام خمینی (ره) منتظر هستیم اما کسی حاضر نیست جوابگوی ما باشد و به ما اجازه ورود نمی‌دهند.
وی گفت: به ما می گویند دامها را به گوریه ببریم در حالی که این مکان (مزرعه شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی) از قبل به ما اعلام شده بود و از طرف دیگر با توجه به فاصله 30کیلومتری گوریه تا اینجا این حیوانات زبان بسته دراین شرایط توان طی کردن این همه راه را ندارند.
این دامدار افزود: در حال حاضر 400 راس گاومیش روستاییان که محل معیشت و درآمد زایی خانواده‌های روستا هستند در معرض سیل و تلف شدن قرار دارند.
این درحالی است که فرماندار شوشتر به خبرنگار ایرنا گفت: 2 مزرعه از کشت و صنعت نیشکر امام برای احشام روستاهای شعیبیه در نظر گرفته شده است و مشکلی برای استقرار این احشام وجود ندارد و هم اکنون نیز درهای شرکت به روی آنها باز است.
معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خوزستان پیشتر با اشاره به تهدید سیل برای دام های 115 روستای استان گفته بود : 332 هزار راس دام سبک و 81 هزار راس دام سنگین در معرض خطر طغیان رودخانه ها هستند.
به گفته وی برای جابجایی دام های در معرض خطر سیلاب، در 9 شهرستان مکان هایی جانمایی شده است.
وی افزود: در شوشتر منطقه میان بندان و بنه کاظم؛ در دزفول زمین های کشت و صنعت شهید بهشتی (کمپ دیلم)، زمین های نیشکر کارون (شهرک خیبر)، زمین های نیشکر هفت تپه و شهرک انقلاب؛ در شوش پشت ایستگاه راه آهن آهودشت، روبه روی روستان نگران و زمین های نیشکر میان آب؛ در حمیدیه عرصه منابع طبیعی مسیر خسرج؛ در دشت آزادگان سه روستای ام الدبس، جلیزی و صگور؛ در هویزه در زمین های جفیر و چنانه؛ در شهرستان کارون مجتمع گاومیشداری سلمان فارسی (نیشکر سلمان فارسی)؛ در شادگان مجتمع دامپروری فارابی (نیشکر فارابی) و در شهرستان باوی احتمالا پادگان شهید چراغی برای استقرار دام روستاییان در معرض خطر سیل درنظر گرفته شده است.
خوزستان 358 هزار راس گاو، 85 هزار راس گاومیش، پنج هزار راس شتر و بیش از 2.7 میلیون راس دام سبک دارد.
در پی بارشهای سنگین از هفته گذشته و افزایش آورد سیلاب به سدهای استان خوزستان مناطق وسیعی از حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون در معرض خطر سیل و آبگرفتگی قرار گرفته اند.
استاندار خوزستان 11 فروردین در این استان حالت فوق العاده اعلام کرده است. سازمان آب و برق خوزستان در روزهای اخیر با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و 51 روستا در حوضه کرخه، 18روستا در حوضه دز و 18 روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند.
به گزارش ایرنا از روز گذشته دستور تخلیه 34 روستای شوشتر به خاطر خطرات ناشی از سیل داده شده تا این لحظه 10 روستا از این شهرستان به طور کامل تخلیه شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار