تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۸۱۰۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میزان ورود آب به سدهای اندیمشک کاهش می‌یابد
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک گفت: در روزهای آینده روند ورود آب به سد کرخه کاهش می‌یابد.
 هم زمان با آغاز بارندگی و حرکت سیلاب به سمت استان خوزستان نگرانی‌های مختلفی در ارتباط با وضعیت رودخانه‌ها و سدهای این استان ایجاد شده است.

شهرستان اندیمشک که از آن به عنوان دروازه طلایی استان خوزستان یاد می‌شود با برخورداری از سه رودخانه و سد دز، کرخه و بالارود و هم چنین مسیرهای جاده‌ای مختلف، نقش و سهمی مهم در مدیریت سیلاب وارد شده به استان خوزستان دارد.

 

سد دز در برابر سیلاب مستحکم است

سد دز یک سد بتُنی برق‌ آبی است که در بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در 23 کیلومتری شمال شرق شهرستان اندیمشک احداث شده است.

این سد 125000 هکتار از اراضی پایین دست خود در استان خوزستان را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالا دستش دارد.

علاوه بر آن نیروگاه سد دز شهرستان اندیمشک دارای قدرت نصب 520 مگاوات بوده و سهم مهمی در تأمین برق کشور دارد.

احداث سد دز شهرستان اندیمشک در سال 1338 و توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال 1341 خورشیدی پایان یافت.

دریاچهٔ این سد 65 کیلومتر طول و 225000 کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن 3٫3 میلیارد مترمکعب است.

این سد با ارتفاع 203 متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در آن زمان) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت می‌باشد.

سعید رئوفی  اظهار داشت: هم زمان با آغاز بارندگی و ورود گسترده آب به دریاچه دز، اخباری در ارتباط با سرریز شدن و خسارت بر سازه سد دز منتشر شده که این خبر صحت ندارد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز شهرستان اندیمشک افزود: میزان ورود آب به سد دز پس از سیلاب‌های اخیر با رشدی قابل توجه مواجه شده ولی با تمهیدات پیش‌بینی شده در این زمینه مشکلی نیست.

پایداری بزرگ‌ترین سد خاکی ساخته شده در برابر سیلاب مطلوب است

سد کرخه شهرستان اندیمشک نیز یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ساخته شده در ایران و خاورمیانه است.

سد کرخه بر روی رودخانه کرخه و در 22 کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک ساخته و به بهره برداری رسیده است.

سد کرخه با تاجی به طول 3030 متر و ارتفاع 127 متر از لحاظ حجم بدنه بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان 7 میلیارد و 300 میلیونمترمکعب، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را به وجود آورده است.

عملیات اجرایی سد کرخه در سال 1370 آغاز و در سال 1380 به پایان رسیده است و متوسط تولید انرژی سالیانه این نیروگاه روزمینی 934 میلیون کیلووات ساعت می‌رسد.

نیروگاه این سد با ظرفیت 400 مگاوات از زمان بهره‌برداری در سال 1381 تا پایان سال 1387 توانسته بیش از 4941 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند.

محمد یزدانی نیز در در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک، اظهار داشت: سیلاب اخیر، میزان ورود آب به سد کرخه را به بالاترین میزان خود در طول سال‌های اخیر رسانده و ظرفیت و توان کامل این مجموعه برای تولید برق به‌کار گرفته شده است.

 

سد بالارود در کنترل سیلاب استان خوزستان موثر بوده است

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک گفت: علی‌رغم شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، سد کرخه برای مقابله با سیلاب هیچ مشکلی ندارد و روند پایداری آن نیز مطلوب است.

سد مخزنی بالارود توسط سازمان آب و برق خوزستان روی رودخانه بالارود در 27کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک (بخش الوار گرمسیری) در حال احداث است.

این سد دارای یک هزار و 50 متر طول تاج،10 متر عرض تاج و 84 متر ارتفاع بوده و ظرفیت مخزن این سد 131 میلیون متر مکعب است که نیاز آبی بیش از 12 هزارهکتار از اراضی پائین دست خود را تأمین می‌کند.

بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی کشاورزی، کنترل سیلاب‌های مخرب منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر مستقیم را از جمله مهم‌ترین اهداف این پروژه ملی و منطقه‌ای است.

عباس پاپی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: با توجه به عبور رودخانه بالارود از شهرستان اندیمشک و بخش الوار گرمسیری این شهرستان امکان وقوع سیلاب و خسارت برای شهروندان وجود دارد.

بخشدار الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک خاطر نشان کرد: به همین جهت، تمهیدات لازم برای بازگشایی مسیرهای روستایی و تخلیه 2 روستا پیش بینی و برای تأمین نیازهای شهروندان تلاش و برنامه ریزی شده است.

 

بارندگی تردد در محور اندیمشک به خرم آباد را با مشکل روبه‌رو کرد

آبان ماه سال 1389 یکی از ماندگارترین روزهای صنعت راه سازی کشور است روزی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های راهسازی کشور با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

آزادراه پل زال که با هدف اتصال استان خوزستان به لرستان و به عنوان بخشی ازکریدور جاده‌ای شمال به جنوب کشور طراحی و به اجرا رسید، یک مژده بزرگ به مردم خوزستان و لرستان بود همچنین کابوس جاده قدیم خرم آباد به اندیمشک به اتمام رسید.

بهره برداری از مسیر خرم‌آباد-پل زال که بیش از 104 کیلومتر طول دارد، قطعه اول آزادراه خرم‌آباد-اندیمشک بوده که هم زمان با بهره برداری از آن زمینه برای کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی چشمگیر سالانه 900 میلیارد ریال در مصرف سوخت و دیگر هزینه‌های جاده‌ای کشور فراهم شد.

سرهنگ عباس نظری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: هم زمان با آغاز بارندگی در کشور تردد در محور اندیمشک به خرم آباد از محور قدیم با مشکل مواجه و آزاد راه اندیمشک به پل زال به اصلی‌ترین محور ارتباط جاده‌ای خوزستان به مرکز کشور تبدیل شد.

رئیس پلیس راه اندیمشک به خرم آباد با بیان این که ریزش کوه در چند نوبت موجب مسدود شدن این مسیر ارتباطی شده است، گفت: تردد در این مسیر عادی است و ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور در محل‌های مورد نیاز مستقر و خدمات مورد نیاز شهروندان در کم‌ترین زمان ممکن تأمین می‌شود.

 

مسیر تردد ریلی خوزستان به لرستان بازگشایی شد

ایستگاه راه آهن اندیمشک راه‌آهن اندیمشک به عنوان بخشی از راه‌آهن تهران-جنوب از نقاط حساس به شمار می‌آید و اندیمشک مرکز کل ناحیه راه آهن زاگرس است.

اداره کل راه‌آهن زاگرس نیز یکی از نواحی نوزده گانه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مأموریت بهره‌برداری از شبکه و تجهیزات آن به منظور ارائه خدمات حمل و نقل بار در شبکه ریلی و همچنین حفاظت از حریم خطوط و ایستگاه‌های حوزه استحفاظی شوشتر و هفت تپه تا تنگ هفت را به طول 225 کیلومتر عهده دارد.

راه‌آهن ناحیه زاگرس به دلیل تلاقی کوه‌های زاگرس با جلگه خوزستان و پل ارتباطی به بنادر خرمشهر، آبادان، بندر امام خمینی، ماهشهر و خلیج فارس از اهمیت بالایی در خطوط ریلی کشور برخوردار است و نقش مهمی در جابه‌جایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.

مهرداد انصاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک، اظهار داشت: پس از سیلاب و به دلیل بروز سیلاب و رانش محدود زمین و ریزش کوه در ناحیه راه آهن در ایستگاه چم سنگر استان لرستان راه آهن تهران جنوب مسدود شد.

مدیر کل راه آهن زاگرس با بیان این که پس از این حادثه گروه کارشناسان مدیریت بحران راهآهن به محل وقوع حادثه اعزام شده‌اند، عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، مشکل رفع و تردد در این مسیر به حالت عادی بازگشت.

سیلاب گسترده در اندیمشک صحت ندارد

 

پیمان جهانگیری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته وضعیت ورود و خروج آب در سدهای دز و کرخه اندیمشک عادی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به این که مدیریت آب در شهرستان اندیمشک مطلوب است، گفت: با توجه به میزان ورود و خروج آب از سدهای دز و کرخه در شهرستان اندیمشک و مدیریت صورت گرفته جای نگرانی وجود ندارد.

فرماندار اندیمشک با بیان این که یک خبر در فضای مجازی منتشر و در آن به احتمال سیلاب گسترده و تخلیه اندیمشک اشاره شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به موقعیت و وضعیت خاص و جغرافیایی شهرستان و هم چنین میزان باران در اندیمشک این خبر نه امکان وقوع دارد و نه درست است.

جهانگیری با اشاره به بسیج تمام خدمات برای مقابله با سیلاب احتمالی در شهرستان اندیمشک بیان کرد: شهروندان در ارتباط با سیلاب و حوادث احتمالی، فقط به منابع رسمی و معتبر توجه کنند و از انتشار اخبار غیرواقعی و نادرست اجتناب کنند با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده، جای نگرانی وجود ندارد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار