تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۸۱۰۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی بارندگی فراتر از نرمال در خوزستان / سامانه بارشی هفته آینده خطرناک است
مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش بینی بارندگی فراتر از نرمال تا 10 اردیبهشت ماه خبر داد. 
 
  محمد سبزه زاری با اشاره به وضعیت بارندگی در خوزستان اظهار کرد: تاکنون مجموع بارش خوزستان 494 میلیمتر بوده است که نسبت به درازمدت ۷۰ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۲۷۳ درصد افزایش بارندگی داشته ایم. سال گذشته تا این مدت تنها ۱۳۲ میلیمتر بارندگی در خوزستان ثبت شده بود. 
 
وی افزود: در استانهای مجاور خوزستان مانند ایلام تاکنون ۸۹۸ میلیمتر بارندگی ثبت شده است که میزان بارندگی این استان در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۲ میلیمتر بوده است. همچنین میزان بارندگی در لرستان تا این لحظه ۹۰۶ میلیمتر بارندگی گزارش شده در حالی که سال گذشته تا این لحظه ۲۳۹ میلیمتر ثبت شده است و مابقی استان‌ها نیز به همین گونه بارندگی داشته اند. 
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: اگر به میزان اختلاف بارشها نسبت به درازمدت توجه شود مشاهده می کنیم که خوزستان هشتمین استان در این زمینه است یعنی بیشتر از کردستان، گیلان و البرز بارندگی داشته است. رتبه های نخست از نظر بارندگی نیز استان های ایلام و لرستان هستند که حوضه‌های آبریز رودخانه های دز و کرخه محسوب می شوند. 
 
سبزه زاری بیان کرد: همچنین بیشترین میزان بارندگی در خوزستان در حسینیه اندیمشک با یک هزار و 61 میلیمتر و نزدیک به میزان بارندگی انزلی است و کمترین بارش نیز در آبادان با ۱۴۸ میلیمتر ثبت شده است. 
 
وی با اشاره به اختلاف بارندگی انسال نسبت به درازمدت، گفت: در حوضه های دز و کرخه استان ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگلویه و بویراحمد امسال بیشترین میزان بارش نسبت به درازمدت را داشته اند. 
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پربارش ترین سال های کشور در استان های مجاور متفاوت بوده است. خوزستان در سال ۷۰ و ۷۱ پربارش ترین سال بوده که میزان بارندگی در مجموع سال زراعی ۵۶۳ میلیمتر بوده است. همچنین ایلام در سال ۹۴ و ۹۵ با ۹۶۹ میلیمتر پربارش ترین سال را داشته است. استان لرستان نیز در سال ۷۱ و ۷۲ با ۷۵۹ میلیمتر بارندگی پربارش ترین سال بوده است که اکنون ۹۰۶ میلیمتر بارندگی داشته است یعنی از مجموع بارش های زراعی در پربارش ترین سال نیز بیشتر باندگی کسب کرده است. 
 
سبزه زاری گفت: امسال پربارش ترین و سیلابی ترین سال در ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته در منطقه زاگرس بوده است. همچنین شکل عوارض زمین و توپوگرافی که در منطقه است نشان می دهد که تمام سیلاب ها به سمت خوزستان حرکت می کند و این کار مدیریت را سخت می کند. 
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: اگر در نظر بگیریم که سال ۷۱ و ۷۲ پربارش ترین سال خوزستان بوده است نتیجه می گیریم که پربازش ترین سال حدود ۲۷ سال پیش بوده است که در آن زمان بستر رودخانه به اندازه امروز چه در بخش کشاورزی و ساخت و ساز شهری تغییر نکرده بود. اکنون بستر رودخانه بسیار کوچکتر شده و مدیریت سخت تر شده است. 
 
وی با اشاره به پیش‌بینی کوتاه‌مدت بارندگی نیز گفت: در روز شنبه و یکشنبه سامانه بارشی در خوزستان فعالیت خواهد کرد که هسته‌های بارش این سامانه بیشتر در حوضه های دز، کرخه و کارون پیش بینی می شود؛ بارش این سامانه از نظر هواشناسی ضعیف خواهد بود اما به دلیل اینکه زمین ها خیس و سدها پر هستند می تواند برای ما ایجاد خطر کند. 
 
سبزه زاری با اشاره به پیش بینی ماهانه گفت: در ماه آوریل که از ۱۰ فروردین ماه تا 10 اردیبهشت ماه است بارش ها فراتر از نرمال خواهند بود. همچنین بارندگی از ۱۰ اردیبهشت ماه تا ۱۰ خردادماه در حد نرمال پیش بینی می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار