تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۸۱۵۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جریان سیلابی رودخانه های خوزستان فعلا متوقف شده است
  مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، با بیان اینکه جریان سیلابی به رودخانه های استان فعلا متوقف شده گفت: کاهش خروجی سدها به پایین دست تا زمان بارش های آینده ادامه می یابد.
 
داریوش بهارلویی بیان کرد:جریان ورودی به سدهای خوزستان کاهش نسبی داشته و این کاهش تا زمان بارش های جدید در حوزه های آبریز تداوم دارد.
وی افزود: در این مدت، سعی شده که برای کم کردن فشار در پایین دست حوزه ها، خروجی از سدها در حوزه های کرخه و دز و کارون تعدیل شود.
بهارلویی اضافه کرد: با توجه به اینکه حدود 98 درصد ظرفیت سدهای خوزستان تکمیل شده و ظرفیت مهار سیلاب در آنها کم است، خروجی سدها باید افزایش یابد.
به گفته وی به همان نسبت که خروجی سدها افزایش یابد، قدرت مهار سیلاب های بعدی در آنها بیشتر می شود و فاصله باران ها هر چقدر بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای تخلیه آب از مخازن سدها خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در حال تثبیت شرایط هستیم افزود: هم اکنون نمی توان گفت که وضعیت عادی است، اما امیدواریم شرایط بهتر شود.
بهارلویی ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت خالی سدها چندان نیست، خطر هنوز وجود دارد اما امیدواریم با تمهیداتی که دیده شده دیگر شاهد پیشروی سیلاب نباشیم.
وی با بیان اینکه در حوضه کارون خروجی سد گتوند به تدریج درحال افزایش است، اضافه کرد: در 24 روز گذشته که حوضه های دز و کرخه فعال بودند، بیشترین فشار به حوضه کارون وارد آمده بود که اکنون پس از یک دوره کاهش خروجی، دوباره افزایش پلکانی را در این حوزه خواهیم داشت، البته با توجه به پخش سیلاب در سیلاب دشت ها هنوز نمی توان دقیق گفت که دبی کارون در مقطع اهواز تا چه اندازه اضافه می شود.
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: اگر چه ورودی به سدها کاهش یافته و از شرایط سیلابی خارج شده اما همچنان دبی پایه در رودخانه ها بالاست و در سه رودخانه کارون، دز و کرخه بین یک هزار و 300 تا یک هزار و 500 مترمکعب درثانیه نوسان دارد، که پس از مدتی کاهش می یابد و تثبیت می شود.
بهارلویی بیان کرد:پیش بینی هواشناسی بارش بیش از نرمال در اردیبهشت را نشان می دهد اما دقت این پیش بینی ها بالا نیست و میزان و محل بارش پنج روز قبل از واقعه مشخص می شود.
وی خاطرنشان کرد: ذوب برف بیشتر در فروردین اتفاق می افتد و در اردیبهشت معمولا ذوب برف نخواهیم داشت.

* کرخه 5.9 میلیاردی
در ساعت 12 امروز شنبه ورودی به سد کرخه یک هزار و 104 و خروجی یک هزار و 506 مترمکعب درثانیه بود و حجم ذخیره این سد 5.9 میلیاردمترمکعب است.
سد دز، در روز شنبه، یک هزار و 196 ورودی و یک هزار و 359 مترمکعب درثانیه خروجی داشته و ذخیره آن 2.4 میلیارد مترمکعب است.
در سد گتوند نیز در این روز ورودی یک هزار و 273 و خروجی یک هزار و 604 مترمکعب درثانیه و حجم ذخیره 4.3 میلیارد مترمکعب است.
در سد مارون نیز ورودی و خروجی 140 مترمکعب در ثانیه بوده و حجم آن یک میلیارد مترمکعب است.
دبی رودخانه کارون امروز در اهواز سه هزار و 36 مترمکعب درثانیه است.
هواشناسی بارش در روزهای 28 و 29 فروردین را پیش بینی کرده است.
خروجی سدهای خوزستان به ویژه سد کرخه در روزهای اخیر به صورت تدریجی کاهش داشته است. با این وجود حجم ذخیره سد کرخه هنوز 5.9 میلیارد مترمکعب است که 700 میلیون متر مکعب از حجم نرمال آن (5.2 میلیارد مترمکعب) بیشتر است.
سیلاب کرخه و دز تاکنون برخی مناطق روستایی و شهری در شوش، اهواز، شوشتر، شادگان، کارون، دشت آزادگان، حمیدیه، باوی و هویزه را به زیر آب برده است. به دنبال سرریز کانال چمران در حمیدیه و کانال سلمان همچنین سرریز زهکش نیشکر دهخدا، محله عین 2 با سیلاب روبه رو شد که پس از آن استاندار خوزستان در روز چهارشنبه دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات اهواز را صادر کرد.
در پی این سیلاب، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 250 روستای خوزستان صادر شده است.به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار