تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۸۱۷۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات بهداشتی، رهاورد سیل ویرانگر خوزستان
  آب از سر روستاهای بسیاری در خوزستان گذشته و مشکلات فراوانی با خود به همراه آورده است، اما در این میان رفع نیازهای بهداشتی مردم سیل زده از اصلی ترین دغدغه های آنان است.
تاکنون دستور تخلیه 270 روستای خوزستان صادر شده و برای ساکنان، اردوگاه های موقتی در مدارس و یا چادرها برپا شده است اما تعداد زیادی از مردم روستاها برای حفاظت از خانه ها حاضر به ترک روستاها نیستند، افراد زیادی در محاصره قرار دارند و نیازهای بهداشتی و پوشاک آنها روز به روز بیشتر می شود.
بیش از 22 روز از شروع سیل ویرانگر در خوزستان می گذرد آب از تعدادی از شهرها و روستاها عبور کرده، برخی روستاها همچنان در محاصره آب هستند و برای چندین روستای دیگر اخطاریه تخلیه صادر شده است که این نشان دهنده وسعت سیل و حجم بالای خسارت های وارده می باشد.

**نیاز به پوشک سایز بزرگ
حسون کودک معلول ذهنی و حرکتی 12 ساله ای است که در گوشه اردوگاه به دیوار تکیه زده و بازی بچه ها را در حیاط نظاره می کند، مادرش می گوید از زمان ترک خانه تاکنون منزوی و کم صحبت شده است.
می گوید در روستای خودمان با دام ها و درخت ها همبازی بود اما اینجا مجبور است تمام روز را یکجا بنشیند، مادر از نیاز حسون به پوشک می گوید و ادامه می دهد: پسرم قادر به حرکت نیست و باید روزانه چندین بار پوشک عوض کند روزهای اول سکونت در اردوگاه درخواست پوشک دادیم از آن زمان تاکنون تنها یک بسته پوشک بدست ما رسیده است .

**نیاز به شامپوهای ضد شپش در اردوگاه ها
مجیده زنی 27 ساله با سه فرزند است که می گوید 20 روز از زمان سکونتشان در اردوگاه می گذرد یکی از دخترانش از روزهای اول حضور در اردوگاه مبتلا به شپش سر شده و حالا به دیگر فرزندش هم سرایت کرده است.
وی درخصوص امدادرسانی توضیح داد: کمک رسانی در بخش غذا خوب است اما در تامین نیازهایی مانند شامپوی ضد شپش سر، شامپو، صابون و پوشاک دچار مشکلاتی هستیم.
به تازگی گروهی از آرایشگران داوطلب اهوازی نیز با حضور در اردوگاه ها ضمن پیرایش موی افراد اقدام به اهدای شامپوهای ضدشپش به برخی افراد می کنند.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان معتقد است که بیماری شپش در استان به صورت بومی وجود دارد و در برخی ماهها با توجه به شرایط آب و هوایی موارد شپش افزایش می یابد.
سید مهدی حسینی زاده با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر وجود شپش در برخی اردوگاههای مناطق سیل زده گفت: در مناطق و اردوگاه های اسکان سیل زده گان دارو و شامپوی ضد شپش به اندازه کافی توزیع شده و قطعا همه موارد شناسایی و درمان می شوند.

**سکونت روی سیل بندها
قاسم آل کثیر یکی از فعالان اجتماعی که درحال حاضر به روستاهای در محاصره آب سوسنگرد امدادرسانی می کند می گوید: هفت روستا در مسیر هوفل شرقی و غربی از توابع شهر سوسنگرد در محاصره آب هستند.
وی ادامه داد: بخشی از اهالی روستاهای علی آباد، سید حمد، سید ناصر، شمیسه، عصافره، ابورفوش و بُنده به 2 اردوگاه منتقل شدند و مابقی نیز در روستا باقی مانده اند و تنها راه ارتباطی آنها قایق است.
وی درخصوص نیاز اهالی این افراد ادامه داد: چادر یکی از اصلی ترین نیاز ساکنان این چند روستا است آنها قادر به ساخت چادرهایی برای اسکان موقت هستند اما به دلیل احتمال ورود خزندگانی چون مار و عقرب و همچنین حشرات گزنده ایمن نیستند.
به گفته این فرد یکی دیگر از نیاز اهالی این روستاها پماد برای کاهش اثرات جای نیش حشرات است، عمق آب در روستاهای محاصره، به یک و نیم متر رسیده و بسیاری از کسانی که در روستا باقی مانده اند درحال حاضر روی سیل بندها چادر برپا کرده اند از همین رو به سرویس بهداشتی و حمام دسترسی ندارند.
این فعال اجتماعی در بخشی دیگر از سخنان خود توضیح داد: شاهد هستیم برخی خیران و فعالان اجتماعی با رفتارهای نامناسبی همچون گرفتن عکس از سیل زدگان در هنگام توزیع اقلام سبب ناراحتی این افراد می شوند.

**عکس از سیل زدگان ممنوع
آل کثیر مهم ترین نیاز اهالی این روستاها را اقلام بهداشتی عنوان کرد و افزود: زمان رسیدن به روستاهای محاصره آب از هوفل حدود 40 دقیقه با قایق است که به دلیل محدودیت قایق ها از خیران درخواست می شود شخصا برای کمک به منطقه نروند.
وی گفت: خیران و فعالان اجتماعی کمک های خود را به معتمدان محلی بدهند تا این اقلام از طریق آنها به ساکنان روستا تحویل داده شود زیرا حضور پر تعداد این خیران سبب اختلال در امر امدادرسانی می شود.
2 اردوگاه 17شهریور و سالن ورزشی آزادگان برای استقرار ساکنان سیل زده این چند روستا آماده شده اند وضعیت سرویس بهداشتی، حمام و غذا به نسبت خوب است اما پوشاک، اقلام بهداشتی و دمپایی همچنان از نیازهای اصلی است.
یکی از ساکنان مستقر در اردوگاه آزادگان گفت: درحال حاضر چند کودک شیرخوار در اردوگاه هستند در روزهای گذشته خیران بسته های شیر خشک برای ما ارسال کردند اما به دلیل عدم مطابقت با نمونه مصرفی توسط کودکان بدون استفاده باقی ماندند از خیران تقاضا می کنیم پیش از ارسال شیر خشک، با استعلام از هلال احمر از نمونه های مورد نیاز اطلاع یابند.

**سرشماری روزانه نیاز سیل زدگان
مدرسه فاطمه الزهرا در شهر ویس یکی از محل های اسکان سیل زدگان است زهرا حمیدی مسئول این اردوگاه می گوید: 150 نفر در قالب 34 خانوار در مجموعه ورزشی این مدرسه اسکان داده شده اند.
وی ادامه داد: روزانه نیازهای افراد شامل غذا، پوشاک، دارو و لوازم بهداشتی را سرشماری و در اختیار فرمانداری قرار می دهیم.
حمیدی در پاسخ به اینکه چرا از فضای کلاس ها برای استقرار سیل زدگان استفاده نمی شود توضیح داد: کلاس های درس این مدرسه مجهز به سیستم های هوشمند است و ممکن است به آنها خسارت وارد شود.
پزشک مستقر در این اردوگاه نیز گفت: چند مادر باردار، بیمار دیابتی و دارای فشار خون در این اردوگاه هستند که روزانه معاینه می شوند و دارو در اختیار آنها قرار می گیرد.

**نظارت بر بهداشت غذایی سیل زدگان خوزستان
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به نگرانی ها در خصوص بروز بیماری های روده ای، همکاران بهداشت محیط با تمام توان برای پیشگیری از این بیماری ها بسیج شده اند و وضعیت آب بهداشت عمومی و بهداشت غذا را در محل های تجمع مردم کنترل می کنند.
مهدی حسینی زاده بیان کرد: به دستگاه های مختلف اجرایی از جمله هلال احمر اعلام شده که مواد غذایی پخته شده باید در حداقل زمان ممکن یعنی حداکثر یک ساعت پس از پخت به دست مصرف کنندگان برسد تا از بروز مسمومیت جلوگیری شود.
وی گفت: همچنین در بازدیدهایی که از اردوگاه‌ها انجام می شود از مردم خواسته شده از نگهداری غذای گرم در چادرهای خود خودداری کنند.
یکی از نگرانی سیل زدگان اینست که با فروکش کردن سیل، آنها و مشکلات بی شمارشان به فراموشی سپرده شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار