تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۸۱۷۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشم کرخه در دشت آزادگان
سیلاب از فروردین امسال به دشت آزادگان در غرب خوزستان هجوم آورده و بسیاری از روستاهای این شهرستان را محاصره و یا درگیر سیل کرده است.


دشت آزادگان با جمعیت حدود یکصد هزار نفری در غرب خوزستان واقع است که در فروردین امسال به دلیل بارش شدید باران در استان و بالادست خوزستان و افزایش دبی سد کرخه، و طغیان این رودخانه دچار سیلاب شد این در حالی است که هنوز از بار سنگین سیلاب و طغیان کرخه در سه ماه پیش و در بهمن 97 کمر راست نکرده بود.
اما این بار سیلاب با شدت بیشتری این شهرستان را در نوردیده به گونه ای که سیل وارد 10 روستای این شهرستان شده و چهار شهر سوسنگرد(مرکز دشت آزادگان )، بستان، ابوحمیظه و کوت سید نعیم، و نیز 15 روستای این شهرستان را محاصره کرده است.
بیشتر روستاهای این شهرستان در کنار رودخانه نیسان و هوفل که از شاخه های رودخانه کرخه هستند قرار دارند.
با جاری شدن سیلاب در بسیاری از مناطق این شهرستان راه های ارتباطی بین روستاها با شهرها قطع شده و بیشتر زمین های کشاورزی که در آستانه برداشت محصول بود و تنها سرمایه مردم این منطقه بوده به زیر آب رفته است.
مردم روستاهای سیل زده دشت آزادگان که برخی راضی به ترک محل زندگی خود نیستند به طبیعت اطراف پناه بده، و یا در چادرهایی که در مناطقی از جمله پادگان ها و مدارس محل برپا شده پناه برده اند.

** قایق سواری بر روی مزرعه گندم
برای رسیدن به روستای بُنده از توابع شهر سوسنگرد در دشت آزادگان که سیلاب خانه ها و مزارع آنها را به زیر آب برده است باید با قایق یک مسافت طولانی را از روستای سبهانیه تا این روستا پیمود.
اصلا به نظر نمی رسد که روزی زیر این آب مزرعه گندم بوده است؛ وقتی با دقت به زیر آب نگاه کنی خوشه های گندم را می بینی که با موج آب حرکت می کنند و یا خوشه های طلایی آنها در موتور قایق ها گرفتار می شوند.
فردی که قایق را هدایت می کند می گوید عمق این سیلاب در برخی جاها تا چهار متر می رسد.
حسرت آمیز و ناراحت کننده است که این مزرعه زیبای گندم همچون بسیاری از مزرعه های پر ثمر این شهرستان در سیلاب غرق شده است و به همراه خود زندگی، معیشت و امید روستاییان را با خود غرق کرده است.
بیشتر مزارع روستاهای این شهرستان به این وضعیت ناگوار گرفتار شدند و تسلیم خشم رودخانه کرخه و شاخه های آن نیسان و هوفل شده اند.

** روستای بُنده در بند سیلاب
روستای بنده از توابع شهر سوسنگرد در شهرستان دشت آزادگان است که سیلاب مزارع، راه ارتباطی آن با شهر سوسنگرد و خانه های آن را به زیر آب برده است.
رضا سواعدی یکی از اهالی این روستا است که در کنار سیلاب ایستاده و مزرعه به زیر آب رفته خود را نگاه می کند؛ وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان می کند: تمامی مزارع روستاهای سوسنگرد از جمله این روستا به زیر آب رفته است.
وی گفت: تمام سرمایه ما همین زمین های کشاورزی و دام ها است که دیگر آنها را نداریم.
سواعدی افزود: بیشتر از اینکه به غذا نیاز داشته باشیم به لوازم بهداشتی و دارویی نیاز داریم.
وی ادامه می دهد: این روستا 120 خانوار دارد که اکنون با برپایی چادرهایی، در پادگان قدس سپاه اسکان داده شده اند.
سواعدی می افزاید: کمک های مردمی از سراسر کشور و حتی عراق روزانه به دست ما می رسد اما اکنون وضعیت نامطلوب بهداشتی و نبود مواد شوینده و نبود حمام و سرویس بهداشتی مردم را آزار می دهد و شرایط را برای زندگی بسیار خطرناک کرده است.
زهرا حویزاوی از دیگر اهالی این روستا که برای توزیع کمک های مردمی که با قایق به این روستا ارسال می شود، همپای با مردان کار می کرد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با جاری شدن سیلاب زندگی مردم این روستا از بین رفته است، امیدواریم که کمک ها تنها محدود به این چند روز اولیه نباشد و در روزهای آینده نیز همچنان کمک ها ادامه یابد.
وی گفت: گزیدگی توسط حشرات مختلفی که به همراه سیلاب به این منطقه هجوم آورده اند وضعیت سلامت مردم را به خطر انداخته است.
حویزاوی می افزاید:دراین چند روز که گرفتار سیلاب هستیم چند مورد عقرب گزیدگی و مارگزیدگی در منطقه اتفاق افتاده است.
وی می گوید:نگران وضعیت پس از سیلاب و خسارت ها و مشکلاتی که با آنها درگیریم هستیم.

** پناه بردن به ا... اکبر
تپه های موسوم به ا... اکبر از مناطق مرتفع در بخش مرکزی شهرستان دشت آزادگان و در شمال سوسنگرد واقع است که هفت روستا با جمعیت 12 هزار نفر در این منطقه زندگی می کنند. برای رسیدن به این منطقه باید از رودخانه هوفل شرقی عبور کرد.
سیلاب از پنج روز پیش با ارتفاع بیش از سه متر به خانه های مردم این روستاها هجوم آورده است و باعث شده تا مردم خانه های خود را ترک و به فضای آزاد در اطراف تپه ها، در چادرهایی که توسط سپاه و ارتش برای آنها برپا کرده اند پناه ببرند.
رودخانه هوفل شرقی از کنار روستاهای بخش مرکزی دشت آزادگان عبور می کند و طغیان این رودخانه باعث به زیر آب رفتن روستاهای این منطقه شده است.
زاهد کعبی از سیل زدگان یکی از روستاهای حاشیه هوفل شرقی است که در محل تپه ها مستقر است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان می کند:کمک رسانی در امر تامین غذا بسیار خوب است اما نیازمند مواد شوینده و بهداشتی و احداث چشمه های حمام و سرویس بهداشتی هستیم.
وی می افزاید:اردوگاه های برپا شده برای اسکان سیل زدگان فاقد برق است و مردم در تاریکی مطلق به سر می برند.
کعبی ادامه داد: شرایط برای زندگی در این منطقه بسیار سخت است و مگس ها و حشرات در کنار این وضعیت بحرانی، زندگی را بسیار سخت کرده و سلامت مردم و به ویژه کودکان را تهدید می کند.
در میان این شرایط ناگوار پیک شادی برای کاهش بحران فکری و روانی کودکان مناطق سیل زده به تپه های ا... اکبر آمده تا لحظه های خوشی را برای کودکان سیل زده این منطقه ایجاد کند.
در کنار کمک های خودجوش مردمی برای کمک به روستاهای سیل زده در دشت آزادگان قایق های سپاه برای تردد روستاییان این شهرستان که دچار سیلاب شده است در حال استفاده است.
قایق هایی مربوط به برخی افراد محلی نیز در این شرایط ، برای تردد روستاییان سیل زده کرایه دریافت می کنند و روستایی بحران زده به ناچار مجبور است برای گذران زندگی این هزینه مضاعف را پرداخت کند.
برای امداد رسانی به روستاییان بخش مرکزی دشت آزادگان که دچار خسارت زیادی از سیلاب شده اند کمک هایی نیز از سوی دفتر آیت ا... العظمی سیستانی مرجع تقلید شیعیان، از عراق نیز به چشم می خورد.

** نگرانی از وضعیت پس از سیلاب در دشت آزادگان
معاون فرماندار دشت آزادگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: نگران وضعیت مردم مناطق سیل زده که دچار خسارت زیادی شدند، پس از فروکش کردن سیلاب هستیم؛ امیدواریم که کمک ها به مردم همچنان ادامه داشته باشد و به همین چند روز محدود نشود.
زاهد فردوس پناه ادامه داد: بیشتر زیر ساخت های این شهرستان به دلیل اینکه در 2 ماه اخیر برای دومین بار دچار سیلاب شده از بین رفته و تمام سرمایه و زمین های کشاورزی مردم این مناطق به زیرآب رفته است.
وی می افزاید: استان تهران معین کمک رسانی به شهرستان دشت آزادگان است و تقاضا داریم که این کمک رسانی همچنان تا پس از فروکش کردن سیلاب در خوزستان ادامه داشته باشد به دلیل اینکه مردم این مناطق متحمل ضرر و زیان زیادی شده اند.
فردوس پناه با بیان اینکه سیلاب 10 روستای این شهرستان را فرا گرفته است ادامه داد: سیلاب به روستاهای شاکریه، بنده بیت سلیط، هوفل علی آباد، هوفل سید حمد، شخیطر، عصافره، حنظله جلیزی، حمود عاصی، دفار و مچریه این شهرستان وارد شده است.
وی جمعیت این روستاها را 2 هزار و 450 نفر اعلام کرد و افزود: این روستاها تخلیه، و اهالی آن به اردوگاه های اضطراری منتقل شده اند.
معاون فرماندار دشت آزادگان ادامه داد:12 روستای این شهرستان نیز با جمعیت هفت هزار و 314 نفر در محاصره سیلاب هستند.
وی بیان کرد: این روستاها شامل هوفل سید ناصر، سبهانیه، شیخ صالح، حاجیه، چولانه، شریعتی، آلبوعفری شمالی، فنیخی، میهن آباد، قدرت آباد، عبیات بزرگ و عبیات کوچک هستند.
وی گفت: وضعیت سیل بندهای روستاهای ا... اکبر، شریعتی، هوفل ها و سابله بخش و شهر بستان در شرایط بحرانی است و آب وارد بخشی از شهر بستان شده است.
معاون فرماندار دشت آزادگان ادامه داد: به دلیل اینکه این شهرستان در پایین دست خوزستان واقع است دبی آب در پایین دست رودخانه کرخه در حال افزایش است و شهرها و روستاهای مرزی این شهرستان را سیلاب تهدید می کند.

** بسیج شدن سپاه برای امداد رسانی در دشت آزادگان
مسئول روابط عمومی و تبلیغات قرارگاه منطقه ای کربلا نیز با اشاره به امدادرسانی سپاه در مناطق سیل زده دشت آزادگان در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سپاه پنج اردوگاه اسکان در شهرستان دشت آزادگان برای استقرار سیل زدگان راه اندازی کرده است.
محمود فاطمی زاده بیان کرد: بیشترین کمک های سپاه در مناطق سیل زده اطراف رودخانه هوفل شرقی است که خانه ها و مزارع آنها به زیر آب رفته است.
وی می افزاید: سپاه خودرو و ماشین آلات برای جابجایی اثاثیه و لوازم خانه های سیل زده مناطق اطراف رودخانه هوفل و نیسان مستقر کرده است.
وی ادامه داد: 60 قایق برای امدادرسانی به روستاهای اطراف رودخانه هوفل شرقی، و جابجایی اهالی روستاهایی که راه ارتباطی آنها به زیر آب رفته مستقر شده است.
فاطمی زاده بیان کرد: سپاه اردوگاه ثامن الائمه(ع) حمیدیه را برای اسکان تعداد از اهالی روستاییان هوفل شرقی در نظر گرفته و یک بیمارستان صحرایی نیز در حمیدیه برای رسیدگی به سیل زدگان دشت آزادگان و حمیدیه برپاکرده است.

** نجات دشت آزادگان
به داد دشت آزادگان در اسارت سیلاب برسیم ؛ دشت آزادگان همواره متحمل آسیب ها و بحران های زیادی بوده است.
خسارت های زیادی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی به شهرستان دشت آزادگان وارد شده است و این بار جاری شدن سیلاب در بهمن پارسال و فروردین امسال در این شهرستان باعث از بین رفتن بسیاری از زیر ساخت ها و سرمایه های این شهرستان شده است.
سیلاب بهمن پارسال به دلیل بارش شدید باران و رهاسازی آب از سد کرخه در شهرستان دشت آزادگان جاری شد و خسارات سنگینی برجا گذاشت.
از اوایل فروردین امسال نیز با جاری شدن سیلاب به دلیل طغیان رودخانه دز، کارون و کرخه در خوزستان بسیاری از مناطق شهرستان دشت آزادگان به زیر آب رفت و یا در محاصره سیلاب است.
دشت آزادگان نیاز به توجه ویژه برای احیای دوباره دارد؛ آیا پس از فروکش کردن سیلاب همچنان نگاه حمایتی به این شهرستان ادامه خواهد داشت؟
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار