تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۸۱۷۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش آینده تاثیر چندانی در خروجی سدهای خوزستان ندارد
 مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش خروجی سد مارون برای کاهش آبگرفتگی در شادگان، افزود: با وجود پیش بینی بارش در روزهای آینده خروجی سدهای استان تغییر چندانی نخواهد داشت.
داریوش بهارلویی اظهار داشت: در سه روز گذشته خروجی سد مارون از 200 مترمکعب درثانیه به 60 مترمکعب درثانیه کاهش یافته، این در حالی است که ورودی به سد 123 مترمکعب درثانیه است، که این خروجی برای کاهش فشار به پایین دست حوضه در شادگان است.
وی افزود: هواشناسی برای چهار روز آینده (چهارشنبه تا یکشنبه) در سطح حوضه های آبریز پیش بینی بارش کرده است، اگر چه این پیش بینی ها باران شدیدی که منجر به سیلابی که همانند چند روز اوایل ماه آمد، را نشان نمی دهد اما رعایت احتیاط لازم است.
بهارلویی با اشاره به بالا بودن حجم سدها اضافه کرد: رعایت احتیاط لازم برای این است که با سیلاب ناگهانی روبه رو نشویم و از سوی دیگر حداقل فشار بر پایین دست وارد آید.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای بدون بارش، کاهش تدریجی خروجی سدها ادامه می یابد اما همچنان این کاهش به بارندگی بستگی دارد و بر اساس بارش ها می توان برای تنظیم خروجی سدها تصمیم گیری کرد.
به گفته وی حتی در صورتی که بارش ها سبک باشد نیز، روند کاهشی خروجی سدها را متوقف می کند.
بهارلویی با بیان اینکه تلاش ها برای ثابت نگه داشتن خروجی سدها ادامه دارد گفت: در حال حاضر خروجی سد کرخه یک هزار و 500 مترمکعب درثانیه، خروجی سد دز یک هزار و 150 مترمکعب درثانیه و خروجی سد گتوند یک هزار و 600 مترمکعب درثانیه است که همه آنها کاهش پلکانی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: با وجود پیش بینی بارش اما ریسک را پذیرفتیم، البته باید توجه داشت که در فصل بهار، پیش بینی بارش ها دشوار است و باید منتظر وقوع آن باشیم.

*تخلیه سیلاب به کارون
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین با تاکید بر ایجاد آمادگی در شهر اهواز گفت: دبی در مقطع اهواز با اندکی افزایش نسبت به دیروز به سه هزار و 150 مترمکعب درثانیه رسیده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 تا 120 مترمکعب درثانیه از طریق کانال سلمان وارد رودخانه کارون می شود، اظهار داشت: بخشی از افزایش دبی کارون در اهواز مربوط به سیلاب دشت هاست و این مساله در محاسبات لحاظ می شود.
بهارلویی یکی از دلایل پذیرش ریسک و کاهش خروجی سدها را کم کردن اثر سیلاب دشت ها عنوان کرد و گفت: در عین حال که اثر سیلاب دشت ها و تغذیه آنها در اثر کاهش جریانان خروجی باید کاسته یابدشود ، تخلیه آب سیلاب دشت ها نیز مورد توجه است.

*کاهش تدریجی ورودی به سدها
عصر امروز ورودی به سد کرخه یک هزار و 281 و خروجی این سد یک هزار و 506 مترمکعب درثانیه بوده است. حجم ذخیره این سد نیز 5.8 میلیارد مترمکعب است که هنوز از حجم نرمال آن 600 میلیون مترمکعب بیشتر است.
در سد دز ورودی 985 و خروجی یک هزار و 147 مترمکعب درثانیه و ذخیره فعلی آن 2.4 میلیارد مترمکعب است.
سد گتوند نیز یک هزار و 171 مترمکعب درثانیه ورودی و یک هزار و 604 مترمکعب درثانیه خروجی دارد و ذخیره آن 4.2 میلیارد مترمکعب است. خروجی سد گتوند دیروز یک هزار و 704 مترمکعب درثانیه بوده است.
سد مارون با 123 مترمکعب ورودی و 57 مترمکعب خروجی، یک میلیارد مترمکعب خروجی دارد.
در پی سیلاب رودخانه های کرخه، دز و کارون که از اوایل امسال آغاز شد، در پی این سیلاب، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 270 روستای خوزستان صادر شده است.به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
در روزهای اخیر افزایش ورودی به تالاب شادگان، سرریز تالاب به روستاهای اطراف را در پی داشته است. فرماندار گفته است که بیش از 20 روستای بخش مرکزی در خطر سیل هستند.
افزایش سطح آب جاده اهواز به آبادان را مسدود کرد و چند نقطه از جاده دارخوین به شادگان را نیز قطع کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار