تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۸۱۷۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول:
پایگاه حفظ و مرمت پل باستانی دزفول ایجاد خواهد شد

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور، پایگاه مستقل حفظ و مرمت پل باستانی دزفول در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد.

حجت الله آریایی نیا  اظهار کرد: طی روزهای گذشته طالبیان، معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور بررسی وضعیت بافت تاریخی و به ویژه پل باستانی و همچنین بررسی خسارات وارده بر اثر سیلاب به آثار تاریخی دزفول وارد این شهرستان شد.

وی با اشاره به بازدید مشترک معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیر کل میراث فرهنگی استان، فرماندار و عوامل میراث فرهنگی دزفول از پل باستانی و بافت تاریخی از برگزاری جلسه مشترک در راستای اتخاذ تمهیدات لازم در راستای حفظ، مرمت و نگهداری از پل ساسانی و بافت تاریخی خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول، عنوان کرد: در این نشست مقرر شد تا یک پایگاه مستقل برای تدوین و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرمت، احیا و نگهداری پل باستانی در جنب این پل ایجاد شود که مدیریت آن نیز بر عهده امورپایگاه های سازمان میراث فرهنگی کشور خواهد بود.

آریایی نیا با اشاره به وضعیت نامناسب پل باستانی و ناکافی بودن اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت آن، ایجاد این پایگاه را راه نجات پل ساسانی برشمرد و توضیح داد: با راه اندازی این پایگاه و آسیب شناسی های لازم در خصوص پل باستانی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همواره اعتبارات مجزایی برای مرمت و حفاظت از پل ساسانی دزفول تخصیص خواهد داد بنابراین امیدوار هستیم با اهتمام میراث فرهنگی کشور هرچه زودتر این مهم تصویب و پایگاه مذکور راه اندازی شود.

آریایی نیا در ادامه جمع آوری الحاقات پل شامل پیاده رو، آسفالت زیر پایه‌های پل و ساخت و سازهای غیراصولی در جوار پل را یکی دیگر از تفاهمات این جلسه مشترک برشمرد و عنوان کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول در این نشست پیشنهاد احداث بازارچه صنایع دستی در امتداد پل باستانی تا میدان مثلث را مطرح کرد که مورد استقبال طالبیان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ازمدتی پیش مرمت دیواره غربی پل باستانی با اعتبار ۵ میلیارد ریال آغاز شده، گفت: در این راستا جان پناه، ۲ دهانه پایین و ۳ موج شکن پل در حال مرمت هستند، ضمن اینکه از ابتدای آغاز این طرح مرمتی تردد موتورسیکلت و دوچرخه تا پایان مرمت پل ممنوع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به فرونشست زمین در محله لوریان واقع در بافت تاریخی به دلیل اجرای ناقص طرح فاضلاب و پوسیدگی شبکه آبیاری قدیم، اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد تا با همکاری شهرداری، فرمانداری، اداره میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی بخشی از اعتبار ستاد بازآفرینی شهری به رفع معضلات این محله اختصاص یابد.

آریایی نیا گفت: بارندگی‌های شدید خسارت‌هایی به بافت و آثار تاریخی شهرستان دزفول وارد کرده‌اند که این خسارت‌ها برای جذب اعتبار مرمت به فرمانداری و استانداری خوزستان اعلام شده‌اند بنابراین در این نشست نیز بر تعیین تکلیف وضعیت رسیدگی به این ۷۳ اثر در معرض تخریب و تأمین اعتبار آنها، تاکید شد.

وی ادامه داد: در این نشست طالبیان با تاکید بر پتانسیل قابل توجه دزفول در جذب گردشگر و لزوم افزایش طرح‌های گردشگری پیشنهاد داد که فرمانداری، شهرداری و اداره میراث فرهنگی در قالب همکاری با بخش خصوصی یا دولتی ۴ خانه در بافت قدیم را به عنوان اقامتگاه بوم گردی مرمت کنند.

آریایی نیا توضیح داد: هرچند اداره میراث فرهنگی دزفول از مدت‌ها پیش به این امر ورود کرده به گونه‌ای که تاکنون چندین طرح گردشگری با اعتبار یکهزار میلیارد ریال به استان معرفی و بخش زیادی از این طرح‌ها تأمین اعتبار شده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر طرح تبدیل خانه تاریخی صنیعی دو به یک اقامتگاه بوم گردی توسط سرمایه گذار خصوصی در حال انجام است.

 پل ساسانی دزفول با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان و مهمترین و ممتازترین اثر تاریخی دزفول است که در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول پس از پیروزی درجنگ و با به کارگیری اسرای رومی ساخته شده است.

لزوم توجه بیشتر به این میراث گرانبها باعث شد تا در دوره‌های مختلف همواره مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

این پل ۳۷۰ متری در ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۱۰ به شماره ۸۴ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید و ملی شدن آن باعث شد تا در روزگاری تصویر پل روی پول ملی نیز چاپ شود که نمونه آن در حال حاضر در موزه بانک مرکزی ایران نگهداری می‌شود.

اکنون که نزدیک به ۱۷۷۵ سال از ساخت پل می‌گذرد این اثر به عنوان یادگار اعصار تاریخی هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهد و در رأس کانون توجهات گردشگرانی است که دزفول را مقصد سیر و سفر خود انتخاب می‌کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار