تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۸۱۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناظر گمرکات خوزستان:
فعالیت گمرکات خوزستان در سال ۹۸ برای تسهیل تولید خواهد بود

 ناظر گمرکات خوزستان و مدیرکل گمرک اهواز گفت: سیاست‌های گمرکات خوزستان با توجه به شعار امسال برای تسهیل سازوکارهای تجاری برای رونق تولید خواهد بود.

 غلامرضا بلوطی میرزا شامگاه سه شنبه در حاشیه آئین تودیع و معارفه مدیرکل گمرک خرمشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در گمرک استان خوزستان تلاش شده است در راستای کمک به تولید به‌خصوص در بندر امام خمینی (ره) سیاست‌هایی که می‌توان و در چهارچوب قانون است را در راستای روان‌سازی صادرات و واردات و تسهیل و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی اولویت قرار بگیرد.

وی توضیح داد: برای امسال تلاش می‌شود در بحث ضمانت‌نامه‌های بانکی و ترخیص کالا و اعطای اظهارنامه‌ها با کمترین نرخ ورود کرد تا حد امکان این اسناد که برای بخش تولید جنبه نظراتی دارد، حذف کرد تا برحسب زمانی که تولیدکننده برای دریافت مواد اولیه مطرح است بتوان روند روان‌سازی را انجام داد.

اعطای رویه ورود کالای ملوانی به خرمشهر

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه به درخواست فرماندار خرمشهر برای صدور مجوز ترخیص کالاهای ملوانی در خرمشهر اشاره و پیگیری این موضوع وعده کرد.

بلوطی میرزا در این رابطه توضیح داد: در گمرک خرمشهر چون شأن تجاری برشان ملوانی آن ارجح است درصورتی‌که بتوان در بخش تجاری روان‌سازی را تسهیل کرد بهتر می‌توان به رونق منطقه دست‌یافت اما با توجه به اینکه فرماندار خرمشهر به وجود ۲۳۰ لنج در خرمشهر اشاره‌کرده که می‌توانند هرکدام اشتغال ۵ نفر را پوشش دهند و تأثیر مثبتی بر بیکاری داشته باشد پیگیری‌های لازم برای کمک لازم در این خصوص انجام‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه میان ورود کالای ملوانی و تجاری منافاتی وجود ندارد به تشریح دلایل نبود روند تجارت کالای ملوانی در بندر خرمشهر پرداخت و گفت: گاهی در گمرکاتی که شاکله اصلی آن‌ها بر مبنای تجاری است ورود کالای ملوانی مقبولیت زیادی ندارد به‌طور مثال، تعریف اسکله‌های آبادان مناسب کالای ملوانی است اما خرمشهر با توجه به طراحی اسکله‌هایش، تجاری دیده‌شده است.

ناظر گمرکات خوزستان در ادامه ادعاهای مبنی بر اعمال قوانین سخت گیرانِ گمرکی در منطقه آزاد اروند که به‌عنوان عاملی در کاهش میزان تجارت در این منطقه محسوب می‌شود را ناصحیح دانست و اظهار کرد: گمرک در منطقه آزاد سخت‌گیری ندارد. گمرک برای کالاهای تجاری باید در ورودی‌ها مستقر باشد. برای کالایی که قصد ورود به کشور را هم دارند نیز گمرک باید مستقر بوده و به وظایف خود عمل کند.

وی افزود: همچنین برای کالاهایی که به منطقه آزاد وارد می‌شوند با توجه به ظرفیت و سهمی که کل کشور در نظر می‌گیرد با همکاری گمرک اجازه تزریق به بازار منطقه داده می‌شود اما در همین رابطه باید برخی امور تسهیل شود که به‌عنوان‌مثال می‌توان به راه‌اندازی صندوق‌های فروشگاهی اشاره کرد اما گمرک هیچ کجا مانع نبوده بلکه تسهیل‌کننده بود و دروازه‌های ورودی و خروجی مستقر بوده است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار