تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۸۱۷۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسجد «حاج‎علی حاج علی‎اکبر» شوشتر ثبت ملی شد
مسجد حاج ‎ علی حاج علی ‎ اکبر در شوشتر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
 
 رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر اظهار کرد: ثبت مسجد حاج‎علی حاج‎علی‎اکبر در فهرست آثار ملی کشور از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به صورت رسمی اعلام شد. 
  
علی‎محمد چهارمحالی افزود: این اقدام بر اساس بند ج ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب سال 1364 و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‎های ذیربط صورت گرفت. 
  
او بیان کرد: اثر تاریخی مسجد حاج‎‎علی حاج‎علی‎اکبر با شماره 32036 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 
  
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به ویژگی‎های این مسجد گفت: "حاج‎علی‎اکبر" از جمله مساجد شوشتر است که با گذشت حدود 200 سال از قدمت و ساخت آن، همچنان شکل و نمای قدیمی خود را به خوبی حفظ کرده است. 
  
وی ادامه داد: به دلیل تعریض خیابان این مسجد (امام خمینی) در دوره پهلوی، بخشی از فضای مسجد به خیابان تبدیل شد؛ اما با این‎حال فضاهای باقی‎مانده از مسجد نیز در نوع خود چشمگیر و زیبا هستند . 
  
چهارمحالی افزود: پایه‎ستون‎ها، جاشمعی‎ها و چراغ آویزهای زیبا ازجمله ویژگی‎هایی هستند که از 200 سال پیش تاکنون همچنان در این مسجد خودنمایی می‎کنند. 
  
او با بیان این‎ که حاج‎علی از تجار نیکنام و رجال تأثیرگذار در منطقه بوده که این مسجد را از خود به یادگار گذاشته است اضافه کرد: مسجد حاج‎علی حاج علی‎اکبر از چندین شبستان و یک محراب تشکیل شده که محراب آن به زیبائی با آجر، کاشی و حجاری تزئین شده است. 
  
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر تأکید کرد: ثبت ملی این اثر تاریخی در حفظ و احیاء آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و بدون تردید برنامه‎ریزی برای بهسازی و مرمت این مسجد نیز در لیست برنامه‎های آتی اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان و ادارات میراث فرهنگی شوشتر و اوقاف این شهرستان قرار خواهد گرفت.   
  
شهرستان شوشتر دارای حدود 350 اثر تاریخی ثبت‎شده است تا جایی که بیشترین آثار ثبتی استان خوزستان در این شهرستان قرار دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار