تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۸۱۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت متن عنوان کرد:
هیچ‌گونه نشتی در هورالعظیم نداشته‌ایم/ بستن 10 چاه‌ به دلیل بالا آمدن آب
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه هیچ مانعی برای گردش آب در این تالاب وجود ندارد، گفت: با توجه به بسته شدن حدود 10 چاه به دلیل بالا آمدن سطح آب هورالعظیم، میزان تولید نفت حدود 20 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

  تورج دهقانی امروز 28 فروردین ماه در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم و تاسیسات نفتی مستقر در این تالاب اظهار کرد: به هیچ وجه در هیچکدام از حوضچه‌های تالاب هورالعظیم نشتی نفت وجود نداشته است و صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص نشت نفت در تالاب کذب است.

وی افزود: لکه‌های سیاهی که در برخی از تصاویر نشان داده می‌شود، جلبک‌های درون هور است و هیچ‌گونه نشتی نفتی در تالاب نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تصریح کرد: در چنین شرایطی نیاز به تمرکز برای مدیریت و کنترل وضعیت داریم زیرا باید تولید را در این نبرد افتصادی حفظ کنیم وهمچنین به فکر این مساله باشیم تا سیلاب تاسیسات نفتی را به زی آب نبرد.

دهقانی با اشاره به اینکه به دنبال حفظ شرایط زیست محیطی تالاب هورالعظیم هستیم، گفت: همچنین در این وضعیت باید شرایط را به شکلی کنترل کنیم تا مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند در اثر سیلاب دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت عنوان کرد: با توجه به اینکه میدان نفتی که در هورالعظیم وجود دارد، یک میدان نفتی مشترک است تلاش کرده‌ایم تا تولید را در منطقه متوقف نکنیم.

هیچ مانعی برای گردش آب در تالاب وجود ندارد/ همه تاسیسات درون آب‌اند

وی ادامه داد: در این زمینه فقط در برخی از نقاط هورالعظیم که سطح آب بالا آمده است، تولید را در 10 چاه به دلیل حفظ شرایط زیست محیطی منطقه متوقف کرده‌ایم.

دهقانی در خصوص خسارت‌های وارد شده به تاسیسات نفتی مستقر در هورالعظیم در اثر سیلاب گفت: برخی از جاده‌هایی که در منطقه وجود دارند در اثر بالا آمدن سطح آب دچار مشکل شده‌اند و از این دست خسارت‌ها زیاد بوده است.

وی افزود: از حدود دو سال گذشته همواره 70 تا 80 درصد از هورالعظیم پر آب بوده است و شرایطی که اکنون درون هورالعظیم وجود دارد صرفا به خاطر سیلاب نیست.

دهقانی گفت: از دوسال گذشته هورالعظیم پر آب است و هیچ مانعی برای گردش در این تالاب وجود ندارد. در طول این مدت زمان، شدت اب کم و یا زیاد شده است اما آب در تالاب جریان داشته است.

وی با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در بحث خشک بودن مخزن شماره 5 تالاب هورالعظیم گفت: مرز میان حوضچه‌های 4 و 5 در تالاب هورالعظیم شکافته شده است و آب درون این دو حوضچه وجود دارد. در تالاب همه تاسیسات نفتی درون آب هستند و خوشحال می‌شویم تا آب به سمت بخش‌هایی از تالاب که خشک است، هدایت شوند زیرا اینکار باعث می‌شود تا تاسیسات نفتی نجات پیدا کنند.

در تولید نفت از عراق عقب‌تر نیستیم

دهقانی ادامه داد: نفت هیچ مانعی برای جریان آزاد آب در تالاب هورالعظیم ایجاد نمی‌کند بلکه از باز شدن مانع‌های احتمالی برای جریان آب در تالاب استقبال می‌کند.

وی افزود: بیشترین نگرانی ما بحث جاده‌های موجود در هورالعظیم است زیرا این جاده‌ها باید مدت‌های بسیاری در تالاب سازگار با محیط زیست و آب، به شرکت‌های نفتی سرویس دهی کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: اخبار رسمی در خصوص تولید نفت کشور عراق از این میدان مشترک وجود ندارد اما ایران در این زمینه از عراق عقب‌تر نیست.

کاهش 20 هزار بشکه‌ای تولید در اثر سیل

دهقانی بیان کرد: در حال حاضر میزان تولید نفت در میادین مشترک غرب کارون حدود 320 هزار بشکه در روز است که با توجه به بسته شدن حدود 10 چاه به دلیل بالا آمدن سطح آب میزان تولید حدود 20 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: بسته شدن چاه‌ها در هورالعظیم صرفا به دلیل حفظ مسایل زیست محیطی بوده است و هیچ مشکل فنی در این زمینه برای چاه‌ها به وجود نیامده است. نفت هیچ منطقه‌ای را درهورالعظیم خشک نکرده است و فعالیت خود را در این تالاب با حساسیت بیشتری نسبت به محیط زیست ادامه خواهد داد.

دهقانی گفت: در این شرایط مستمرا وضعیت چاه‌ها توسط کارشناسان پایش می‌شود تا در صورت بالا آمدن سطح آب نسبت به توقف تولید چاه‌ها اقدام شود.

برنامه‌های توسعه‌ای امسال در میادین غرب کارون

وی در خصوص بحث توسعه میادین غرب کارون گفت: در عمق 4هزار متری هورالعظیم، حدود 70 میلیارد بشکه ذخیره نفتی وجود دارد و می‌تواند روزانه صدها هزار بشکه نفت در اختیار ما قرار دهد.

دهقانی افزود: در حال حاضر حدود 350 هزار بشکه نفت در این منطقه تولید می‌شود و افرایش تولیدی که در منطقه رخ داده مقارن با افزایش آبگیری تالاب بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نباید در مسیری گام برداشته شود که فعالیت اقتصادی در این منطقه مخدوش و یا مختل شود. در این زمینه امسال در برنامه داریم تا در آزادگان جنوبی میزان تولید نفت را حدود 40 تا 50 هزار بشکه افزایش دهیم.

دهقانی اظهار کرد:همچنین در یاران جنوبی امیدواریم چندین چاه جدید به مدار تولید افزوده شوند تا حدود 10 هزار بشکه نیز در آن منطقه افزایش تولید داشته باشیم.
:
:
:
آخرین اخبار