تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۸۱۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اراضی کشاورزی خوزستان برای فصل زراعی بعد آماده می شوند
 معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح بسیاری از اراضی خوزستان را آب فراگرفته است اما باید با کمک وزارت نیرو اراضی کشاورزی خوزستان را برای فصل زراعت بعد آماده کنیم.
  عباس کشاورز شامگاه  در نشست کمیسیون کشاورزی خوزستان پیرامون خسارت های وارده در نتیجه سیل اخیر با حضور رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به حجم بالای خسارت ها در خوزستان افزود: دولت و مجلس برای جبران خسارت های وارده به کشاورزان باید با هم همکاری کنند.
وی اظهار داشت: باید علل و عوامل بروز سیل اخیر به طور دقیق آسیب شناسی شود تا با ارائه راهکارهای جدید از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.
کشاورز اوضاع برخی کشاورزان خوزستانی را نگران کننده دانست و یادآور شد: از سویی دیگر برخی تردیدها درخصوص پرداخت خسارت ها وجود دارد که باید برای کشاورزان پیرامون این مساله اطمینان خاطر ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: هیچ کشاورز خوزستانی در فصل زراعی بعد برای کشت محصولات بدون بذر گندم نمی ماند و درحال تهیه بذرهای قابل کشت در استان خوزستان هستیم.
معاون وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: همچنین گندم خوزستان باید پیش خرید شود اگرچه شرکت های خصوصی خرید گندم نیز دارای مشکلاتی هستند اما اکنون زمان مناسبی برای طرح چنین مشکلاتی نیست.
وی درخصوص قیمت بذر برای کشاورزان خوزستانی گفت: بذر محصولات کشاورزی باید به قیمت پایین تر به کشاورزان خوزستانی داده شود و همچنین بانک ها مهلتی برای بازپرداخت وام ها در نظر بگیرند.
کشاورز خواستار تخلیه آب از اراضی کشاورزی توسط وزارت نیرو شد و افزود: از سویی دیگر از مسئولان درخواست می شود تصمیمات خود را با بیان منطق و استدلال برای کشاورزان بازگو کنند.

**آسیب به 284 هزار هکتار اراضی خوزستان
رییس جهادکشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: 284 هزار هکتار از اراضی خوزستان در سیل آذر و بهمن 97 و همچنین سیل اخیر دچار آسیب شده اند.
کیخسرو چنگلوایی ادامه داد: بیش از 2 میلیون و 500 هزار قطعه ماهی، 56هزار قطعه طیور، چهار هزار و 847 عدد دام و سه هزار و 766 فروند کندوی زنبور عسل تلف شدند در مجموع تاکنون 44هزار و 140 میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت ها به اراضی شهرستان اهواز وارد شده است گفت: حداقل 700 هزار تن گندم بر اثر سیل در استان خوزستان از بین رفته اند.
چنگلوایی خواستار تسریع در پرداخت خسارت کشاورزان شد و تصریح کرد: برای تامین علوفه یک ماه مورد نیاز 80 هزار دام خوزستان نیاز به 750 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم این مبلغ اختصاص داده شود.
وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان خوزستان محصول کشت پاییزه را از دست داند و در صورت تداوم این شرایط امکان کشت بهاره و تابستانه نیز برای آنها وجود ندارد.
بروز سیلاب و طغیان سه رودخانه دز ، کرخه ، کارون سبب آبگرفتگی بیش از 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان شده و زندگی 400هزار نفر را در استان با مخاطرات جدی رو به رو کرده است.
سیلاب بسیاری از مزارع گندم مناطق روستایی شوش ، شوشتر (شعیبیه) ، حمیدیه ، دشت آزادگان ، خرمشهر و اهواز را که آماده برداشت بودند نابود کرده هفته ها زمان لازم است تا آب سیلاب از اراضی کشاورزی با فروکش کردن طغیان رودخانه ها خارج شود و زمین ها آماده کشت تابستانه شوند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند در صورت خارج نشدن آب سیلاب از مزارع کشاورزی و آماده نشدن به موقع زمین ، کشت تابستانه در خوزستان با اختلال رو به رو خواهد شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار