تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۸۱۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان :
برای شناسایی عوامل سیل خوزستان کمیته حقیقت یاب تشکیل شود
 رئیس شورای هماهنگی تشکل های کشاورزی خوزستان گفت: سیل خسارت غیرقابل جبرانی به کشاورزان خوزستانی وارد کرده است از همین رو یک کمیته حقیقت یاب باید برای بررسی علل و عوامل اصلی بروز سیل در خوزستان تشکیل شود.
  مسعود اسدی در نشست کمیسیون کشاورزی خوزستان پیرامون خسارت های وارده در نتیجه سیل اخیر اظهار داشت: طبق اسناد موجود سازمان آب و برق خوزستان پس از سیلاب آذر و بهمن ماه سال گذشته از لزوم افزایش رهاسازی آب در حوضه های کرخه و دز گفته بودند اما این امر محقق نشد.
وی یادآور شد: پس از سیل بهمن ماه امسال خروجی سد دز به اندازه ای کاهش یافت که کشاورزان لوله هایی برای استخراج آب از رودخانه به موتور پمپ متصل کردند.
وی ادامه داد: سیل سال 95 نیز خسارت های زیادی به کشاورزی استان زد اما در نهایت تنها 50 میلیارد ریال برای تحکیم سیل بندها بودجه درخواست شد.
اسدی خاطر نشان کرد: درحال حاضر نیز پرداخت به موقع و سریع خسارت کشاورزان در راستای کاهش مشکلات آنها یک امر ضروری است.
وی ادامه داد: باید خسارت وارده به هر کشاورز به طور دقیق محاسبه شود تا در صورتی که پرداخت خسارت کشاورزان به طول انجامید این خسارت ها براساس یک سند مکتوب پرداخت شود.
اسدی مدعی شد: در سال 95 سیل بیش از چهار هزار و 810 میلیارد ریال به اراضی کشاورزی خوزستان خسارت وارد کرد اما مبلغ مصوب شده برای جبران خسارت 32 میلیارد ریال است.

**درسی که از سیل 95 نگرفتیم
رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش نیز در این نشست با اشاره به اینکه از سیل سال 95 درس عبرت نگرفتیم اظهار داشت: در سال 95 حدود یکهزار میلیارد ریال خسارت در بخش کشاورزی شهرستان شوش وارد شد.
عبدالرحیم رحیمی نیا ادامه داد: اگرچه در سال 95 محصول کشاورزی به دلیل سیل از بین رفتند اما سازمان آب و برق کشاورزان را به دلیل عدم پرداخت حقابه جریمه کرده است.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو را عامل بخشی از مشکلات فعلی می دانیم گفت: ما در حوزه پیشگیری اقدام نمی کنیم و بعد در زمان بروز بحران مجبور به صرف هزینه های هنگفت می شویم.

**عدم قابلیت کشت تابستانه برخی اراضی
رییس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان با انتقاد از عدم لایروبی رودخانه کرخه در محدوده دشت آزادگان گفت: تنها راه معیشت کشاورزان دشت آزادگان اراضی کشاورزی است که در سیل اخیر بسیاری از آنها نابود شدند.
حسین مرمضی ادامه داد: تنها در منطقه هوفل حدود 15 الی 20 هزار هکتار از اراضی برای کنترل سیل به زیر آب رفتند تا سیل را کنترل کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از این اراضی دیگر قابلیت کشت ندارند توضیح داد: حجم بالای آب موجود در اراضی سبب شده که امکان کشت تابستانه نیز در آنها وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: طبق قانون بیمه تامین اجتماعی می توان کشاورزان را بیمه کرد اما به دلیل برخی موانع اداری از 12هزار کشاورز دشت آزادگان تنها موفق به بیمه یکهزار کشاورز شدیم.
بروز سیلاب و طغیان سه رودخانه دز ، کرخه ، کارون سبب آبگرفتگی بیش از 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان شده و زندگی 400هزار نفر را در استان با مخاطرات جدی رو به رو کرده است.
سیلاب بسیاری از مزارع گندم مناطق روستایی شوش ، شوشتر (شعیبیه) ، حمیدیه ، دشت آزادگان ، خرمشهر و اهواز را که آماده برداشت بودند نابود کرده هفته ها زمان لازم است تا آب سیلاب از اراضی کشاورزی با فروکش کردن طغیان رودخانه ها خارج شود و زمین ها آماده کشت تابستانه شوند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند در صورت خارج نشدن آب سیلاب از مزارع کشاورزی و آماده نشدن به موقع زمین ، کشت تابستانه در خوزستان با اختلال رو به رو خواهد شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار