تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۸۱۸۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در بازه زمانی ۶ ماهه
اعلام نتایج اولیه بررسی‌های ویژه سیلاب
رئیس دانشگاه تهران: با مأموریتی که رئیس جمهور به دانشگاه تهران در خصوص بررسی یک هیئت ویژه سیلاب داده است مقرر شد بعد از ۶ ماه نتایج اولیه به رئیس جمهور اعلام شود
 محمود نیلی احمدآبادی طی سخنانی در نشست خبری که صبح امروز در سالن همایش‌های سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد افزود:​ بر اساس مأموریتی که رئیس جمهور به رئیس دانشگاه تهران در خصوص گزارش ملی ویژه سیلاب داده مأموریت این دانشگاه با حضور هیأت ها، کارگروه‌ها و کار ویژه‌ها از همان لحظات اولیه اعلام مأموریت از سوی رئیس جمهور آغاز شد.
 
وی با بیان اینکه بلایای طبیعی امری اجتناب ناپذیر است گفت: ما آمادگی لازم برای مقابله با این حوادث طبیعی را داریم وبا مردم مناطق سیل زده در اسفند ۹۷ همدردی می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم تا حد زیادی مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: با حضور هیأتی منتخب از تجارب ملی و دانش دانشگاهی استفاده و گزارش را ارائه می‌کنیم.
وی با بیان اعلام برنامه‌های این دانشگاه در خصوص بررسی سیلاب گفت: در مرحله اول روایت دقیق را در دستور کار قرار داده ایم، بنابراین در این مرحله باید گزارشی دقیق استخراج کنیم و اطلاعات و موضوعات باید آسیب شناسی و عواملی که منجر به خسارت شده مشخص شود.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه این هیأت متشکل از اعضای هیأت علمی متخصص دانشگاه‌های داخل کشور است افزود: ​استادان دانشگاهی دانش خوبی در جنبه‌های مختلف سیل کسب کرده اند و این دانش برای کمک به مردم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و ما از اعتماد رئیس جمهور به دانشگاه متشکریم.
نیلی احمدآبادی تأکید کرد:​ هدف این هیأت و کارگروه استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است و از همکاران دانشگاه‌های مناطق سیل زده برای ارائه اطلاعات دقیق کمک می‌طلبیم.
وی با بیان اینکه موضوع سیلاب در نخستین جلسه همکاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی در چهارشنبه گذشته بررسی شد گفت: ظرفیت‌ها را باید مورد توجه قرار دهیم و در این راستا بحث ساماندهی یکی از مباحث مهم تلقی می‌شود بنابراین اطلاعات دقیق را از همه متخصصان و پژوهشگران دریافت می‌کنیم و جمع بندی را در این راستا انجام می‌دهیم.
رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: ​ما از تجارب جهانی هم استفاده می‌کنیم به طوری که از زمان صدور حکم رئیس جمهور خیلی از صاحب نظران و استادان ایرانی که در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند همکاری خود را با دانشگاه تهران اعلام کردند، بنا بر این جلسه اول این کار گروه ۱۵ نفره در خصوص بحث سیل تشکیل شد و موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.
نیلی احمدآبادی ادامه داد:​ یکی از راهکار‌های ما در خصوص سیلاب تکرار نشدن حوادث است و در این راستا باید به طور دقیق در جریان اتفاق‌های رخ داده در مناطق سیل زده قرار گیریم تا چگونه از ظرفیت انسانی بهره‌مند شویم تا مانع از تکرار چنین حوادثی در آینده شویم.
 
وی با بیان اینکه باید در مدت ۶ ماه گزارش بررسی‌های اولیه را به رئیس جمهور اعلام کنیم افزود:​ من بسیار خوش بین هستم که در مدت ۶ ماه آینده بتوانیم گزارش جامعی درباره وضعیت سیلاب به رئیس جمهور بدهیم.
رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد:​ با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد که آسیب شناسی از نخستین فعالیت‌های این ۱۵ گروه تعیین شده باشد بنابراین درگاهی در سایت دانشگاه تهران تشکیل شد تا همه مردم کشور اطلاعات و یا فیلم‌هایی را که در خصوص سیل دارند به دانشگاه تهران ارسال کنند این بررسی‌ها با دقت و سرعت و بدون شتاب زدگی انجام می‌شود.
نیلی احمدآبادی گفت: اکنون در حال رایزنی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش شهرسازی، معماری، مسائل مربوط به آب آغاز شده و فعالیت‌ها و بررسی‌ها ادامه دارد.
وی افزود:​ یکی دیگر از اهداف این کار گروه تعیین شده دانشگاهی این است که هم شرایط گذشته و هم شرایط آینده مناطق سیل زده را مد نظر قرار دهد در این راستا اقلیم هواشناسی در این کارگروه تشکیل شده است و ما از متخصصان هواشناسی در مباحث مربوط به وضعیت آب و هوای مناطق سیل زده استفاده می‌کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های دقیق تری در این مناطق داشته باشیم.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به میزان اعتبار تعیین شده از سوی رئیس جمهور برای این طرح گفت: باید اعتبار مجزایی برای این طرح تعیین شود، اما هنوز هزینه آن را برآورد نکرده ایم تا برای رئیس جمهور ارسال کنیم.
نیلی احمدآبادی در ادامه به برخی از فعالیت‌های دانشگاهی بویژه دانشگاه تهران درباره زلزله پارسال سر پل ذهاب اشاره کرد و افزود:​ فعالیت دانشگاهی ما درباره زلزله پارسال در منطقه سرپل ذهاب و همکاری این دانشگاه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موفق بوده و ساخت و ساز و بازسازی‌های اصولی انجام شده است تا مردم کمتر دچار حوادث طبیعی و مشکلات ناشی از آن شوند. وی همچنین گفت: در مناطق سیل زده نیز فعالیت‌هایی داریم که امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بتوانیم الگوی جدیدی از شهر سازی ارائه دهیم.

 تعیین برنامه دانشگاه تهران برای تعامل با جامعه در سال ۹۸
رئیس دانشگاه تهران گفت: برنامه‌های این دانشگاه در راستای تعامل با جامعه و توسعه روابط در سطح منطقه و بین الملل در سال ۹۸ تعیین شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمود نیلی احمد آبادی در نشست خبری صبح امروز درباره آخرین وضعیت بودجه دانشگاه تهران گفت: براساس قولی که داده شده بود مقرر شد بودجه سال ۹۷ بطور صد در صد تخصیص یابد، اما براساس آخرین اطلاعات کسب شد تا روز چهارشنبه هنوز بودجه‌ای به حساب دانشگاه واریز نشده است و با توجه به افزایش هزینه ها، حقوق و دستمزد دانشگاه‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.
وی با بیان اینکه امسال، سال سختی خواهیم داشت گفت: بخشی از هزینه‌های از جمله تغذیه، خوابگاه و فرصت‌های مطالعاتی استادان افزایش یافته است و همین امر ما را با محدودیت منابع مالی دچار می‌کند و از دولت می‌خواهیم که ما را در این بخش کمک کند تا دیپلماسی دانشگاهی دچار مشکل نشود.
نیلی احمد آبادی ضمن اشاره به بحث تعامل دانشگاه و جامعه گفت: در برنامه سوم دانشگاه، سه هدف را تعیین کرده ایم. اول مسؤولیت اجتماعی دانشگاه‌ها که مطابق با نیاز کشور و توسعه کشور باید شکل گیرد که از جمله این فعالیت‌ها برنامه‌های آموزشی و پژوهشی با مشارکت دانشگاه‌ها در مباحثی مانند زلزله و سیل است. در این راستا اعضای هیأت علمی دانشگاه و پایان نامه‌های دانشجویی باید مطابق با نیاز جامعه و موضوعاتی از جمله آب، حوادث طبیعی، فضای مجازی، بهداشت و آسیب‌های اجتماعی باشد. البته این موضوعات در قالب پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز دانشگاه و جامعه است.
رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: با توجه به نزدیکی هفته خوابگاه‌ها و توجه به بحث تغذیه دانشجویان در خوابگاه ها؛ باید بگویم که بودجه تغذیه از شهریور پارسال افزایش یافته و باید منتظر میزان بودجه دانشگاه‌ها باشیم تا وضع تغذیه دانشجویی تعیین شود.
وی گفت:در بحث خوابگاه‌ها هم از ظرفیت خیرین و واقفان بهره مند می‌شویم چنانچه هم اکنون یک طرح نیمه تمام خوابگاهی با ظرفیت ۳۵۰ نفر در دست ساخت است که دانشجویان در آن اسکان داده شوند.

 استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای بررسی همه جانبه سیل
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها گفت: با استفاده از همه ظرفیت روز کشور، دانشگاه‌ها و متخصصان اطلاعات دقیق و جامعی را درباره سیل جمع آوری و گزارشی را ارایه می‌دهیم.
 
محمود نیلی احمد آبادی در نخستین نشست این رویداد افزود: هدف این هیأت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای تحلیل و بررسی اتفاق رخ داده است.
وی اضافه کرد: دانشگاه‌هایی که در مناطق سیل زده قرار دارند مسؤولیت زیادی برای این بررسی دارند. در نخستین جلسه‌ای که چهارشنبه بعد از صدور حکم رئیس جمهور تشکیل شد شیوه همکاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی را بررسی کردیم.
رئیس دانشگاه تهران گفت: به سرعت با دانشگاه‌ها تماس گرفته شد و از این دانشگاه‌ها خواسته شد نظرات خود را درباره حادثه رخ داده بگویند، تصمیم داریم از همه ظرفیت‌های روز کشور و دانشگاه‌ها برای بررسی دقیق این مسأله و اطمینان از نتایج به دست آمده استفاده کنیم.
نیلی احمد آبادی افزود: استفاده از همه متخصصان و پژوهشگران این حوزه از دیگر برنامه هاست. ما موظفیم برای این کار از ظرفیت‌های جهانی هم استفاده کنیم بسیاری از دانشمندان ما که در خارج از کشور هستند و در این حوزه صاحب نظرند با ما تماس گرفتند تا نظرات خود را ارایه دهند.
وی گفت: سیل جنبه‌های مختلفی دارد و باید کارگروه‌های مختلفی تشکیل شود تا همه جنبه‌های آن بررسی شود. ارایه راهکار‌هایی برای تکرار نشدن این حوادث بسیار مهم است البته برای ارایه این راهکار‌ها باید ببینیم چه اتفاقاتی افتاده، چه چیز‌هایی باید درنظر می‌گرفتیم و نگرفتیم و باید از چه چیز‌هایی استفاده می‌کردیم.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها ادامه داد: این کار بسیار سنگین است و باید ظرف ۶ ماه گزارشی را ارایه دهیم البته من بسیار خوشبین هستم که با همکاری دانشگاه‌های مختلف و متخصصان این حوزه بتوانیم گزارش جامعی را ارایه دهیم. امیدواریم ارتباط خود را با رسانه‌ها حفظ کنیم و در مرحله اول گزارش آسیب شناسی و در مرحله بعد گزارش جامعی ارایه دهیم.
نیلی احمد آبادی گفت: روی سایت دانشگاه تهران ابزاری قرار داده شده است که افرادی که از حوادث پیش آمده اطلاعاتی دارند بتوانند روی سایت قرار دهند و امیدواریم همه مردم به ما کمک کنند تا به اطلاعات جامعی دسترسی پیدا کنیم شیوه‌های دیگری از جمله شبکه‌های اجتماعی را نیز به کار خواهیم گرفت.
وی افزود: تلاش می‌کنیم در کارگروه‌ها با دقت و سرعت، اما بدون شتاب زدگی بررسی‌ها را انجام دهیم. بسیاری از دانشگاه‌ها در جریان سیل مشارکت داشتند از جمله دانشگاه تهران که کمیته‌ای از همه تخصص‌ها تشکیل داد و اکنون با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال رایزنی هستیم تا در حوزه‌های مختلف شهرسازی، معماری، مسایل اجتماعی، آب و ... اتفاقات خوبی رقم بزنیم.
رئیس دانشگاه تهران در پایان اضافه کرد: ما تجربه‌ای از زلزله سرپل ذهاب و مسایل دیگر داشتیم که این تجربه به کمکمان خواهد آمد، امیدواریم همه ظرفیت دانشگاه‌ها را به کار گیریم و توان خود را در خدمت حل این حادثه بزرگ قرار دهیم./صدا و سیما
:
:
:
آخرین اخبار