تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۸۱۸۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی از دل آسفالت جاده ها در اندیکا چشمه آب فوران می کند


  بارش های کم سابقه سال زراعی جاری باعث شده تا چشمه های فصلی زیادی در شهرستان اندیکا فعال شود که یکی از جالب ترین جلوه های آن جوشش چشمه از دل آسفالت در جاده قدیم اندیکا - شهرکرد است.
به دنبال بارش های مناسب پارسال و امسال بیشتر چشمه ها و رودخانه های فصلی در نقاط مختلف شهرستان اندیکا پرآب شده و باعث خلق چشم اندازهای زیبای طبیعی در این مناطق شده است.
برفگیر بودن ارتفاعات شهرستان اندیکا در حدود نیمی از فصل سال باعث شده تا در پایین دست چشمه های فصلی و دایمی زیادی فوران کند.
یکی از اهالی روستای تنگ تینا در بخش مرکزی اندیکا به خبرنگار ایرنا می گوید:فوران برخی چشمه ها و رودخانه های فصلی در سه دهه گذشته بی سابقه بوده است.
حامد عبدالهی ادامه می دهد:رودخانه تینا و چشمه های اطراف آن در پی خشکسالی چند سال گذشته به طور کامل خشک شده بودند اما اکنون با گذشت یک ماه از فصل بهار تمام چشمه ها و رودخانه های فصلی در این منطقه پرآب شده اند.
یکی از اهالی روستای شیمبار اندیکا نیز در این زمینه می گوید:حجم آب در برخی رودخانه همچون سرحونی و دره شیرون به حدی زیاد شده و بخش هایی از جاده را گرفته که تردد تنها با تراکتور در این جاده امکانپذیر است.
رضا صادقی که 50 سال سن دارد ادامه می دهد: یاد ندارم سالی را که رودخانه ها و چشمه های این منطقه در چنین فصلی از سال اینقدر پرآب باشند.
شهرستان اندیکا از اداره هواشناسی بی بهره است اما میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری ( ابتدای مهر سال 97) تا 30 فروردین 98 در حسینیه اندیمشک به میزان یک هزار و 111 ، ایذه 981.5 و دهدز 769.5 میلیمتر ثبت شد.
کوه کینو، لیله، تازه، سروند، منار، دلا، تاراز، جاوی، دمه، آلا از مهم ترین کوه ها و ارتفاعات برفگیر شهرستان اندیکا هستند.
به گزارش ایرنا هم اکنون رودخانه های سرحونی، پلی، چلوار، تلوک، تینا، دره شیرون،آبشار فصلی شلا و بیشتر چشمه ها فصلی در مناطق مختلف این شهرستان پرآب و جاری هستند.
اندیکا با مرکزیت شهر قلعه خواجه، دارای سه بخش و با جمعیت حدود 80 هزار نفر در شمال شرق خوزستان قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار