تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۸۱۸۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلابی دیگر در سد دز مهار شد
  مدیر دفتر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مهار یک سیلاب دیگر در سد دز گفت: با تمهیدات و پیش بینی مهار سیلاب در رودخانه دز، تمام حجم ورودی سیل 30 فروردین در مخزن سد تسکین و از افزایش میزان خروجی جلوگیری شد.
داریوش بهارلویی  اظهار داشت: از ساعات اولیه بامداد 30 فروردین ماه در پی بارش های بیش از 30 میلیمتری در حوضه دز، روند کاهشی ورودی آب به این سد متوقف و جریان ورودی آب فزونی گرفت.
وی با بیان اینکه اوج دبی سیلابی در اواسط روز به حدود یک هزار و 800 مترمکعب بر ثانیه رسید، افزود: با تمهیدات و پیش بینی هایی که از قبل در خصوص مهار سیلاب این رودخانه در نظر گرفته شد، تمام حجم ورودی سیل در مخزن سد تسکین یافت و از افزایش میزان خروجی جلوگیری شد.
بهارلویی اضافه کرد: در حال حاضر سیاست بهره برداری از سدهای خوزستان که در کارگروه تخصصی مدیریت آب متشکل از کارشناسان خبره حوزه مهندسین مشاور و اساتید دانشگاهی در سازمان آب و برق خوزستان شکل گرفته است , کاهش روند خروجی ها و جلوگیری از تشدید سیلاب دشت هاست .
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: تمام اتفاقات منابع آبی در این کارگروه ویژه به صورت روزانه رصد و تصمیم های متناسب با شرایط گرفته می شود.
وی گفت: نکته ویژه و خاص مهار این سیلاب در پر بودن ظرفیت سدها طی سیلاب های اوایل فروردین ماه است. این مهم ظرافت و حساسیت و محاسبات دقیقی را نیاز دارد که خوشبختانه در این سیل منجر به نتایج مناسبی شد.
بهارلویی با بیان اینکه در سال آبی جاری سیلاب های متعارف متعددی در سد دز مهار شده، اظهار امیدواری کرد: با توقف بارش ها مجدد روند کاهشی ورودی آب در این رودخانه و سد دز آغاز شود.
بارش های چهارشنبه تا جمعه گذشته نگرانی از ورود سیلاب به ویژه در حوضه های کرخه و دز را شدت بخشیده بود.
مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان پیش از این گفته بود: با وجود پیش بینی بارش در روزهای آینده خروجی سدهای استان تغییر چندانی نخواهد داشت. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده بود که با حجم خالی که در مخازن سدها ایجاد شده بود، نگرانی از بابت سیلاب و تشدید آبگرفتگی در پایین دست حوضه ها وجود ندارد.

*ادامه کاهش رهاسازی آب در کارون
در ساعت 11 امروز ورودی به سد کرخه یک هزار و 471 و خروجی یک هزار و 306 مترمکعب در ثانیه و حجم ذخیره آن 5.8 میلیارد مترمکعب است.
سد دز یک هزار و 463 مترمکعب درثانیه ورودی و یک هزار و 136 مترمکعب خروجی دارد و 2.4 میلیارد مترمکعب ذخیره دارد.
سد گتوند امروز یک هزار و 208 مترمکعب در ثانیه ورودی و 992 مترمکعب در ثانیه خروجی و 4.1 میلیارد مترمکعب ذخیره دارد.
سد مارون همچنین ورودی 123 و 57 مترمکعب در ثانیه خروجی دارد و حجم ذخیره آن یک میلیارد مترمکعب است.
عصر دیروز نیز ورودی و خروجی سد کرخه یک هزار و 306 مترمکعب درثانیه، ورودی سد دز یک هزار و 762 و خروجی آن یک هزار و 114 مترمکعب درثانیه، در سد گتوند ورودی یک هزار و 107 و خروجی یک هزار و 168 مترمکعب درثانیه و در سد مارون ورودی 124 و خروجی 58 مترمکعب درثانیه بوده است.
دبی کارون در مقطع اهواز امروز سه هزار و 11 مترمکعب درثانیه و دیروز سه هزار و 102 مترمکعب درثانیه بوده است.
در اثر سیلاب رودخانه های کرخه، دز و کارون تا کنون بیش از 114 روستا دچار آبگرفتگی شده و بیش از 270 روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده اند. جمعیت هلال احمر خوزستان نیز اعلام کرده است: بیش از 170 هزار نفر سیل زده از چهارم فروردین ماه امدادرسانی شدند.
به گفته وزیر کشور، 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار