تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۸۱۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارتباط زمینی 2 روستای سیل زده دشت آزادگان برقرار شد
 سرپرست فرمانداری دشت آزادگان گفت: با تلاش شبانه روزی نیروهای جهادی و دولتی، ارتباط زمینی 2 روستای 'هوفل غربی' و 'سیدحمد' که در محاصره کامل سیلاب مهیب بودند روز شنبه با مرکز شهرستان دشت آزادگان(سوسنگرد) برقرار شد.
عزیز ساعدی  افزود: عملیات رهاسازی و نجات بخشی این 2 روستا از آب ، با احداث حصارکشی ، بهره گیری از پمپ های قوی لجن کش و ساخت سیل بندهای جدید در مسیر دسترسی به روستاها با موفقیت انجام شد و این نخستین گام تعیین کننده برای ازسرگیری زندگی در روستاهای سیل زده دشت آزادگان در غرب خوزستان بود.
وی گفت: هم اکنون آب و برق این روستاها که تا چند روز پیش تا 1.5متر در آب غوطه ور بودند برقرار شده و گروه ارزیاب بنیاد مسکن با حضور در این 2 روستاها مشغول ارزیابی خسارات وارده به مساکن روستایی هستند.
پیش تر مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفته بود تا مسیر دسترسی به روستاهای سیل زده باز نشود امکان برآورد دقیق خسارات وارده ناشی از سیل به خانه های روستایی خوزستان وجود ندارد.
عملیات امدادرسانی به 2 روستای یاد شده تا چند روز پیش تنها از طریق بالگردهای هلال احمر و قایق های نیروی دریایی سپاه امکان پذیر بود.
سرپرست فرمانداری دشت آزادگان در ادامه از افزود: 50 درصد حجم آب سیلاب از روستای 'بنده' از توابع این شهرستان نیز خارج شده و تا چند روز آینده مسیر دسترسی زمینی به این روستا نیز با کمک نیروهای جهادی و همیاری ساکنان بومی باز می شود.
به گفته ساعدی عملیات خارج سازی آب از 5 روستای منطقه که درگیر سیلاب شدند و همچنان در محاصره آب هستند به زودی شروع می شود و به مردم اطمینان می دهیم تا ابتدای ماه مبارک رمضان پنج روستای باقی مانده این شهرستان نیز به شرایط عادی باز خواهند گشت.

** کاهش 2متری ارتفاع آب کرخه در شهر سوسنگرد
سرپرست فرمانداری دشت آزادگان گفت: با کاهش خروجی آب سد کرخه ، سطح آب رودخانه کرخه در برخی مناطق شهر سوسنگرد 1.5 تا 2 متر کاهش یافته و سیلاب همچنان به صورت تدریجی در حال فروکش کردن است.
ساعدی با بیان اینکه شهر سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان هم اکنون مورد تهدید جدی سیل نیست افزود: فعالیت اداری همه دستگاه های دولتی و عمومی از جمله بیمارستان هاو مراکز بهداشتی از هفته گذشته در این شهرستان از سرگرفته شده است.
ساعدی بیان کرد: یاری رسانی به مردم آسیب دیده از سیلاب در اردوگاه های اسکان موقت ادامه دارد.
  طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون در فروردین امسال ، سبب آبگرفتگی و در معرض سیلاب قرار گرفتن هفت شهر و بیش از 270 روستای استان خوزستان شده است.
به گفته وزیر کشور ، سیلاب 400هزار نفر از جمعیت خوزستان را درگیر خود کرده است.
با وجود کاهش روان آب کرخه ، دز و کارون ، هنوز خطر بروز مجدد سیلاب شهرهای حاشیه این رودخانه ها را تهدید می کند.
پیش تر استاندار خوزستان از ساکنان شهرهای حمیدیه ، سوسنگرد ، کوت سیدنعیم ، ابوحمیظه ، الهایی ، بستان و رفیع خواسته بود برای پیشگیری از خطرات و خسارات ناشی از سیلاب ، این شهرها را تخلیه و به مناطق امن یا اردوگاه های اسکان اضطراری بروند.
با وجود هشدارهای استاندار خوزستان و مدیریت بحران استان ،بسیاری از مردم ساکن در این شهرها ترجیح دادند در خانه و کاشانه خود بمانند و تنها ، کودکان ، زنان و سالمندان به اردوگاه های اسکان موقت انتقال یافتند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار