تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۱۸۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شروع مجدد مدارس در اهواز و قفل شدن ترافیک در خیابان های شهر
 باز شدن مجدد مدارس اهواز با 15 روز تاخیر و بسته بودن بسیاری از نقاط جاده ساحلی اهواز سبب شده تا در هسته مرکزی و برخی نقاط شهر شاهد گره های ترافیکی باشیم.
در پی افزایش دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز و برای جلوگیری از تردد خودروها در این مسیر، از نخستین روزهای فروردین امسال جاده های ساحلی غربی و شرقی بسته شدند.
جاده های ساحلی از محورهای مهم حمل و نقل شهری در اهواز محسوب می شوند که نبود آنها باعث کشانده شدن حجم ترافیک به هسته مرکزی شهر اهواز و سایر نقاط پر تردد شده است.
تعطیلی مدارس اهواز پس از تعطیلات نوروزی، از 17 تا 28 فروردین امسال برای کاهش بار ترافیک در سطح شهر تعطیل اعلام شده بودند و امروز پس از 2 هفته با شروع مجدد فعالیت مدارس بسیاری از خیابان های شهر شاهد ترافیک سنگین خودروها بود.
ساعت شروع به کار مدارس ابتدایی مناطق چهارگانه شهرستان های اهواز و کارون از روز شنبه از 7:30 دقیقه به 8:30 دقیقه تغییر یافت اما ساعت آغاز به کار مدارس دوره متوسطه اول و دوم همچون گذشته 7:30 دقیقه است؛ از سویی دیگر ساعت شروع کلاس های نوبت ظهر همانند سابق 12:30 دقیقه است.
تغییر ساعت شروع کلاس ها در نوبت صبح تاحدودی از بار ترافیک در سطح شهر کاسته است اما از آن سو همزمان شدن تعطیلی مدارس نوبت صبح و شروع فعالیت نوبت ظهر سبب شده تا برای مسیرهای کوتاه زمان های طولانی نیاز باشد.

** نقش محوری جاده های ساحلی در روان سازی ترافیک
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان بازگشایی مدارس اهواز پس از چند هفته را سبب گره های ترافیکی در برخی ساعات بیان کرد و افزود: ترافیک در ساعت 7:30 تا 9:30 و 12:30 تا 14:30 به اوج خود می رسد.
سرهنگ منصور جمشیدی ادامه داد: از شهروندان اهوازی درخواست می شود از تردد غیر ضروری در این ساعات خودداری کنند تا سرویس مدارس سریعتر دانش آموزان را جابجا کنند.
وی ادامه داد: جاده های ساحلی غربی و شرقی اهواز شریان های اصلی این شهر هستند و مسدود شدن آنها سبب ایجاد چنین گره های ترافیکی شده است؛ تنها راه مدیریت این شرایط همکاری خود شهروندان است.
جمشیدی گفت: برای کاهش بار ترافیک در اهواز قسمت هایی از جاده ساحلی اهواز از جمله جاده ساحلی شرقی به سمت فلکه پنج نخل، ساحلی غربی حدفاصل بیمارستان مهر تا پل سوم و مسیر شمال به جنوب جاده ساحلی به سمت پل سیاه بازگشایی شده است.

** بحران سیل، مشخص کننده نقاط ضعف جاده های اهواز
یک کارشناس امور ترافیک در همین خصوص گفت: تعداد خودروها در شهر اهواز رو به افزایش است اما متناسب با حجم آنها جاده در این شهر ساخته نشده است.
رضا اسکندری با اشاره به اینکه خیابان های شهر اهواز در طول سالیان اخیر توسعه نیافته اند ادامه داد: یکی از مهم ترین نیازهای این شهر برای کاهش بار ترافیک تکمیل کریدور شمال به جنوب است.
وی یادآور شد: بیشتر حجم بار ترافیک در جاده های ساحلی اهواز قرار دارد اما این مسیر نیز به دلیل داشتن جاذبه های تفریحی قادر به رفع نیاز شهر اهواز از تکمیل جاده ها و بزرگراه ها نیست.
به گفته اسکندری این مشکل سال هاست در شهر اهواز وجود دارد اما با بالا آمدن دبی رودخانه کارون و بسته شدن جاده ساحلی این کمبودها خود را نشان داده است.
وی افزود: باید رینگ های بزرگراهی در اهواز توسعه یابد تا افراد برای سفرهای طولانی درون شهری نیازی به رفت و آمد از هسته مرکزی شهر نداشته باشند.

** اتلاف وقت و سوخت در ترافیک شهر
سواری یکی از رانندگان سرویس مدارس که در مسیر امانیه - کیانپارس فعالیت می کند در این باره گفت: تغییر ساعت مدارس نوبت صبح سبب شده تا در هنگام جابجایی دانش آموزان مشکلی به جز طولانی شدن مسیر تردد نداشته باشیم.
وی ادامه داد: در روزهای عادی دانش آموزان نوبت ظهر را پیش از ساعت 12:15 دقیقه از منازل به مدارس منتقل می کردیم و پس از آن دانش آموزان نوبت صبح را از مسیر جاده ساحلی به مقاصد مورد نظر می رساندیم که مدت زمان این مسیر بین 20 تا 25 دقیقه بود.
سواری توضیح داد: امروز جابجایی دانش آموزان نوبت صبح از مدرسه به منازل بیش از یک ساعت و نیم زمان برد که علاوه بر وقت گیر بودن سبب اتلاف سوخت نیز می شود.

** سخت شدن مدیریت در زمان وقوع حادثه
یکی از شهروندان اهوازی با طرح این مطلب که در صورت وقوع حادثه در ساعات اوج ترافیک مدیریت شرایط سخت خواهد بود گفت: ظهر امروز شاهد ترافیک سنگین در نقاطی همچون گلستان، امانیه، کیانپارس بودیم.
وی ادامه داد: در این نقاط مدارس، مراکز تجاری و اداری بسیاری وجود دارد و با این حجم از تردد خودرو در صورت بروز احتمالی حادثه،مشخص نیست که شیوه امداد رسانی به چه صورت خواهد بود.
وقوع سیل علاوه بر آشکار ساختن نقاط ضعف بسیار در حوزه های مختلف، نشان داد که شهر اهواز در راستای کاهش زمان سفر، صرفه جویی در سوخت و مباحث پدافند غیر عامل نیازمند توسعه مسیرهای ارتباطی است تا در صورت بروز مشکل در جاده های ساحلی، تردد در شهر دچار مشکل جدی نشود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار