تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۸۱۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رييس اداره حفاظت محيط زيست خرمشهر:
بيش از 40 درصد گرد و غبار، ناشي از زمين‌هاي باير اطراف شهر است
زمين‌هاي خشك اطراف خرمشهر كه اكنون به كانون گرد و غبار تبديل شده‌اند در گذشته نخلستان بوده‌اند؛ خاك موجود در اين زمين‌ها اكنون شور شده و براي اصلاح اين مناطق به اعتبار قابل توجه‌اي نياز است / آب رودخانه براي تامين آب شرب شهر استفاده مي‌شود، در حال حاضر در شهر اهواز فاضلاب‌هاي شهري و صنعتي به درون رودخانه كارون سرازير مي‌شوند و اين رودخانه بدون اينكه فرصتي براي گندزدايي و خودپالايي داشته باشد، وارد خرمشهر مي‌شود
خوزنیوز: رييس اداره حفاظت محيط زيست خرمشهر گفت: حدود 40 تا 50 درصد گرد و غباري كه در شهر مشاهده مي‌شود مربوط به زمين‌هاي باير اطراف شهر است و با وزش كم‌ترين باد، خاك فراواني به هوا بلند مي‌شود؛ ايجاد كمربند سبز در اطراف خرمشهر مي‌تواند تا حدي اين مشكل را كاهش دهد.
 
سيد محمدحسن فقيه در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: سال گذشته شهرهاي استان خوزستان از سوي سازمان حفاظت محيط زيست مورد ارزيابي قرار گرفتند و مواردي مانند وضعيت فاضلاب شهرها، پسماندهاي بيمارستاني، بهداشت پايانه‌هاي مسافربري، فضاي سبز شهر و آلودگي هوا در اين ارزيابي مورد بررسي قرار گرفت. در اين بررسي كه در 18 شهر انجام شد، خرمشهر در رتبه 14 و در ارزيابي مشابه‌اي كه از سوي مركز بهداشت استان و در 22 شهر استان انجام شد نيز خرمشهر در رتبه 18 قرار گرفت.
 
وي با بيان اينكه خرمشهر از نظر فضاي سبز بسيار محروم است، تصريح كرد: زمين‌هاي خشك اطراف خرمشهر كه اكنون به كانون گرد و غبار تبديل شده‌اند در گذشته نخلستان بوده‌اند؛ خاك موجود در اين زمين‌ها اكنون شور شده و براي اصلاح اين مناطق به اعتبار قابل توجه‌اي نياز است.
 
رئيس اداره حفاظت محيط زيست خرمشهر خاطرنشان كرد: در حال حاضر گونه گياهي "كنوكارپوس" بيشترين وسعت پوشش گياهي منطقه را تشكيل مي‌دهد كه اين گونه نيز غيرمثمر است؛ اين در حالي است كه جهاد كشاورزي مي‌تواند از زمين‌هاي اطراف خرمشهر براي كشت نخل و ديگر گونه‌هاي مثمر استفاده كند.
 
وي درباره وضعيت آلودگي رودخانه كارون تاكيد كرد: با توجه به اينكه از آب رودخانه براي تامين آب شرب شهر استفاده مي‌شود، پيشگيري از آلوده شدن آن اهميت بسياري پيدا مي‌كند. در حال حاضر در شهر اهواز فاضلاب‌هاي شهري و صنعتي به درون رودخانه كارون سرازير مي‌شوند و اين رودخانه بدون اينكه فرصتي براي گندزدايي و خودپالايي داشته باشد، وارد خرمشهر مي‌شود و در گذر از اين شهر نيز بر آلودگي اين رودخانه افزوده مي‌شود. صنايع كشتي‌سازي‌ موجود در خرمشهر نيز بر آلودگي اين رودخانه مي‌افزايند.
 
فقيه درباره اقدامات پيش‌بيني شده براي كاهش آلودگي رودخانه كارون و اجراي طرح "خوداظهاري"، گفت: در برنامه پنجم توسعه قانوني تصويب شد كه براساس آن هر واحد صنعتي كه فعاليت‌هاي اقتصادي دارد و اين فعاليت‌ها با توليد فاضلاب‌هاي آلوده‌كننده همراه است، ملزم به كنترل ميزان آلودگي از طريق انجام آزمايش‌هاي آبي در آزمايشگاه‌هاي معتبر محيط زيست است. در صورتي كه ميزان آلودگي بيش از حد مجاز تشخيص داده شود، اين موضوع به صاحبان صنايع گزارش داده شده و آنها ملزم به رفع مشكل خواهند بود.
 
وي افزود: اين قانون در برنامه پنجم توسعه تكميل‌تر شده و براساس آن صاحبان صنايع بزرگ‌تر مانند كارخانه‌ها، به اجراي طرح "خوداظهاري" ملزم هستند و بايد اطلاعات مربوط به خروجي فاضلاب كارخانه را به صورت لحظه‌اي كنترل و گزارش كنند. اين اطلاعات بر اساس فاكتورهايي كه سازمان حفاظت محيط زيست تعريف كرده گزارش مي‌شوند.
 
رئيس اداره حفاظت محيط زيست خوزستان تصريح كرد: "خود اظهاري" به اين معني است كه مسئولان صنايع و كارخانه‌ها از طريق آزمايش‌هاي معتمد، هر 45 روز يك‌بار و به صورت غيرمترقبه از خروجي فاضلاب نمونه‌برداري كرده و آن را آزمايش كنند. به كمك اين طرح مي‌توان سطح آلودگي‌هاي توليد شده را كنترل كرد. اگرچه اين طرح كمتر مورد توجه صنايع قرار گرفته، ولي قرار است پس از رايزني، روشي جديد براي ملزم كردن صنايع به اجراي اين طرح اعمال شود.
 
فقيه درباره وضعيت دفع پسماندها و زباله‌هاي شهري در خرمشهر خاطرنشان كرد: به دليل وجود تغييرات متعدد در حوزه شهرداري خرمشهر، در حوزه مديريتي نابساماني ايجاد شد و رسيدگي به موضوع پسماندهاي شهري به تعويق افتاد، ولي در حال حاضر اقداماتي در اين زمينه در حال انجام است. يكي از اين اقدامات، تعيين جايگاهي وي‍ژه براي دفع پسماند به روش اصولي و با ديوارچيني و قطعه‌بندي‌هاي مناسب است. همچنين قرار بر اين است كه به‌زودي طرح تعويض ماشين‌‌آلات فرسوده حمل زباله و پسماند و همچنين طرح مكانيزاسيون خدمات شهري در خرمشهر اجرايي شود.
:
:
:
آخرین اخبار