تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۱۸۱۹۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بکارگیری مشارکت های مردمی برای جبران خسارت های سیل لازم است
  رییس شورای عالی استانها گفت: دولت در شرایط فعلی منابع مالی محدودی دارد از همین رو باید با بکارگیری مشارکت های مردمی برای جبران خسارت های سیل در استان های مختلف تلاش کنیم.
 مرتضی الویری روز یکشنبه در هفتاد و چهارمین نشست شورای شهر اهواز در سالن اجتماعات این شورا اظهار داشت: براساس ماده 101 قانون اساسی یکی از مهم ترین وظایف شورای عالی استان ها منع تبعیض است که باتوجه به وجود مشکلات موجود حجم کار این شورا بسیار و مسئولیت ها سنگین است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامی جدی برای رفع تبعیض و توسعه عدالت در این خصوص صورت نگرفته است ادامه داد: با سفر به شهرهای مختلف در پی شناسایی ریشه های تبعیض هستیم تا مشکلات مختص به هر شهر را بررسی و در شورای عالی استان ها مطرح کنیم.
الویری یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش خسارت حوادث را پیشگیری دانست و اظهار داشت: عمدتا برای اقدامات فوری هزینه می کنیم اما نسبت به راهکارهای پیشگیرانه غافل هستیم.
وی توضیح داد: تا سال های پیش کلانشهر تهران با بارندگی های اندک نیز شاهد آبگرفتگی بسیار معابر و وارد شدن خسارت بود حتی در برخی سال ها شاهد طغیان رودخانه ها و تلفات جانی بودیم اما در سال گذشته با اقداماتی نظیر لایروبی کانال های دفع آب های سطحی از بروز خسارت ها و مشکلات بعدی جلوگیری شد.
رییس شورای عالی استانها یادآور شد: یکی از برنامه های ما در این شورا الزام مدیریت شهری برای اختصاص مبالغی در راستای پیشگیری و رصد حوادث احتمالی است.

**کمک 100 میلیارد ریالی به نقاط درگیر سیل
همچنین رییس شورای کلانشهر تهران در این نشست با اشاره به کمک 100 میلیارد ریالی شهرداری تهران به مناطق درگیر سیل اظهار داشت: تجهیزات لجستیک، ماشین آلات و نیروهای پرسنل شهرداری تهران از نخستین روزهای آغاز سیل در کشور در اختیار نقاط درگیر حادثه قرار گرفتند.
محسن هاشمی رفسنجانی افزود: یکی از مهم ترین وظایف خود در شرایط فعلی را کمک به سیل زدگان می دانیم از همین رو امروز برای بازدید از شهرهای درگیر سیل راهی استان خوزستان و لرستان شده ایم.
وی با اشاره به اینکه کمک های مورد نیاز از طریق شورای عالی استانها پیگیری می شود گفت: بیش از 120 دستگاه ماشین آلات و 400 نفر از کارکنان شهرداری تهران در نقاط درگیر سیل درحال خدمت رسانی هستند.
هاشمی رفسنجانی درخصوص متروی اهواز نیز یادآور شد: این مساله با حضور گروهی از اعضای شورای شهر اهواز در مرکز پیگیری می شود تا هرچه سریعتر این مترو راه اندازی شود.


**لزوم شناسایی و اطلاع رسانی نیازهای سیل زدگان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در این نشست اظهار داشت: در زمان بحران تمام دستگاه ها و نیروهای مردمی همکاری می کنند اما پس از خروج آنها مشکلات مردم آغاز و اوج معضلات نمایان می شود.
مجید فراهانی افزود: یک گروه باید مجموعه نیازهای مناطق سیل زده را شناسایی و آنها را اطلاع رسانی کند درحال حاضر اگرچه خدمات امدادی به مردم سیل زده ارائه می شود اما ساکنان برخی روستاها نیازمند راه اندازی مجدد امکانات زیرساختی خود همچون آب، برق و گاز هستند که در این خصوص نیاز به نیروهای تاسیساتی و ماهر است.
وی تصریح کرد: باید تجربیات، نقاط قوت و ضعف این حادثه ثبت شود تا در صورت وقوع رویدادهای مشابه از آنها بهره گرفت.

مجتبی یزدانی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران توضیح داد: تاکنون 12 دستگاه لودر، 34 دستگاه کمپرسی، هفت دستگاه بیل مکانیکی و سه دستگاه خودروی حمل زباله به دشت آزادگان اعزام شده است.
وی با اشاره به استقرار نیروهای شهرداری تهران در دشت آزادگان ادامه داد:یکی از معاونان شهرداری تهران نیز در دشت آزادگان مستقر شده است.
یزدانی یادآور شد: همچنین مبلغ 47 میلیارد و 530 میلیون ریال نیز توسط کمک های مردمی جمع آوری و از طریق هلال احمر در اختیار سیل زدگان دشت آزادگان قرار گرفت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار