تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۱۸۲۱۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار: سیل، برکات زیادی برای خوزستان به همراه داشته است
استاندار خوزستان گفت: فارغ از اینکه سیلاب اخیر در خوزستان خساراتی به همراه داشته اما برکات و نعمت های زیادی را نیز برای این استان به همراه داشته است که نباید از آنها غافل ماند.
 غلامرضا شریعتی عصر جمعه در نشستی با حضور رییس شورای راهبری نهاد ریاست جمهوری و تعدادی از مدیران رسانه های ملی در سالن جلسات استانداری خوزستان افزود: سیلاب اخیر باعث زنده شدن استان خوزستان شد زیرا در سالهای اخیر خشکسالی باعث به خطر افتادن حیات در این استان شده بود.
وی گفت: به لطف سیلاب اخیر اکنون ظرفیت زیادی از سدهای استان پر شده، تالابها آبگیری شدند، و حتی خورهای این استان نیز سیراب گشته و تمامی کانون های ریزگرد در این استان از سیلاب بهره مند شدند.
استاندار خوزستان گفت: یکی از کانونهای ریزگرد در استان خوزستان در منطقه شریفیه در جنوب شرقی اهواز به وسعت 120 هزار هکتار قرار دارد که با سیلاب اخیر بیشتر این کانون مملو از آب شده که تا مدتها خطر ریزگردها در این منطقه بر طرف شد.
وی طول حوضه آبریز کرخه را 145 کیلومتر و حوضه آبریز دز را 65 کیلومتر بیان کرد و گفت: این سدها نعمتهای فراوانی برای استان به همراه داشته اند که با توجه به ذخیره سیلابها امسال در بعد کشاورزی و تامین حقآبه کشاورزان مشکلی نخواهیم داشت.
وی به وضعیت سیلاب در استان خوزستان پرداخت و تشریح کرد: البته سیلاب برخی مناطق استان را نیز تحت تاثیر قرار داده و خسارات قابل توجهی به آنها وارد کرده است اما با مدیریت صحیح اجازه ندادیم حتی یک نفر در جریان این سیلاب کشته شود.
شریعتی گفت: در یک سال نرمال آبی در خوزستان همواره 28 میلیارد متر مکعب آب در خوزستان وارد شده است اما از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا کنون 36 میلیارد متر مکعب آب وارد استان خوزستان شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال آبی که مهر ماه امسال می باشد این میزان به بیش از 50 میلیارد متر مکعب برسد.
وی گفت: زیر ساخت های استان خوزستان برای پذیرش 28 میلیارد متر مکعب روان آب پیش بینی شده است و طبیعی است که حجم بیش از این میزان روان آب می تواند مشکلاتی را برای استان به همراه داشته باشد.
استاندار خوزستان اضافه کرد: سیلی که اخیرا به استان خوزستان وارد شد یک سیل بسیار سنگین و مخرب بود که در صورت مدیریت نشدن می توانست هزینه ها و خسارات بسیار سنگینی در استان به همراه داشته باشد اما با یک مدیریت صحیح و حساب شده این میزان خسارات به حد اقل ممکن رسید.
وی به وضعیت آبی استان در سال قبل پرداخت و گفت : در سال آبی گذشته در مجموع 13 میلیارد متر مکعب آب وارد استان خوزستان شد که سال بسیار پر تنش و کم آبی را برای استان رقم زد و حتی کشاورزان و باغ داران استان با چالش جدی مواجه شدند.
نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: خشکسالی سال قبل نخیلات جنوب استان را با خطر جدی مواجه کرد به طوریکه مجبور شدیم در چند نوبت آب اختصاصی و موجی برای نخیلات جنوب استان رها سازی کنیم و برای اینکه شرکتهای توسعه نیشکر از این آب استفاده نکنند مجبور شدیم برق این شرکتها را تا 10 ساعت هم قطع کنیم تا پمپهای آب آنها قدرت استحصال از آب رها شده برای نخیلات را نداشته باشند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل حدود 40 درصد محصولات شرکتهای توسعه نیشکر کاهش یافت و امسال نیز سیلاب باعث خسارات سنگین به محصولات کشاورزی شرکتهای توسعه نیشکر شده است.
وی افزود: سال گذشته میزان سختی آب در روستاها و شهرهای جنوب استان به دلیل کاهش منابع آبی به مرز 18 هزار میکروموس بر ثانیه رسید و این درحالی است که با انتقال آب از طرح غدیر 2 توانستیم این میزان را به سه هزار و 500میکروموس بر ثانیه کاهش دهیم.
وی افزود: سال گذشته میزان ذخیره سازی آب در پشت سدهای استان خوزستان یک میلیارد متر مکعب بوده است و این در حالی است که برای آب شرب مردم به یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب نیاز داشتیم.
وی در ادامه به وضعیت سدها در استان خوزستان هم اشاره کرد و گفت: سیلاب امسال باعث شد تا میزان آب ذخیره در سدهای استان به یک مرزی برسد که تا کنون تجربه نشده بود به طوریکه میزان آب ذخیره شده در سد دز به بیش از 2 میلیارد متر مکعب و در کرخه به بیش از 6 میلیارد متر مکعب رسید.
استاندار خوزستان گفت: میزان سیلاب اخیر در سد کرخه در برخی روزها به پنج هزار و 900 متر مکعب رسید که اگر این سد وجود نداشت تمام مناطق پایین دستی به طور کامل نابود می شدند.
استاندار خوزستان گفت: از روز بروز حادثه سیل در خوزستان تیمی 11 نفره متشکل از اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه آب و برق، و چند شرکت مشاور سد در استانداری تشکیل و این کارگروه موظف شد آب ورودی به صورت روزانه و لحظه ای پایش و برای تعیین میزان خروجی و تصمیم نهائی در اختیار اعضای شورای تامین استان قرار دهند.
وی گفت:اعضای شورای تامین استان نیز با توجه به نظرات کارشناسی این تیم وضعیت سیلاب در استان را رسیدگی و برای به حد اقل رساندن خسارات تصمیم گیری کرده و نسخه علاج بخشی در نظر گرفته می شد.
وی گفت: علاوه بر این شورای تخصصی همچنین از تجربیات افراد محلی با سابقه که در سالهای پیشین تجربیات چنین سیلابهائی را نیز داشتند استفاده شده و راهکارهای آنها را برای مقابله با سیل به کار گرفتیم که توفیقات زیادی را نیز به همراه داشت.
شریعتی به حجم بالای سیلاب در حوضه آبریز کرخه و دز اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیتهای بستر این رودخانه ها به طور طبیعی آب بیش از حجم آنها از این رودخانه ها طغیان کرده و در چند نقطه هم این رودخانه ها به هم پیوستند که اگر مدیریت صحیحی انجام نمی شد قطعا سیلاب وارد شهر اهواز می گردید.
وی افزود: به همین دلیل و با رویکرد به حد اقل رساندن خسارات تلاش شد که از ورود آب به تمامی شهرهای استان خوزستان جلوگیری شود و با سیاستهای اعمال شده شهرهای در معرض سیلاب چون شوش، شوشتر، اهواز، حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، بستان، رفیع، شادگان، خرمشهر و آبادان از سیلاب نجات یافتند.
استاندار خوزستان گفت: البته تعدادی از روستاهای استان که در نزدیکی های این رودخانه ها بودند دچار آسیب و آبگرفتگی شدند که با هشدارهای به موقع بسیاری از این روستاها تخلیه و از آسیب رسیدن به افراد جلوگیری شد.
وی گفت: در حال حاضر تنها مناطقی از جنوب استان از جمله شادگان، آبادان و خرمشهر در معرض تهدید سیلاب قرار دارند که با تدابیر لازم به زودی این مناطق نیز از خطر سیلاب رهایی خواهند یافت.
وی گفت: برای جلوگیری از ورود آب به شهر آبادان یک سیل بند به طول سه کیلومتر و به ارتفاع 2 متر در کمتر از 20 ساعت توسط نیروهای جهادی و از جمله سپاه ایجاد شد که در نوع خود کاری بی نظیر بوده است.
وی گفت: در شاخصهای جهانی در بحث سیلاب سه مولفه شامل به حد اقل رساندن تلفات انسانی، پایداری سدها و خسارات حداقی مالی مطرح است که در سیلاب اخیر هر سه مولفه یاد شده در خوزستان محقق شد.
وی گفت: بعد از وقوع سیلاب در خوزستان کارشناسان اعلام کردند به طور حتم شهرهای رفیع، حمیدیه، بستان و سوسنگر به طور کامل به زیر آب خواهند رفت ولی با اقدامات انجام شده تنها تعدادی از روستاهای بالا دست این شهرها دچار آبگرفتگی شدند و اجازه ندادیم آب وارد این شهرها شود.
وی نقش مردم در کنار نیروهای امدادی استان را بی بدیل خواند و گفت: به رغم سمپاشی های معاندان نظام برای همراهی نکردن مردم با مسئولان ولی همدلی آنان با مسئولان باعث شد تا سیلاب کمترین خسارت را در استان به همراه داشته باشد.
استاندار خوزستان در ادامه گفت: البته موضوع سیل در خوزستان منتفی نیست و با توجه به بارشهای آتی و نیز ذوب شدن برفها در بالا دست استان پیش بینی شده که 1.5 میلیارد متر مکعب آب در حوضه آبریز کارون و 700 میلیون متر مکعب در حوضه آبریز کرخه آب وارد استان شود.
وی در پایان ضمن قدردانی از تمامی رسانه هایی که دلسوزانه عملکرد مدیریت استان را نقد کرده بودند گفت: قطعا رسانه های دلسوز در تصمیم گیری می توانند یار و مددکار مسئولان باشند و با اطلاع رسانی به موقع بساری از بحرانها را از بین ببرند.

**مدیریت سیلاب خوزستان به عنوان یک مدل معرفی شود
رئیس شورای راهبری نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست با تقدیر از مدیریت استان در مهار این سیلاب گفت: به طور حتم اگر مدیریت صحیحی در خصوص این سیل سهمگین اعمال نمی شد می توانست خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
فریدون وردی نژاد افزود: بررسیها نشان می دهد که سیل اخیر در خوزستان در نوع خود تا کنون بی نظیر بوده است و اگر با هوشمندی و برنامه مدیریت نمی شد می توانست بسیاری از مناطق استان خوزستان را به زیر آب ببرد.
وی گفت: با توجه به موفقیت مدیریت سیلاب در خوزستان می بایست پس از مستند سازی، مدلی از این نوع مدیریت ارائه شده و حتی جامعه دانشگاهی نیز به صورت علمی این مدل را بررسی و در دستور کار قرار دهد.
وی این سیلاب را یک آشوب اقلیمی در کشور توصیف کرد و گفت: به طور حتم همه ارگانها در کنترل این سیلاب عظیم در استان نقش موثر و مثبتی داشته اند که در صورت سهل انگاری می توانست موضوع را در استان بسیار پیچیده نماید.
وردی نژاد به بازدید میدانی خود و تیم همراه در برخی مناطق سیل زده هم اشاره کرد و گفت: در برخی از این مناطق در بحث امداد رسانی و نیز مسائل بهداشتی مشکلاتی وجود دارد که مدیریت استان باید سریعتر به این مشکلات رسیدگی نماید.
مدیر عامل اسبق ایرنا اظهار داشت: برخی مناطق سیل زده نیاز مبرم به مواد بهداشتی و دستشوئی های سیار دارند که لازم است هر چه سریعتر این موارد برای آنان رفع تا مشکلات آنان به حد اقل ممکن برسد.
وی وجود روانشناس در مناطق سیل زده استان خوزستان را نیز ضروری دانست و گفت: برای التیام بخشیدن به افراد سیل زده و نیز دمیدن روح آرامش به این افراد نیاز است تا روانشناسان به این مناطق اعزام شوند.

**مسائل و مشکلات سیلاب اخیر مستند سازی شود
مدیر کل روابط عمومی و نهاد مردمی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم در این نشست گفت: یکی از درسهای سیل همواره وجود نواقص و نارسائیهایی است که می تواند برای مسئولان به یک فرصد و تجربه تبدیل شود.
اسماعیل رمضانی افزود: هر چند مسئولان در استان خوزستان برای مدیریت سیل و نیز امداد رسانی به مردم سیل زده سنگ تمام گذاشته اند ولی قطعا با مشکلات جدیدی نیز مواجه شده اند که تا کنون آن را تجربه نکرده اند.
وی گفت: به همین دلیل این مسائل و مشکلات باید توسط کارشناسان خبره مستند سازی شده و از هم اکنون راهکارهای لازم برای رفع آن ارائه شود تا در صورت تکرار چنین حوادثی مردم به راحتی بتوانند در کنار مسئولان قرار گیرند.
رمضانی افزود: اگر این مسائل و مشکلات به فراموشی سپرده شوند و برای رفع آن چاره اندیشی نشود ممکن است در حوادث احتمالی بعدی به موانعی برای مسئولان تبدیل شود که حل آن بسیار دشوار شود.
بارشهای سنگین باران در خوزستان و استانهای بالا دست از نهم فروردین این استان را با سیل مواجه کرد به طوریکه بیش از 273 روستای این استان با آبگرفتگی مواجه شده و 400 هزار نفر در معرض سیلاب قرار گرفتند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار