تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان:
کلزا را به دلالان نفروشید
  رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان از کشاورزان کلزاکار استان خواست محصول خود را به دلالان نفروشند و تنها به مراکز خرید وابسته به تعاون روستایی و غله استان در قبال وجه نقد تحویل دهند.
 
کیخسرو چنگلوایی افزود: به تازگی برخی دلالان کلزای تولیدی استان را خریداری و به سایر نقاط کشور انتقال می دهند و با این اقدام در روند خرید تضمینی دانه روغنی کلزا توسط مراکز رسمی اختلال ایجاد می کنند.
وی نسبت به دخالت دلالان در روند خرید محصول دانه روغنی کلزا که به تازگی کار برداشت آن در خوزستان شروع شده هشدار داد و گفت:کاهش میزان خرید تضمینی کلزا سبب خواهد شد امکانات و نهاده هایی که برای توسعه کشت این محصول برای خوزستان تخصیص می یابد کاهش یابد.
برداشت دانه روغنی کلزا از سطح 23هزار هکتار از اراضی غربی ، شمالی و مرکزی خوزستان 28 فروردین ماه شروع شده و هم اکنون به اوج خود نزدیک شده است.
برداشت این محصول راهبردی که نقش مهمی در تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور دارد و هر سال سطح زیر کشت آن افزایش می یابد تا اواخر اردیبهشت ماه امسال ادامه دارد.
چنگلوایی گفت: در سال زراعی 1398-1397 حدود 30هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان زیرکشت محصول راهبردی کلزا رفت ولی در جریان سیلاب اخیر هفت هزار هکتار آن که به بار نشسته بود دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت.
وی پیش بینی کرد حدود 50 هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستان خریداری و به کارخانه های روغن کشی انتقال یابد.
چنگلوایی قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا را 34هزار و 400 ریال عنوان کرد و افزود: بهای خرید تضمینی محصول کلزا به صورت نقدی به حساب کشاورزان واریز می شود.
پارسال از حدود 18هزار هکتار سطح زیر کشت محصول کلزا در خوزستان حدود 30هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد چنانچه سیلاب اراضی آماده برداشت را از بین نمی برد تولید این محصول در خوزستان به بیش از 60هزار تن می رسید.
کشاورزان شوش ، شوشتر(شعیبیه) ، دشت آزادگان ، اهواز ، خرمشهر ، حمیدیه و دزفول بیشترین خسارت را از سیلاب متحمل شدند.
در استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصول زراعی و باغی تولید می شود که از این حیث استان خوزستان رتبه نخست کشوری را دارد.
طبق برنامه با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری در خوزستان ، مجموع تولیدات کشاورزی و باغی استان تا سال 1400 به 25میلیون تن برسد.
استان خوزستان حدود 1.2میلیون تن اراضی قابل کشت دارد که در سه فصل ، تابستانه ، پاییزه و بهاره زیرکشت می رود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار