تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۸۲۲۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از وضعیت برپایی مدارس در کمپ‌های سیل‌زدگان حمیدیه
از 31 فروردین‌ماه مدارس خوزستان بازگشایی شده‌اند و آموزش و پرورش، مدارس چادری در برخی کمپ‌های اسکان سیل زدگان در حمیدیه برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان فراهم کرده است.
در نوروز 98 سیل، مهمان ناخوانده خانه‌های خوزستانی‌ها بود. این سیل باعث تخلیه نقاط مختلفی از استان شد. روستاهای زیادی در حمیدیه دچار آبگرفتگی شدند و 17 فروردین ماه 98 فرماندار شهرستان حمیدیه با صدور دستور تخلیه این شهرستان اعلام کرد "با توجه به افزایش بی‌سابقه حجم مخزن سد کرخه و افزایش خروجی این سد و همچنین شکسته شدن سیل‌بندهای حمیدیه، به این نتیجه رسیده‌اند که مخصوصا کودکان، زنان و سالمندان باید از شهر خارج شوند."
 

اکنون 23 روز از زمان تخلیه حمیدیه می‌گذرد، افراد زیادی از خانه‌های خود خارج شدند و در اردوگاه‌های اسکان اضطراری اسکان داده شدند. برخی افراد نیز به خانه‌های خود بازگشتند اما هنوز افراد زیادی در کمپ‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند.
 
مدارس مناطق سیل‌زده به مدت دو هفته پس از پایان تعطیلات نوروز، تعطیل اعلام شدند، با تصمیم مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مبنی بر ادامه سال تحصیلی در استان تا پایان اردیبهشت‌ماه، فعالیت مدارس خوزستان از 31 فروردین ماه از سر گرفته شد.
 
آموزش و پرورش شیوه‌های مختلفی از جمله انتقال دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده به نزدیک‌ترین مدارس، تقبل هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، افزایش مدت فعالیت مدارس استان و... را در نظر گرفته بود.
 
نیازهای اولیه زندگی، مهم‌تر از تحصیل فرزندان

 
در مناطق روستایی حمیدیه اما شرایط به گونه دیگری است؛ مدارس بازگشایی شده‌اند اما مردم می‌گویند ما درگیر تامین نیازهای اولیه‌مان هستیم و توجهی به مدرسه رفتن دانش‌آموزان ندارند.
 
در طول مسیر روستای خسرج در حمیدیه کودکان و نوجوانانی دیده می‌شوند که به جای حضور در کلاس درس در جاده منتظر ماشین‌های حاوی کمک‌های مردمی هستند.
 
200 دانش‌آموز روستای خسرج درگیر سیلاب هستند
 
روستای خسرج حمیدیه دارای 400 دانش‌آموز دوره ابتدایی است، به گفته یکی از کارشناسان آموزش و پرورش حمیدیه از این تعداد حدود 200 دانش‌آموز درگیر سیلاب هستند.

 
در برخی اردوگاه‌های شهرستان حمیدیه چادرهایی برای برگزاری کلاس برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده برپا شده است. در یکی از این کمپ‌ها که حدود 70 خانوار سکونت دارند، سه چادر برای 34 دانش‌آموز ابتدایی برپا شده است. در هر یک از این چادرها، دانش‌آموزان در دو پایه مختلف در یک کلاس مشغول تحصیل هستند.
 
هوای گرم شرایط را برای تحصیل دانش‌آموزان سیل‌زده سخت‌ کرده است
 
زمین زیر میز و نیمکت‌ها و خاک زمین اطراف این چادرها خیس است که به گفته معلمان، این زمین در ابتدای برپایی مدرسه در این مکان خشک بوده است اما در این مدت آب به آن نفوذ کرده است. هوای گرم خوزستان نیز شرایط را برای دانش‌آموزان سخت‌تر می‌کند.
 
یکی از معلم‌ها می‌گوید: از 31 فروردین که مدارس بازگشایی شدند ما کار آموزش دانش‌آموزان را شروع کردیم. در روزهای اول حتی چادر هم نداشتیم و دانش‌آموزان زیر درخت در فضای آزاد درس می‌خواندند اما دوم اردیبهشت ماه برای ما چادر آوردند.
 
دانش‌آموزان مشکل لوازم التحریر ندارد
کتاب درسی پیدا نمی‌شود

 
این معلم ادامه می‌دهد: پکیج‌های آموزشی حاوی لوازم‌التحریر از طرف آموزش و پرورش در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است و دانش‌آموزان از این نظر مشکلی ندارند اما اغلب آن‌ها کتاب ندارند و معلم‌ها مجبور هستند از مطالب کتب درسی، پیش از تدریس کپی بگیرند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. 21 اردیبهشت ماه امتحانات دانش‌آموزان شروع می‌شود، وزارت آموزش و پروش نیز قول‌هایی برای تامین کتب درسی داده است اما در این زمان از سال پیدا کردن کتاب درسی مشکل است.
 
مشعلی، یکی از کارشناسان اداره آموزش و پرورش حمیدیه در این خصوص به ایسنا گفت: برای تحصیل دانش‌آموزان دوره متوسطه مشکلی وجود ندارد و این دانش‌آموزان در مناطق روستایی در مدرسه روستای شیخ طعمه درس می‌خوانند. برای سرویس رفت و آمد این دانش‌آموزان، جلسات مختلفی برگزار شد و از نهم اردیبهشت یا حداکثر دهم همین ماه، مشکل سرویس ایاب و ذهاب آن‌ها نیز حل می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، دو کلاس درس نیز در پادگان‌های ثامن‌الائمه و جوادالائمه (محل اسکان سیل‌زدگان حمیدیه) برای دانش‌آموزان در سوله‌ها تشکیل شده است.

 
در نقطه دیگری از مسیر روستای خسرج، معلمان درحال برپایی یک چادر جهت برگزاری کلاس درس برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی هستند. مردم تلاش آن‌ها را تماشا می‌کنند و به سوی کامیون‌هایی که برای‌شان آب آورده‌اند، می‌روند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار