تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۸۲۳۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روز جهانی کارگر فرصتی برای شنیدن دغدغه های کارگران
  روز جهانی کارگر فرصتی برای شنیدن دغدغه های کارگران است، دغدغه هایی که برای کارگران به حداقل حقوق یک فرد شاغل همچون تامین امنیت شغلی و پرداخت به موقع حقوق و مزایا خلاصه می شود.
 
11 اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر نامگذاری شده که این مهم نشان بر اهمیت وجود و فعالیت قشر کارگر در هر جامعه است؛ جامعه کارگری هرکشور به عنوان سنگ بنای تولید و از محورهای توسعه و پیشرفت اقتصادی آن کشور است از این رو برطرف کردن دغدغه ها و مشکلات این قشر می تواند زمینه تحولات اقتصادی و اجتماعی جامعه را هموار سازد.
خوزستان به دلیل دارا بودن تعداد بالای واحدهای صنعتی و سابقه طولانی فعالیت صنایع بزرگ در آن، به عنوان یک استان با وجهه کارگری شناخته می شود که همواره نقش مهمی در تحولات اقتصادی و پیشرفت کشور داشته است.
مبرهن است که هر نوع فعالیت تولیدی در جامعه منوط به حضور فعال کارگران است و از آنجا که جامعه کارگری، جامعه گسترده ای است به طور قطع، اگر امنیت شغلی، معیشت و زمینه حضور موثر و فعال آنها در سایر بخش های جامعه فراهم شود، می توان بیش از گذشته از ظرفیت های جامعه کارگری برای توسعه و حل مشکلات اقتصادی بهره برد.

** نبود امنیت شغلی از دغدغه های کارگران
فائزه بهدادفر از تولیدگران و کارآفرینان فعال در زمینه تولید تابلوهای برق فشار متوسط و ضعیف که برای 17 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده گفت: اگرچه این مجموعه عملکرد موفقی در تولید تابلوهای برق خوزستان داشته اما به دلیل شرایط اقتصادی فعلی در پرداخت حقوق کارگران دچار مشکل هستیم.
وی ادامه داد: انتظار می رود نهادهایی همچون خانه کارگر خوزستان در بحث ایجاد رفاهیات برای کارگران فعالیت بیشتری داشته باشند.
عبدالحمید مهدوی از کارگران یکی از واحدهای شهرک صنعتی شماره چهار اهواز نیز گفت:از مهم ترین دغدغه های ما پرداخت نشدن به موقع حقوق است اگرچه بخشی از این مشکل به کارفرمایان مرتبط نیست و به مشکلات اقتصادی باز می گردد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر هیچ امکانات خدماتی و رفاهی به این قشر ارایه نمی شود که این امر سبب شده تا شاهد نوعی رخوت در جامعه کارگری باشیم.
مهدوی گفت: کارگران ستون و پایه اصلی تولید در صنعت هستند اگر نیروی انسانی یک مجموعه دارای مهارت لازم، روحیه مناسب و فکری آزاد باشد به طور قطع شاهد تاثیر مثبت بر روند تولید در جامعه خواهیم بود.
این فرد نبود امنیت شغلی را از دیگر دغدغه های جامعه کارگری دانست و افزود: کارگران خوزستانی دارای مهارت و توانایی زیادی هستند اما این توانایی ها کمتر دیده می شود و شاهد حضور زیاد نیروهای کار از خارج استان در بخش های مختلف هستیم که کاهش اعتماد بنفس نیروهای بومی را موجب شده است.

** کار در شرایط سخت خوزستان
یک کارگر فعال در حوزه تعمیر ترانس شبکه برق از شرایط سختی کار در خوزستان گفت و افزود: مشکلاتی همچون گرمای بالای 50 درجه سانتیگراد، آلودگی هوا و گرد و غبار شرایط کار را برای کارگران سخت کرده است.
حمید کشکولی افزود: با وجود فعالیت هایی که کارگران خوزستانی انجام می دهند اما نبود امنیت شغلی و پرداخت نشدن به موقع حقوق ها سبب می شود تا نوعی دلزدگی در آنها ایجاد شود.

** التهاب جامعه کارگری در پارسال
سرپرست خانه کارگر خوزستان گفت: پارسال جامعه کارگری خوزستان ملتهب بود و در مقاطع مختلف شاهد اعتراضاتی از سوی کارگران سازمان ها و شرکت های مختلف برای پرداخت حقوق بودیم.
قربان درویشی ادامه داد: نمی توان ریشه تمام مشکلات جامعه کارگری را به نرخ ارز مرتبط دانست و بخشی از این معضلات به سو مدیریت موجود باز می گردد.

** مشکلات خصوصی سازی گریبانگیر جامعه کارگری
وی ادامه داد: مسایلی در سیستم وجود دارد که ناخودآگاه بر مشکلات جامعه کارگری می افزاید، معتقد هستم پافشاری بر بحث خصوصی سازی یکی از مواردی بود که اکنون تبعات این مشکل گریبانگیر جامعه کارگری شده است.
درویشی افزود: خصوصی سازی در این سال ها دستاوردی برای صنعت و تولید نداشته است؛ تا زمانی که یک طرف صنعت دولت باشد شاهد بروز مسایلی نظیر مشکلات گروه ملی، فولاد و نیشکر هفت تپه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه برای اجرایی کردن هر ایده ای باید نخست زیرساخت های آن فراهم شود، ادامه داد: در صنعت تنها پول عامل به حرکت درآوردن چرخ تولید نیست و موارد دیگر همچون نیروی انسانی اهمیت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: از سویی دیگر در خصوصی سازی باید شرکت ها به دست افراد ماهر و متخصص در همان زمینه ها واگذار شود؛ دولت تاحدودی تمرکز خود را در این بخش از دست داده است.
درویشی گفت: از یکسو دولت نظارت خود بر شرکت های بزرگ واگذار شده به بخش خصوصی را کاهش داده و از سویی دیگر سهامی برای خود در این شرکت ها در نظر نگرفته است، نتیجه چنین تصمیماتی نچرخیدن صحیح چرخ تولید و صنعت است.
وی ادامه داد: در زمانی که شرکت های بزرگی همچون گروه ملی فولاد و نیشکر هفت تپه دولتی بودند برای حفظ و تامین منافع دولت شاهد نظارت بیشتری بودیم اما پس از واگذاری به بخش خصوصی شاهد بروز مشکلات بسیاری از جمله پرداخت نشدن حقوق کارگران هستیم که در نهایت نیز رفع مشکل بر گردن دولت خواهد افتاد.

** نبود امنیت شغلی کارگران در منطقه آزاد
درویشی ادامه داد: در مناطق آزاد مساله ای به نام امنیت شغلی معنایی ندارد؛ در این مناطق به جای قانون کار مقررات 51 ماده ای جایگزین شده که به کارفرما اجازه اخراج آسان کارگران را می دهد.
وی افزود: در واقع در این مناطق قانون برداشته شده و مقررات جایگزین شده است، این درحالیست که برای تحقق هدف افزایش اشتغال، نخستین گام حفظ اشتغال موجود است.
درویشی بیان کرد: خانه کارگر خوزستان مشکلات جامعه کارگری و مطالبات آنها را دنبال می کند و انتقال دهنده دغدغه این قشر است اما باید دید دولت در حوزه صنعت چه برنامه ای برای کاهش این مشکلات دارد.
سرپرست خانه کارگر خوزستان با اشاره به اینکه وظیفه ما انتقال مشکلات جامعه کارگری است گفت: خانه کارگر با آسیب شناسی مشکلات جامعه کارگری، ارایه راهکار و برخی اعمال فشارها به دنبال حل مشکلات کارگران است؛ پارسال مساله مطالبات کارگران گروه ملی فولاد و شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را تا کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم.
درویشی ادامه داد: همچنین با وزارتخانه های تعاون کار و رفاه اجتماعی، و صنعت، معدن و تجارت برای حل این مشکل رایزنی شد.
وی همچنین گفت:بنابر قانون، کارگران در روز کارگر تعطیل هستند و اگر کارگران در محل کار حاضر شوند اضافه کار خود را به عنوان یک روز تعطیل دریافت می کنند.
در سال های گذشته به دلیل تاثیر گرفتن از شرایط اقتصادی نامناسب منطقه، تحریم های ظالمانه و البته برخی سیاست های اشتباه، برخی واحدهای صنعتی بزرگ خوزستان با رکود در فعالیت و تولید رو به رو شده و در نتیجه عرصه بر کارگران واحدهای صنعتی و تولیدی تنگ آمده و هر از گاهی آنان را به برگزاری تجمع اعتراضی با هدف جلب توجه مدیران و طرح مطالبه عمومی برای حل مشکلاتشان وا داشت.
به گفته کارشناسان، خوزستان بیش از استان های دیگر از شرایط اقتصادی جهانی و تحریم ها تاثیر می پذیرد که دلیل آن دولتی بودن صنایع مستقر در خوزستان است ؛ این امر سبب می شود تا با تحولات صورت گرفته در حوزه اقتصاد جامعه کارگری این استان نیز دستخوش حوادثی شود.
:
:
:
آخرین اخبار