تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۸۲۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب و حیوانات ولگرد چالشهای بهداشتی خوزستان دربعد ازسیل هستند
سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان وجود جانوران ولگرد در مجاورت کمپ های اسکان، مناطق سیل زده و همچنین دغدغه رعایت موازین بهداشتی در آبرسانی به روستاها را از جمله چالش های بعد از سیل دانست.
 مهدی حسینی‌ زاده در خصوص وضعیت نگران کننده تعداد گزش در سطح مناطق سیل زده، بیان داشت: این حوزه در مناطق تحت تاثیر سیل نسبت به وضعیت عادی آمار بالایی پیدا کرده است.
وی دلیل این شرایط را بخاطر جابجا شدن حیوانات ولگرد و نزدیک شدن به محل زندگی مردم عنوان کرد و افزود: محدودیت های به وجود آمده ناشی از سیل بخشی از حیات وحش را به کمپ ها و روستاها نزدیک کرده است و در این بین سگ های ولگرد بیشترین تعداد را دارند.

*تاکید بر جمع آوری صحیح پسماند غذا
این عضو شورای سلامت استان با بیان اینکه پسماند غذا عاملی است که این جانواران را به نزدیکی محل های اسکان کشانده است، گفت: به همین دلیل باید افراد ساکن نسبت به رعایت بهداشت محیط اقدام کنند و همچنین نیاز است متولیان در جمع آوری صحیح پسماند غذاها در حوزه کمپ ها و روستاهایی که تحت تاثیر هستند توجه بیشتری داشته باشند.
سرپرست مرکز بهداشت استان خوزستان تصریح کرد: متولی جمع آوری این جانواران شهرداری ها و دهیاری ها هستند.
وی راهکار کاهش آمار گزش حیوانی را جمع آوری جانواران ولگرد در حوزه های جمعیتی انسانی عنوان کرد، افزود: هاری ویروسی است که با گزش به انسان منتقل می شود که در این رابطه مرکز بهداشت استان نظام مراقبتی خاص و ویژه ای را برای این موضوع اعمال می کند.

*12 مورد حیوان گزیدگی در مناطق تحت تاثیر سیل
حسینی‌ زاده در خصوص میزان گزش حیوانی در استان ، گفت: هر ساله با ظن اینکه مبادا یک مورد بیماری هاری در انسان بروز کند بیش از هشت هزار گزش در سطح استان مورد درمان قرار می گیرد.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: برای انجام مراحل درمانی و مراقبتی در این خصوص سال گذشته 240 میلیارد ریال هزینه شده که خوشبختانه در سال 97 هیچگونه گزش منجر به بیماری هاری در استان مشاهده نشد.
وی همچنین در خصوص تعداد موارد گزش در مناطق سیل زده که ناشی از نزدیکی حیات وحش به جمعیت انسانی است، گفت: تا پایان هفته گذشته تعداد 19 مورد عقرب گزیدگی ، 12 مورد حیوان گزیدگی(به ویژه سگ) و چهار مورد مارگزیدگی گزارش شده است.

*تداوم توزیع آب بسته بندی در اردوگاه ها و روستاهای سیل زده
این عضو شورای سلامت استان به با تاکید بر اینکه در مورد سلامت آب بررسی کدورت و کلر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: با توجه به بحران به وجود آمده شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی تا زمانی که از وضعیت بحران خارج نشده ایم باید همچنان به توزیع آب بسته بندی در اردوگاه ها و روستاهای سیل زده بپردازند.
حسینی زاده یادآور شد: همچنین آب مورد نیاز برای شستشو، حمام و ... نیز باید سالم سازی شده باشد و شاخص های کدورت و کلرسنجی باید بر اساس شرایط بحرانی در حد استاندارد باشند.
وی یکی از موارد مطرح در بیماری های رده ای را آلودگی آب بیان کرد و گفت: در حال حاضر در مناطق تحت تاثیر سیل شیوع بیماری واگیرداری مشاهده نشده است اما با توجه به اینکه التور(وبا) همزمان با فصل گرما در استان خوزستان یک بیماری بومی محسوب می شود نیاز است تا پیشگیری های لازم صورت بگیرد.

*مشاهده ناگ انسانی در بین سیل زدگان
سرپرست مرکز بهداشت استان با اشاره به مشاهده مواردی محدود تحت عنوان ناگ انسانی در مناطق سیل زده ، گفت: با وجود اینکه این ویروس در حال کنترل است اما بازهم احساس خطر می کنیم و نیاز است دیگر دستگاه های متولی در دفع بهداشتی فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی اقدام کنند.
وی تاکید کرد: با ضدعفونی کردن آب و مدیریت بر وضعیت فاضلاب و دفع آن پیش بینی می شود مشکلی در این رابطه نداشته باشیم.
حسینی زاده خاطرنشان کرد: ساکنان روستاهای تحت تاثیر و اردوگاه های سیل زده باید بیش از پیش موارد بهداشتی را رعایت کنند.
بر اساس این گزارش، پیش از این نیز عادل حرباوی سرپریت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان از پایداری همه تاسیسات این شرکت در سطح استان خبر داد و بیان داشت: با این وجود در شهرستان شادگان مشکلاتی وجود دارد که با پایین رفتن آب اقدامات لازم برای پایداری هرچه بیشتر شبکه آبرسانی روستاها صورت می گیرد.
همچنین کیامرث حاجی زاده مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان در آخرین شورای سلامت استان که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد با اشاره به اینکه متولی اردوگاه های سیل زدگان بر عهده هلال احمر است، گفت: بخش عمده ای از اردوگاه ها تخلیه شده اند و مردم در حال بازگشت به روستاها هستند.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار