تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۸۲۴۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرید گندم در خوزستان به صورت توافقی ممنوع است
 مدیر تعاون روستایی خوزستان خرید گندم مازاد برنیاز کشاورزان را به صورت توافقی در درون شبکه تعاون روستایی استان ممنوع اعلام کرد.
جمشید بنی فری افزود: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی تنها به صورت تضمینی به قرار 17هزار و گندم دورم 17هزار و 500 ریال خریداری می شود و هیچ گونه تغییری در این فرایند ایجاد نشده است.
وی با اشاره به خرید گندم و کلزا تولیدی کشاورزان خوزستانی توسط دلالان و واسطه ها و خروج آن از استان و کشور نگرانی های زیادی ایجاد کرده است افزود: تعاون روستایی استان با جدیت مانع چنین اتفاق غیرقانونی خواهد شد.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش از این از کشاورزان استان خواسته بود گندم و کلزای خود را به دلالان نفروشند و دسترنج خود را تحویل شبکه های تعاون روستایی و غله بدهند و وجه آن را به صورت نقدی دریافت کنند.
مدیر تعاون روستایی خوزستان افزود: طی نامه های ارسالی از سوی مدیریت تعاون روستایی و همچنین مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی استان به سایر روسای شهرستانها و همچنین مدیران عامل اتحادیه ها، خرید گندم به صورت توافقی را خارج از عرف و اصول تلقی می شود و چنین اقدامی ممنوع است.
بنی فری اظهار داشت: به طور قطع اگر گزارشی مبنی بر خرید توافقی گندم توسط عاملان تعاون روستایی در مراکز خرید مشاهده شود با خاطیان برخورد خواهد شد و انتظار می رود همه محصول گندم و کلزای تحویلی از کشاورزان در مراکز خرید در سامانه های مربوط به شرکت غله وخدمات بازرگانی ثبت شود.
وی گفت: تعاون روستایی خوزستان از ابتدای فصل خرید گندم تا دهم اردیبهشت حدود 418 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است و این روند تا برداشت کامل محصول در مزارع ادامه دارد.
بنی فری با اشاره به اینکه تعاون روستایی خوزستان یکی از اصلی ترین متولیان خرید گندم و کلزا کشاورزان در راستای تامین مواد غذایی مردم و همچنین تامین گندم می باشد گفت: حمایت دستگاه های اجرایی در راستای حمل به موقع گندم از مراکز خرید و کاهش معطلی کشاورزان می تواند مانع روی آوردن کشاورزان به سمت دلالان و واسطه ها شود.
مدیر تعاون روستایی خوزستان از شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور که عهده دار حمل گندم از مراکز خرید است خواست تمهیدات و بستر لازم را برای حمل گندم از مراکز خرید تدارک ببیند زیرا تخلیه نشدن بار گندم و کلزا کشاورزان در مراکز خرید ما را با پدیده ای به نام فروش به دلالان و واسطه ها روبه رو می سازد.
در سال زراعی 1398-1397 حدود540 هزار هکتار در 27 شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار گرفت که به دلیل بروز سیلاب و آبگرفتگی 158هزار هکتار به شدت آسیب دید و 34 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.
پیش از بروز سیلاب پیش بینی می شد در سال زراعی جاری حدود 2 میلیون تن گندم برداشت شود ولی به دلیل سیلاب و آبگرفتگی مزارع گندم ، پیش بینی شده تولید گندم خوزستان با 750هزار تن کاهش به یک میلیون و 250هزار تن برسد که از این میزان بیش از 85 درصد به صورت تضمینی خریداری خواهد شد.
برداشت گندم در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه می یابد ولی پیک برداشت گندم در خوزستان 40روز از آغار برداشت گندم است. گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت بهترین گندم کشور محسوب می شود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان سیلاب اخیر82هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی و نیشکری خوزستان خسارت وارده شده است.
استان خوزستان سالانه حدود 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی تولید می کند که از این حیث رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.
استان خوزستان چهار سال متوالی است که از حیث تولید و میزان خرید تضمینی گندم ، رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار