تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۸۲۵۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
610میلیارد ریال یرای لایروبی رودخانه کرخه درنظر گرفته شد
  مدیر دفتر بودجه سازمان آب و برق خوزستان از تعیین 610 میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه کرخه و استحکام بخشی سیل بندها در حوضه آبریز این رودخانه خبر داد.
 
کاووس براتی روز یکشنبه در جریان بازدید تیم های برآورد و تعیین میزان خسارت سازمان برنامه و بودجه کشور از تاسیسات آبرسانی و کانال های آب چمران، کوثر و سد تنظیمی حمیدیه، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: 450 میلیارد ریال از این مبلغ در مرحله ابلاغ است و موافقتنامه این میزان اعتبار به زودی مبادله خواهد شد تا علاوه بر این، بازه های بحرانی در کرخه ساماندهی شوند.
وی ادامه داد: سیل اخیر در خوزستان پنج هزار و 450 میلیارد ریال به زیرساخت های مربوط به سازمان آب و برق خوزستان خسارت وارد کرد.
وی گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان و همچنین ستاد مدیریت بحران خوزستان این میزان مبلغ برآورد شده در حال جمع بندی نهایی است.
براتی با اشاره به اینکه برای جمع بندی نهایی، میزان خسارت وارد در کارگروه های مربوطه ستاد مدیریت مطرح شده، افزود: پس از بررسی نهایی، منابع مالی بازسازی و جبران خسارات از محل ردیف های قانونی بودجه امسال به خوزستان اختصاص داده می شود.

** اعتبارات جزیی ساماندهی و لایروبی کارون
براتی در پاسخ به این سوال که آیا برای لایروبی دیگر حوضه های آبی از جمله کارون تصمیم گیری شده است، بیان کرد: طرحی در پیوست قانون بودجه با عنوان ساماندهی و لایروبی کارون وجود دارد که از اعتبارات جزیی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه در حوضه کارون نیز بر اثر سیلاب اخیر خسارت هایی وارد شده ، گفت: اگر در رابطه با موضوع لایروبی رودخانه ها اولویتی در نظر گرفته شود به طور قطع انجام اقدامات لازم در رودخانه کارون از برنامه های سازمان آب و برق خوزستان خواهد بود.
بر اساس گزارش ایرنا، برآوردهای مدیریت بحران خوزستان نشان می دهد که سیلاب اخیر 125هزار میلیارد ریال به بخش های اقتصادی ، کشاورزی ، زیرساخت ها و منازل شهری و روستایی این استان خسارت زده است.
سیلاب خوزستان که دست کم در 100سال اخیر بی سابقه بوده 300روستا در 12شهرستان این استان را درگیر کرد و بر زندگی حدود 400 هزار نفر تاثیر گذاشت.
افزایش خروجی سد کرخه موجب افزایش شدید سطح آب این رودخانه و آبگرفتگی مناطق حاشیه ای آن در پایین دست به ویژه در شهرستان های شوش و دشت آزادگان شد.
لایروبی نشدن این رودخانه و رودهای منشعب از آن در چند دهه گذشته، در خسارت بیشتر سیلاب اخیر خوزستان تاثیر زیادی داشت.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار