تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۸۲۶۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میشداغ و ‌هزار و یک مشکل؛ تعرض‌هایی بدون حساب و کتابی که پایان ندارد
منطقه حفاظت شده میشداغ این روزها حال خوشی ندارد و هر بار حق و حقوق این زیستگاه طبیعی مورد تعرض قرار می‌گیرد و این در حالی است که تاکنون مسئولان محیط زیست خوزستان اقدام قاطعانه‌ای برای محافظت از این منطقه مهم نداشتند.
منطقه میشداغ در 45 کیلومتری شمال غرب سوسنگرد قرار دارد و دارای  اقلیمی گرم و خشک  است، منابع تامین آب این منطقه چند چشمه دائمی است که عمدتاً از آبدهی کمی برخوردارند. پوشش گیاهی این منطقه فقیر و عمدتاً از درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و علوفه های کم تراکم کنار، رملیک، گز ، قیچ،  گون، نی، انواع گرامینه ها ، لگومینوها ، گراس ها و تورب های یک یا چند ساله نظیر، پهمن، علف مار، هنزل، کهورک، اسکنبیل، استبرق، خارشتر، کاروان کش تشکیل شده است.

در این منطقه با وجود گرم و خشک بودن اما زیستگاه پرندگان و خرندگان از گنجشک، کبک، تیهو، هوبره، انواع کبوتر، چک چک ها، چکاوک ها، دم سرخ، سینه سرخ، دم جنبانک زرد و ابلق ، درنا، آنقوت، باقرقره شکم سیاه و شکم سفید، سار، گلاریول بال سرخ، عقاب دشتی، عقاب طلائی، جغد کوچک است و این زیستگاه در حال حاضر تنها منطقه ای است که می توان تعداد محدودی از آهوان استان خوزستان را در آن دید.

میشداغ وجود اینکه از سال 1390 به منطقه حفاظت شده تبدیل شد اما همچنان صرفا نام یک منطقه حفاظت شده را به یدک می‌کشد چرا که هر بار در این منطقه حفاظت شده اخباری مبنی بر تعرض و نادیده گرفتن حق و حقوق این زیستگاه منتشر می‌شود به طوری که سال گذشته بدترین سالی بود که منطقه میشداغ پشت سر گذاست.

مرگ آهوان منطقه حفاظت شده میشداغ در کانال آب

تیرماه سال گذشته بود که خبر مرگ دو راس آهوی نر و ماده در کانال آب منتشر شد که سید عادل مولا معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در واکنش به انتشار این خبر گفت: مرگ و میر آهوهای کمیاب این منطقه در اثر سقوط در کانال آب سازمان آب و برق خوزستان، از چهار سال پیش آغاز شده است. کانال اصلی آبرسانی به طول 17 کیلومتر از منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) در دشت آزادگان، که کریدور تردد آهوهای کمیاب است، عبور می‌کند و با وجود درخواست مکرر اما ایمن سازی این کانال هنوز انجام نشده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته چشمه های طبیعی منطقه در اثر خشکسالی از بین رفته است و با وجود ساختن چند آبشخور در منطقه، آهوها برای نوشیدن آب تازه به سمت کانال پای پل کرخه می روند اما به دلیل روباز و ناایمن بودن و داشتن شیب تند در آن سقوط و تلف می شوند.

مالچ پاشی در یک منطقه حاظت شده و بلند شدن صدای اعتراض دوستداران محیط زیست

اخبار مرگ و میر آهوان میشداغ هنوز فرو ننشت که این بار حوالی پاییز خبر مالچ پاشی منطقه میشداغ صدای اعتراض دوستداران محیط زیست را بلند کرد که ناگهان با تکذیبیه اداره محیط زیست دشت آزادگان مواجه شد و علیرضا ری‌شهری رئیس اداره محیط زیست دشت آزادگان دراین باره گفت: تصاویری که این روزها در فضای مجازی در خصوص مالچ‌پاشی در زیستگاه آهو پخش می‌شود، مربوط به مناطق خارج از مدیریت محیط زیست است و  هیچ‌گونه مالچ پاشی در منطقه حفاظت‌شده میشداغ انجام نمی‌شود و با توجه به توافق انجام شده با اداره منابع طبیعی شهرستان، عملیات مالچ‌پاشی در مناطق حفاظت شده میشداغ انجام نخواهد شد.

اما با این وجود برخی از دوستداران محیط زیست معتقد بودند که نمی‌توان تنها بخشی از میشداغ را به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفت زیرا زندگی حیوانات به یک جا ختم نمی‌شود و آن‌ها مدام در حال حرکت هستند و مالچ پاشی منجر به از بین رفتن زیستگاه حیوانات و جانداران این منطقه می‌شود که این موضوع نیز با گذر زمان به فراموشی سپرده شد تا اینکه این بار تعرض به این منطقه و جاده سازی دوباره میشداغ را تیتر رسانه‌ها کرد.

آغاز ساخت و ساز جاده‌ای در میشداغ به دلیل آبگرفتگی جاده چذابه

دوستداران محیط زیست از روز گذشته با انتشار تصاویری در فضای مجازی پرده از واقعیتی برداشتند که گویا تا کنون مسئولان از وقوع آن بی اطلاع بودند. این بار به نام آبگرفتگی جاده چذابه منطقه حفاظت شده میشداغ دستخوش تعرض جاده سازی قرار گرفت که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت آزادگان گفت: ماشین آلات جاده سازی دیروز وارد منطقه حفاظت شده میشداغ شده بود ند که در پی اعلام شکایت محیط زیست، دادستان این شهرستان امروز دستور توقف جاده سازی را صادر کرده است.

وی افزود: آبگرفتگی جاده چذابه را بهانه جاده سازی در این منطقه حفاظت شده  در صورتی که هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست برای ساخت این جاده دریافت نشده و طرح ساخت این جاده بدون اعلام نظر از این سازمان در حال اجرا بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت آزادگان تصریح‌کرد: دادستان این شهرستان دستور توقف جاده سازی در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) را صادر کرد.

  اخبار منتشر شده از منطقه میشداغ بیشتر از آنکه حاوی توسعه زیرساخت‌های لازم برای زنده نگه داشتن این منطقه زیست محیطی مهم باشد حاوی اخباری مبنی بر نابودی این منطقه است که این موضوع می‌تواند نشات گرفته از کم اهمیت بودن مناطق و زیستگاه‌های جانوران در دید مسئولان خوزستان باشد بنابراین انتظار می‌رود که مسئولان حوزه محیط زیست به ویژه محیط زیست خوزستان نسبت به مناطق حفاظت شده حساسیت بیشتری از خود نشان دهد و قاطعانه با متخلفان برخورد کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار