تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۸۲۶۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب خوزستان به دجله هدایت می‌شود/ ترسازی کانون گرد وغبار درعراق
 استاندار خوزستان گفت: در پی مذاکرات انجام‌شده میان دو طرف ایرانی و عراقی، با پیشنهاد هدایت بخشی از سیلاب‌ها به رودخانه دجله و کانون‌های ریزگرد در عراق موافقت شد.

غلامرضا شریعتی شامگاه جمعه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی تماس با قائم‌مقام وزیر خارجه درخواست مذاکره با طرف عراقی برای مانع نشدن از ورود سیلاب به خوزستان انجام شد و در پی این تماس دو روز گذشته دیداری سیاسی میان طرف ایرانی و عراقی برای بررسی موضوع انجام شد.

استاندار خوزستان از موافقت برای باز کردن کانال ۲۱ هور العظیم عراق به‌عنوان یکی از نتایج این مذاکره دوجانبه یاد کرد و گفت: روز پنج شنبه هم‌زمان با انجام مذاکرات، تماس تلفنی با بنده برای استعلام از خواسته‌هایمان برقرار شد که از هیئت مذاکره‌کننده درخواست شد تا هماهنگی لازم برای باز کردن کانال ۲۱ هورالعظیم انجام شود.

وی افزود: طرف عراقی با این خواسته موافقت کرد و در صورت اجرایی شدن این مصوبه و باز شدن کانال ۲۱، می‌توان آبی با حجم ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه را به رودخانه دجله هدایت کرد.

شریعتی در ادامه از تر کردن یکی دیگر از کانون‌های ریزگرد در عراق خبر داد و اظهار کرد: یک مخزن بزرگ در خاک عراق وجود دارد که یکی از کانون‌های ریزگرد هم هست و این اواخر مشکلاتی را برای استان خوزستان ایجاد کرده است، در این مذاکره از طرف عراقی درخواست شد تا آب به این مخزن رهاسازی شود و عراق با اجرایی شدن این کار نیز موافقت کرد.

وی افزود: درخواست اینکه طرف عراقی اجازه دهد آب در نهر عدن رهاسازی تا از آن طریق به اروندرود بریزد نیز در این جلسه مطرح شد که با این درخواست موافقت نشد هر چند میزان آبی که از این طریق منتقل می‌شد مقدار زیادی نبود و تأثیر چندانی در اوضاع نداشت.

استاندار خوزستان در ادامه بر اینکه با تمهیدات دیده‌شده در خاک کشور خطری شهرهای جنوبی استان خوزستان را تهدید نمی‌کند، تأکید کرد و گفت: مسئله خاصی تاکنون ایجاد نشده و این جلسات برای آمادگی و اطلاع مردم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری نهادهای مختلف ظرفیت‌های خوبی در مخازن خوزستان برای نگه داشت آب سیلاب ایجادشده است و تنها در اطراف خرمشهر ظرفیتی معادل دو میلیارد مترمکعب وجود دارد که یک میلیارد مترمکعب آن ایجاد شده و یک میلیارد مترمکعب نیز ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده برای ذخیره آب شیرین فراهم خواهد شد.

شریعتی همچنین از تصویب اجرایی شدن هرچه سریع‌تر سیفون برای انتقال آب‌شور اطراف خرمشهر به دریا در این جلسه مدیریت بحران خرمشهر خبر داد و گفت: در جلسه امروز مصوب شد که طرح سیفونی که آب را از کانال شیردم به دریا می‌ریزد هرچه سریع‌تر توسط آب و برق خوزستان اجرایی شود تا بتوان مشکلات زهاب نیشکر را نیز به این وسیله به‌طور کامل رفع کرد.

وی افزود: دولت مصوبه‌ای برای تأمین اعتبار اجرای این طرح تعیین کرده است و پیمانکار مجری نیز به‌زودی مشخص می‌شود و ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده این آب شویه نیز اجرا خواهد شد.

استاندار خوزستان در ادامه بیان کرد: با انجام این اقدامات در خوزستان، مشکل آب‌گرفتگی و سیلاب وجود نخواهد داشت و کشاورزان نیز از هم‌اکنون می‌توانند برای کشت تابستانه اقدام کنند تا به افزایش میزان تولید کشور بیانجامد.

  عراق پیش تر با ورود آب سیلاب از ایران به محدوده کشورش مخالفت کرد. گفته می‌شود این تصمیم برای حفاظت از تأسیسات نفتی ایجاد شده در هورالعظیم واقع در محدوده عراق است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار