تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۸۲۶۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
51هزار هکتار از اراضی سیل زده خوزستان از آب تخلیه شد
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تاکنون 51هزار هکتار از اراضی کشاورزی که در جریان سیلاب فروردین ماه دچار آبگرفتگی شده بود با کمک بهره برداران محلی و دستگاه های اجرایی از آب تخلیه شد.
کیخسرو چنگلوایی  افزود: با خروج آب از اراضی شمالی ، مرکزی و غرب خوزستان که در جوار رودخانه دز ، کارون و کرخه واقع شده اند نخستین گام برای شروع کشت تابستانه برداشته شده است.
وی با بیان اینکه در جریان سیلاب اخیر ، حدود 200هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان دچار آبگرفتگی شد اظهار داشت: هم اکنون کار خارج سازی و هدایت آب از هفت هزار هکتار دیگر از اراضی که دچار آبگرفتگی شده اند در حال انجام است.
چنگلوایی بر شتاب بخشی عملیات خروج آب از مزارع کشاورزی با هدف تسریع بر شروع کشت تابستانه تاکید کرد و گفت: نباید زمان کشت تابستانه از دست برود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: زمین های کشاورزی خسارت دیده که آب از آنان خارج شده ، عملیات بازسازی زهکش ها ، لایروبی انهار و همسطح سازی زمین ها با کمک بهره برداران محلی و نیروهای ستادی سازمان جهادکشاورزی به سرعت انجام می شود.
وی گفت: خوزستان در سال زراعی 98ـ 97 سه بار با پدیده سیل مواجه شد که به لحاظ شدت و میزان خسارات سنگین ترین آن در فروردین ماه امسال اتفاق افتاد، سیلی بی‌سابقه که پس از گذشت حدود یک ماه هنوز در برخی شهرها از جمله سوسنگرد ورود آب به مزارع را شاهد هستیم.
چنگلوایی با اشاره به اینکه اولین اولویت جهاد کشاورزی خوزستان پس از سیلاب، خروج آب از اراضی کشاورزی است اضافه کرد: سعی می‌کنیم با خارج کردن آب از اراضی کشاورزی حداکثر برداشت ممکن را از مزارع داشته باشیم.
وی افزود: راهبرد اصلی سازمان، آماده‌سازی اراضی به منظور انجام کشت تابستانه و پاییزه است که با همکاری استاندار خوزستان، برای هر شهرستان چند دستگاه معین تعیین شد تا هرچه زودتر اراضی برای کشت تابستانه و پاییزه آماده‌سازی شوند.
استاندار خوزستان گفته است امسال در هیچ یک از نقاط خوزستان محدودیت یا ممنوعیت کشت ناشی از کمبود آب نخواهیم داشت و کشاورزان استان می توانند بدون دغدغه زمین های کشاورزی خود رابرای کشت تابستانه و پاییزه آماده کنند.
بر اساس برآورد سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، بروز سیلاب بی سابقه اخیر 82 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد کرد که از این میزان 38هزار میلیارد ریال آن مربوط به واحدهای نیشکری استان است.
براساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ، سیلاب اخیر بیش از 125هزار میلیارد ریال به بخش های اقتصادی و زیربنایی این استان خسارت زده است.
با این حال برخی مسئولان اجرایی خوزستان می گویند حجم خسارات وارده این سیلاب بی سابقه با فروکش کردن کامل سیلاب و خروج سیلاب از منازل و تاسیسات مهم شهری و روستایی ممکن است افزایش یابد.
به گزارش ایرنا سیلاب فروردین امسال که بخش هایی از مناطق شادگان ، دشت آزادگان ، حمیدیه ، باوی و الهایی اهواز هنوز درگیر آن هستند بیش از 400هزار نفر را در 12شهرستان خوزستان در معرض خطر قرار داد.
با فروکش کردن سیلاب و کاهش خروجی سدهای گتوند ، دز و کرخه ، در 2 هفته اخیر تعداد زیادی از ساکنان روستاهای سیل زده خوزستان به خانه و کاشانه خود بازگشته اند و تنها کمتر از سه هزار نفر در اردوگاه های اسکان اضطراری به سر می برند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار